Emne
Mangfold, inkludering og barnevern i et flerkulturelt perspektiv (MBA202)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2022-2023. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
MBA202
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Timeplan
Litteratur
Innhold
Målet med emnet at er studentene skal bli stand til å reflektere rundt betydningen av kulturelt mangfold og hvordan det påvirker møter mellom mennesker. Emnet vil særlig fokusere på arbeid med barn, unge og familier og hvordan deres kulturelle bakgrunn i samvirkning med andre sosiale kategorier kan innvirke på hverdagslivet generelt, og møte med hjelpeapparatet og barnevernet spesielt. Gjennom emnet skal studentene bli i stand til å kritisk reflektere over, analysere og anvende ulike diskurser, perspektiver og teorier om kulturelt mangfold. Sentrale temaområder er: kultursensitivitet, akkulturasjonsteori, interseksjonalitet, flerkulturelle perspektiver på barn og barns medvirkning, og krysskulturell påvirkning.
Læringsutbytte
Ved gjennomført emne forventes det at studentene:
Kunnskaper:
- Har inngående kunnskap om sentrale teorier og diskurser om betydningen av kulturelt mangfold og kultursensitivitet i møte med mennesker
- har avansert kunnskap om hvordan påvirkning fra ulik kulturell- og sosial tilhørighet kan innvirke på barn, ungdommer og familiers hverdagsliv
- har avansert kunnskap om hvordan flerkulturelle barn, unge og familier opplever møte med hjelpeapparatet
Ferdigheter:
- kan reflektere over og kritisk analysere hvordan egen kulturelle- og sosiale bakgrunn påvirker møter- og arbeid med mennesker fra ulik kulturell bakgrunn
- kan analysere, anvende og forholde seg kritisk til ulike teorier og perspektiver om barn, unge og familier i et flerkulturelt perspektiv
- kan analysere og forholde seg kritisk til begrepet ‘barnets beste’ i et flerkulturelt perspektiv
- kan analysere hvilken betydning kulturelle forskjeller kan ha for hjelpebehov hos barn, unge og familier
Generell kompetanse:
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter om flerkulturelle barn, unge og familier på nye områder
- kan anvende kunnskap og ferdigheter for å planlegge kulturelt sensitive praksiser
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å gjennomføre innovasjonsprosjekter i arbeid med barn, unge og familier
Forkunnskapskrav
Bachelor i barnevern, sosialt arbeid eller vernepleie.
Eksamen / vurdering
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Begge obligatoriske aktiviteter må være godkjent for at studenten kan ta eksamen i emnet. Godkjenning/ikkeâgodkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning av en eller flere obligatoriske aktiviteter vil bli trukket fra eksamen.
Nærværskrav: 75% nærvær i seminarer.
Presentasjoner: Seminarpresentasjon i gruppe.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Ayan Abdi Mohamoud HandulleArbeidsformer
Forelesninger, gruppearbeid, seminarer.
Åpent for
Bachelor i barnevern, sosialt arbeid eller vernepleie.
Emneevaluering
For å sikre kvalitet i studieprogrammet og et godt læringsmiljø for studenter og undervisere, gjennomføres det tidligdialoger i alle emner hvert semester, samt standardisert emneevaluering minimum hvert tredje år. Evalueringen av studieprogrammet og emnene er forankret i universitetets kvalitetssystem.
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1