Emne

Mangfold, inkludering og barnevern i et flerkulturelt perspektiv (MBA202)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2022-2023. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

MBA202

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Målet med emnet at er studentene skal bli stand til å reflektere rundt betydningen av kulturelt mangfold og hvordan det påvirker møter mellom mennesker. Emnet vil særlig fokusere på arbeid med barn, unge og familier og hvordan deres kulturelle bakgrunn i samvirkning med andre sosiale kategorier kan innvirke på hverdagslivet generelt, og møte med hjelpeapparatet og barnevernet spesielt. Gjennom emnet skal studentene bli i stand til å kritisk reflektere over, analysere og anvende ulike diskurser, perspektiver og teorier om kulturelt mangfold. Sentrale temaområder er: kultursensitivitet, akkulturasjonsteori, interseksjonalitet, flerkulturelle perspektiver på barn og barns medvirkning, og krysskulturell påvirkning.

Læringsutbytte

Ved gjennomført emne forventes det at studentene:

Kunnskaper:

  • Har inngående kunnskap om sentrale teorier og diskurser om betydningen av kulturelt mangfold og kultursensitivitet i møte med mennesker
  • har avansert kunnskap om hvordan påvirkning fra ulik kulturell- og sosial tilhørighet kan innvirke på barn, ungdommer og familiers hverdagsliv
  • har avansert kunnskap om hvordan flerkulturelle barn, unge og familier opplever møte med hjelpeapparatet

Ferdigheter:

  • kan reflektere over og kritisk analysere hvordan egen kulturelle- og sosiale bakgrunn påvirker møter- og arbeid med mennesker fra ulik kulturell bakgrunn
  • kan analysere, anvende og forholde seg kritisk til ulike teorier og perspektiver om barn, unge og familier i et flerkulturelt perspektiv
  • kan analysere og forholde seg kritisk til begrepet ‘barnets beste’ i et flerkulturelt perspektiv
  • kan analysere hvilken betydning kulturelle forskjeller kan ha for hjelpebehov hos barn, unge og familier

Generell kompetanse:

  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter om flerkulturelle barn, unge og familier på nye områder
  • kan anvende kunnskap og ferdigheter for å planlegge kulturelt sensitive praksiser
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å gjennomføre innovasjonsprosjekter i arbeid med barn, unge og familier

Forkunnskapskrav

Bachelor i barnevern, sosialt arbeid eller vernepleie.

Eksamen / vurdering

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Begge obligatoriske aktiviteter må være godkjent for at studenten kan ta eksamen i emnet. Godkjenning/ikke‐godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning av en eller flere obligatoriske aktiviteter vil bli trukket fra eksamen.

Nærværskrav: 75% nærvær i seminarer.

Presentasjoner: Seminarpresentasjon i gruppe.

Fagperson(er)

Arbeidsformer

Forelesninger, gruppearbeid, seminarer.

Åpent for

Bachelor i barnevern, sosialt arbeid eller vernepleie. 

Emneevaluering

For å sikre kvalitet i studieprogrammet og et godt læringsmiljø for studenter og undervisere, gjennomføres det tidligdialoger i alle emner hvert semester, samt standardisert emneevaluering minimum hvert tredje år. Evalueringen av studieprogrammet og emnene er forankret i universitetets kvalitetssystem.
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1