Emne
Praksis 5.-10., 4. år 8. semester (15 dager) (MGL2P45)
Praksisperioden i 4.studieår, 8. semester i grunnskolelærerutdanningens 5-10 tilsvarer 15 arbeidsdager.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Fakta
Emnekode
MGL2P45
Vekting (stp)
0
Semester undervisningsstart
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
15
Vurderingssemester
Vår
Timeplan
Litteratur
Innhold
Praksisstudiet skal i syklus 2 gi en mer inngående kunnskap om læreprosesser, lærerens tilrettelegging for læring av fag og forsknings- og utviklingsarbeid.
Dette omhandler:
- Læringsledelse og dypere forståelse av elevmangfold
- Forsknings- og utviklingsarbeid relatert til skolen
- Utvikling av endringskompetanse -læreren som lærende i utvikling av et profesjonelt skjønn
Forskings- og utviklingsarbeid i praksis har hovedfokus i praksis 8. semester
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten har
- inngående kunnskap om barns utvikling, læring og danning i ulike sosiale, flerkulturelle kontekster og om hvordan kunnskapen kan anvendes for å tilpasse opplæringen til alle elevers forutsetninger og behov
- kunnskap om mobbing og krenkelser i skolen
- kunnskap om skolen som lærende organisasjon
- kunnskap om konkret forsknings- og utviklingsarbeid i praksisskolen
- kunnskap om overgangen mellom utdanning og yrke for studenter
Ferdigheter
Kandidaten kan
- ta ansvar for å utvikle og lede inkluderende, kreative, trygge og helsefremmende læringsmiljøer der opplæringen tilpasses elevenes behov
- identifisere mobbing og krenkelser og foreslå tiltak for å håndtere dem
- gjennomføre profesjonsrettete, praksisrelevante, selvstendige og avgrensede forskningsprosjekt i tråd med forskningsetiske normer
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- bidra aktivt til endringsprosesser og ta ansvar for samarbeid om faglig og pedagogisk nytenkning i skolen og involvere lokalt samfunns-, arbeids- og kulturliv i opplæringen
- kritisk vurdere egen og andres praksis med referanse til teori og forskning
- styrke internasjonale og flerkulturelle perspektiv ved skolens arbeid, stimulere til demokratisk deltakelse og bærekraftig utvikling
Forkunnskapskrav
Bestått all tidligere praksis eller ha eksamensrett i gjenstående praksis.
Eksamen / vurdering
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Det vil være et arbeidskrav knyttet til PEL-faget, som vurderes i PEL. Se ellers emneplan for fag.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Kitty Marie GarborgArbeidsformer
Et relevant utvalg basert på praksisskolens lokale planer og basert på samarbeid med lærerutdanningsfaget/masterfaget som studenten har valgt 8. semester.
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1