Emne
Aktivitetsanalyser og fagdidaktiske vurderinger i kroppsøvingsfaget (MGL3066)
Emnet legger vekt på å belyse sentrale fagdidaktiske problemstillinger i kroppsøvingsfaget. Refleksjonene vil dreie seg om elevenes læringsutbytte av kroppsøvingsundervisningen sett i lys av læreplan, læringsstrategier og læringsklima.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Fakta
Emnekode
MGL3066
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Innhold
- Fagdidaktikk i kroppsøving, elevens læring og danning
- Utprøving, observasjoner og evaluering av undervisningsopplegg
- Inkluderende kroppsøving
- Læringsklima i kroppsøving
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten skal ha:
- Kunnskap om fagdidaktisk forskning i kroppsøving
- Kunnskap om betydningen av læringsmiljø for elevenes læring
- Kunnskap om ulike utfordringer og muligheter knyttet til inkludering i kroppsøvingsundervisning
Ferdigheter
Kandidaten skal kunne:
- Observere og analysere kroppsøvingsundervisning i lys av gjeldende læreplan, reflektere over planlegging, gjennomføring og evaluering av kroppsøvingsundervisning
- Reflektere over hvordan livslang bevegelsesglede kan fremmes gjennom kroppsøvingsfaget
- Arbeide med analysering av data knyttet til læringsklima i kroppsøving.
Generell kompetanse
Kandidaten skal kunne:
- Drøfte hvordan gode læringsmiljø kan utvikles og påvirke elevenes læring i kroppsøvingsundervisningen
- Analysere fagdidaktiske problemstillinger i kroppsøving i lys av forskningslitteratur
- Bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser i kroppsøvingsfaget
Forkunnskapskrav
Kroppsøving 1 (1.-7.trinn) (MGL1060)
Kroppsøving 2 (1.-7.trinn) (MGL1061)
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 5 Dager | Bokstavkarakterer |
Hjemmeeksamen på 5 arbeidsdager*. En oppgave fra arbeidskrav må omarbeides og leveres på nytt, hvilken oppgave som må leveres blir avgjort ved tilfeldig trekning. Omfang: 3000 +/- 10 %, utenom forside, innholdsfortegnelse, litteratur og evt. vedlegg; krav til APA 7th.
Ved kontinuasjonseksamen bearbeides samme oppgave.
Allerede innsamlet datamateriale kan benyttes ved ny innlevering ved kontinuasjonseksamen.
*utlevering og innlevering vil finne sted innenfor vanlig arbeidstid.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- Tilstedeværelse ved datainnsamling i begge arbeidskravene
- To arbeidskrav på 3000 ord +/- 10 %
Arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen.
Studenter som får et eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Studieprogramleder:
Ingeborg KnævelsrudPraksiskoordinator:
Kitty Marie GarborgFaglærer:
Atle MjåtveitFaglærer:
Silje Eikanger KvaløEmneansvarlig:
Eva LeibingerFaglærer:
Eva LeibingerStudiekoordinator:
Ida Margrethe EikaasFaglærer:
Dag Ove Granås HovdalArbeidsformer
Forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, presentasjoner, praktisk utprøving av kroppsøvingsundervisning.
Arbeidsinnsatsen er beregnet slik:
Forelesninger (/m forberedelse og etterarbeid) 102 timer
Praktisk undervisning, workshop og seminarer (/m forberedelse og etterarbeid: 84 timer
Arbeidskrav (1+2) 120 timer
Eksamen (5 dager) 40 timer
Selvstudium 75 timer
Totalt: 421 timer