Emne

Demens. Teoretisk grunnlag og praktisk tilnærming (MSE101)

Emnet «Demens, teoretisk grunnlag og praktisk tilnærming» er et teoretisk emne som gir deg en spesifikk kompetanse i demensomsorg. Personer med demens utgjør en særlig sårbar gruppe. På grunn av sykdommens alvorlige og progredierende karakter, vil denne gruppen etter hvert få behov for helse- og omsorgstjenester. I tillegg til demenssykdom vil mange også ha multifarmasi og multisykdom. Det vil si at helsepersonell må ha en betydelig kompetanse om demenssykdommer, demensomsorg, samhandling med pårørende og kvalitetsforbedring.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

MSE101

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Emnet rommer teori og refleksjon knyttet til nasjonale føringer og lovgivning innen demensomsorg, demenssykdommer, personsentrert omsorg ved demens, kunnskapsbaserte sykepleiefaglige tilnærminger, pårørendes perspektiv, samt bruk av teknologi blant personer med demens. Emnet er digitalt og fleksibilitet slik du kan kombinere studier og jobb.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap

  • Innsikt i nasjonale føringer, lovverk og tjenetilbud knyttet til demens.
  • Inngående kunnskap om årsaker, symptomer, sykdomsforløp, forebygging og medisinsk behandling av demenssykdom.
  • Inngående kunnskap om utfordringer, sårbarhet og livssituasjon for personer med demens samt pårørendes perspektiv.
  • Avansert kunnskap om sykepleiefaglige tilnærminger i demensomsorg
  • Avansert kunnskap om personsentrert omsorg ved demens
  • Inngående kunnskap om forbedringsarbeid og innovasjon i demensomsorgen

Ferdigheter

Kandidaten kan:

  • Selvstendig begrunne og anvende kunnskapsbaserte sykepleiefaglige tilnærminger i behandling, pleie og omsorg for personer med demens.
  • Anvende relevante metoder for forbedringsarbeid innen demensomsorg
  • Analysere behov for, og anvende teknologi og digitale verktøy

Generell kompetanse

Kandidaten kan:

  • Analysere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger knyttet til demensomsorg
  • Selvstendig anvende sine kunnskaper og ferdigheter i beslutningsprosesser i demensomsorg
  • Kommunisere demensfaglige problemstillinger og formidle kunnskap om demens samt tilrettelegge for kompetanseheving, undervisning og veiledning av kollegaer og studenter innen fagfeltet
  • Bidra til nytenkning, forbedringsarbeid og innovasjonsprosesser

Forkunnskapskrav

Bachelorgrad i sykepleie eller tilsvarende helsefaglig grunnutdanning (180 sp) fra høyskole/universitet

Anbefalte forkunnskaper

Erfaring med sykepleie for eldre/demensomsorg er en fordel.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Individuell skriftlig hjemmeeksamen 1/1 4 Dager Bokstavkarakterer


Individuell skriftlig hjemmeeksamen på 3000 ord (+/- 10%).

Varighet: 4 dager

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Skriftlig oppgave
Individuell eller gruppeoppgave med case fra klinisk praksis.

Fagperson(er)

Arbeidsformer

Emnet er digitalt og nettbasert, og legger opp til varierte arbeids- og undervisningsformer som kan kombineres med yrkesaktivitet. Vektlegging av studentdeltakelse og dialog står sentralt. Emnet har som mål å knytte teoretisk demensfaglig kunnskap til utvikling av sykepleiefaglig handlingskompetanse. Arbeids- og undervisningsformer skal bidra til utviklingen av studentens kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse gjennom følgende arbeids- og undervisningsformer: videoforelesninger, E-moduler, digitale ressursforelesninger, refleksjonssamlinger, gruppearbeid og selvstudium.

Åpent for

Emnet retter seg mot sykepleiere og helsepersonell med tilsvarende helsefaglig grunnutdanning (180 studiepoeng) fra høyskole/ universitet, som ønsker å øke sin kompetanse innen demensomsorg, både i spesialist- og kommunehelsetjenesten.

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1