Emne
Relasjoner, lek og læring 2 (SFP304)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Fakta
Emnekode
SFP304
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Timeplan
Litteratur
Innhold
Gjennom dette emnet vil være en videreføring av Relasjoner, lek og læring 1. Emnet vil gjennomgående handle om hvordan det kan legges til rette for et inspirerende og inkluderende leke-og læringsmiljø, tilpasset alle barns funksjonsnivå og interesser. Gjennom emnet får studentene fordypning i leketeorier og forskning som er relatert til tilrettelegging av barns helhetlige leke- og læringsmiljø, inkludert fysisk tilrettelegging av miljøet. Ulike pedagogiske og psykologiske perspektiver på relasjonskvaliet og inkludering blir belyst.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om ulike teoretiske tilnærminger til barns lek og helhetlige læring
- har kunnskap om ulike pedagogiske og psykologiske perspektiver på samspill og utvikling av relasjoner
- har kunnskap om hvordan det fysisk lekemiljøet kan bidra til å støtte opp under barns utforsking og kreative lek, aktiv deltakelse og inkludering
- har kunnskap om betydning av relasjonskompetanse for barns trygghet og læring
Ferdigheter
Studenten
- kan skape trygge og inspirerende lekemiljøer, i undervisning og på SFO
- kan inspirere og engasjere enkeltbarn og grupper av barn til å prøve ut nye leker og aktivitetar
- kan tilrettelegge det fysiske lekemiljøet slik at det inkluderer barns interesser, deltakelse og rett til medvirkning
- kan planlegge og legge til rette for at det fysiske leke- og læringsmiljøet utvikles i trå med barns interesser og behov
- kan møte barns initiativ og skapende uttrykk med respekt, engasjement og anerkjennelse
Generell kompetanse
Studenten
- kan legge til rette for et inspirerende leke- og læringsmiljø som er tilpassa alle barns funksjonsnivå og interesser
- har kunnskap om fysisk tilrettelegging av rom, tilpassing av materiell, organisering av innhold og overganger
- kan planlegge et fysisk miljø som ivaretar barns ulike behov
- kan bruke sin faglige kompetanse til å analysere og reflektere kritisk rundt det fysiske lekemiljøet og tilrettelegging og videreutvikling av lek og aktiviteter
- kan legge til rette for at leke- og læringsmiljøet stimulerer til kompleks og utfordrende lek, tilpasset alder og modning.
Forkunnskapskrav
Relasjoner, lek og læring 1 (SFP202)
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 2/3 | 5 Dager | Bokstavkarakterer | |
Muntlig presentasjon | 1/3 | Bokstavkarakterer |
2000 ord (+/- 10%). Litteraturliste og innholdsfortegnelse kommer i tillegg.
Skriftstørrelse 12 og linjeavstand 1,5 (i Calibri eller tilsvarende skrifttype).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Observasjonslogg, Fagtekst, Obligatorisk tilstedeværelse på undervisning, fysiske og digitale samlinger
- Obligatorisk arbeidskrav må være godkjent.
- Obligatorisk tilstedeværelse på undervisning, fysiske- og digitale samlinger (25 % fravær tillates på fysiske samlinger og digitale samlinger. Utvidet fravær kan innvilges ved søknad).
- Konsekvenser av ikke godkjente arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 2-8 nr. 3.
Arbeidskrav
- Observasjonslogg 400-600 ord
- Fagtekst 800-1000 ord
Arbeidsformer
Emnet er organisert som et samlingsbasert studium med nettstøtte.
Forelesninger, casediskusjoner, refleksjonslogger.
Arbeidsomfanget for et emne på 10 studiepoeng er stipulert til 270-300 timer.
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1