Emne
Helse, miljø og sikkerhet (TOL120)
Formålet med dette emnet er å gi studentene en innføring i sentrale teorier, ideer og diskurser om helse, miljø og sikkerhet (HMS).
Alle norske virksomheter i både offentlig og privat sektor er pålagt å opprette ordninger for systematisk forbedring av HMS. Kravene er omfattende og ufravikelige, og de må møtes med innsikt i og forståelse av begrep som risiko, sikkerhet og sårbarhet, samt moderne HMShåndtering, herunder kompetanse i bruk av tipassede HMS-metoder og verktøy. Studiet gir økt innsikt i og kompetanse innen moderne HMS forståelse, og organisering og utøvelse av HMS.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2021-2022. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
TOL120
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Innhold
Kurset introduserer studentene for grunnleggende teorier om HMS. Studiet bygger på kravene i Arbeidsmiljøloven (AML) og "Forskrift om systematisk helse, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)".
Kurseter i stor grad problematiserende i den forstand at studentene oppfordres til ved hjelp av pensumlitteratur å stille kritiske spørsmål ved både de perspektiver som inkluderes i emnet, samt de organisatoriske strukturer som introduseres ved hjelp av gjesteforelesere, pensumlitteratur, besøk i organisasjoner og prosjektarbeid.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Etter å ha fullført emnet skal studentene ha kunnskap om:
- Sentrale begreper og teorier om HMS
- Grunnlaget som institusjonelle og administrative aspekter ved regulering av helse, miljø og sikkerhet i samfunn og virksomhet bygger på.
Etter å ha fullført emnet skal studentene kunne:
- Å kunne arbeide med systematisk HMS-forbedring innenfor rammen av forskriftsverket for internkontroll av HMS, herunder å stille en "diagnose" på hvilke HMS-utfordringer som skal møtes.
- Anvendelse av begrepene og teoriene i prosjektoppgaver forankret i relevante virksomheter.
Etter fullført emne skal studentene ha generell kompetanse om:
- Hvordan man kan oppnå økt systematikk i organisering og evaluering av HMS-arbeidet, kjenne de viktigste premissene for og konsekvensene av HMS-beslutninger og tiltak, samt vite hvordan HMS som et konfliktområde kan håndteres.
- Kritisk relfeksjon rundt kvalitet på HMS-arbeid
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 8 Timer | Bokstavkarakterer | Inspera assessment | 08.11.2021 | — |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Lillian Katarina SteneInstituttleder:
Tore MarkesetArbeidsformer
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Book
Metoder for bedre arbeidsmiljø : involvering og gode prosesser Koren, Peter Chr., Lindøe, Preben, Oslo, Gyldendal, 186 s., 2018, isbn:978-82-05-51531-4,
Book
Sikkerhet i arbeidslivet Trond Øystein Kongsvik (1965-) (forfatter), Kongsvik, Trond Øystein; Albrechtsen, Eirik; Antonsen, Stian; Herrera, Ivonne; Hovden, Jan; Schiefloe, Per Morten, Bergen, Fagbokforl, 306 s., cop. 2018, isbn:978-82-450-2515-6,
Book Chapter
Is Whistleblowing a Safety Mechanism or a Threat? A Study of Petroleum-related Companies in Norway Stene, Lillian Katarina & Eikemo, Irene, European Safety and Reliability Association, Is Whistleblowing a Safety Mechanism or a Threat? A Study of Petroleum-related Companies in Norway, Research Publishing Services, 2019, isbn:978-981-11-2724-3, http://rpsonline.com.sg/proceedings/9789811127243/pdf/0578.pdfView online