Emne

Blended Intensive Program - Children and Families (USV104)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

USV104

Vekting (stp)

3

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Engelsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Emnet består av 3 deler:

  • Delta på to online seminarer i mars / april (av 1,5-2 timers varighet hver)
  • Delta aktivt på en fysisk samling i april måned med studenter og lærere fra 4 land i et av landene (7 dagers varighet)
  • Gjøre et gruppearbeid sammen med de andre norske studentene som vurderes til bestått / ikke bestått i etterkant

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper:

Ha grunnleggende kjennskap til globalt mangfold innen sosialarbeiderprofesjonen når det gjelder metoder, teori, lover og tilnærminger.

Ferdigheter:

Kunne reflektere over ulike perspektiver på sosialt arbeid, og internasjonalisere egen tenkning om sosialarbeidsprofesjonen og dens arbeid.

Utvikle ferdigheter i å jobbe sammen med studenter fra andre land på en kultursensitiv måte.

Generell kompetanse:

Få innsikt i problemer som sosialt arbeid tar for seg som er vanlig på tvers av ulike samfunn, og lære om globalt mangfold i det sosiale arbeidsprofesjonen når det gjelder metoder, teori, lover og tilnærminger. Studentene skal lære å undersøke og sette pris på diversistikkene i Europa. 

Forkunnskapskrav

Innføring i sosialt arbeids kunnskapsgrunnlag (BSO101)

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Gruppearbeid 1/1 3 Uker Bestått/ Ikke bestått


Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Det er obligatorisk å delta på alle aktiviteter som arrangeres som en del av kurset

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Heidi Lie Eriksen

Arbeidsformer

Under seminaret skal studentene utføre ulike oppgaver, avhengig av mulighetene som finnes på nåværende sted. For eksempel: Sammen med studenter fra de andre BIP-landene, gjør øvelser ved hjelp av Instagram, forbereder et individuelt genogram for utvikling i en økt med en kunstterapeut, sammen med studenter fra samme land, ha en 20-30 minutters aktivitet som presenterer Norge som en del av den interkulturelle kvelden, sammen med studenter fra de andre BIP-landene forbereder en liten gruppe Pecha Kucha-presentasjon for den siste dagen av programmet basert på innspillene fra uken, og etter hjemkomsten; arbeider med en gruppeoppgave.

Åpent for

Barnevern (barnevernspedagog) - bachelorstudium Sosialt arbeid (sosionom) - bachelorstudium
Utveksling ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1