Begynneropplæring 1-7 med vekt på grunnleggende ferdigheter (VBO110)
Studiet retter seg mot lærere på barnetrinnet og finansieres gjennom Kompetanse for kvalitet, Udir. Studiet gjennomføres på deltid over ett år med en studiebelastning tilsvarende 15 studiepoeng per semester. Tilbudet er delvis nettbasert. Studiet gjennomføres med en organisering som er tilpasset arbeidssituasjonen til lærere. I hvert semester er det tre fysiske samlinger på 3 dager.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
I studiet er vi opptatt av begynneropplæringens egenart. Elevene kommer fra barnehagens muntlige tekstkultur og skal sosialiseres inn i skolekulturen og bli deltakere i et skriftkulturelt fellesskap. Studentene vil møte helhetlige perspektiver på grunnleggende ferdigheter og få tilgang til forskningsbasert kunnskap om hvordan skolen så tidlig som mulig kan bidra til å utjevne forskjeller. Læreplanforståelse og undervisningsplanlegging er sentralt i studiet. Videre legges det til rette for refleksjon om hva den digitale utviklingen betyr for praksis i begynneropplæringen. Studiet har dessuten ambisjoner om å styrke lærernes undervisning slik at elever med ulik språklig bakgrunn og ulike forutsetninger i størst mulig grad kan oppleve å lykkes med grunnleggende ferdigheter. Emnet bygger på nyere forskning og er på bachelornivå.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av:
Kunnskap
Kandidaten har
• kunnskap om teorier og forsking knyttet til utvikling av grunnleggende ferdigheter i en flerspråklig skole
• kunnskap om metoder og prinsipper i matematikk, lese- og skriveopplæring som kan fremme læring og engasjement
• kunnskap om elevenes språklige, skriftspråklige og matematiske utvikling
• kunnskap om ulike vurderingsformer og kartleggingsverktøy i begynneropplæringen
• kunnskap om inkludering, tidlig innsats og tilpasset opplæring
• kunnskap om hva den digitale utviklingen betyr for fagenes innhold og arbeidsmetoder
• kunnskap om overgang barnehage/skole
Ferdigheter
Kandidaten kan
• anvende forskningsbasert kunnskap til å planlegge og gjennomføre god og engasjerende lese- skrive og matematikkundervisning som fremmer undring og kreativitet for alle elever
• legge til rette for tilpasset opplæring i lesing, skriving og matematikk for elever med ulik bakgrunn og varierende ferdigheter
• reflektere over egen praksis i lys av teori og forsking og bruke fagspråk muntlig og skriftlig
• vurdere elevenes lese-, skrive og matematikkompetanse og gi læringsfremmende respons
• kartlegge lese-, skrive -og regneferdigheter, kjenne igjen tidlige tegn på elever som strever med disse ferdighetene og sette i gang tiltak.
• bruke digitale verktøy på en hensiktsmessig måte i begynneropplæringen
• legge til rette for en god overgang fra barnehage til skole
Generell kompetanse
Kandidaten kan
• organisere og drive tilpasset lese-, skrive- og matematikkopplæring etter faglig begrunnede prinsipper og i samsvar med gjeldende læreplan i en flerspråklig skole
• anvende faglig kunnskap til kritisk og konstruktiv refleksjon over egen og skolens praksis
• bidra til å utvikle god praksis når det gjelder lese-, skrive- og matematikkundervisning gjennom erfaringsutveksling med kolleger og samarbeidspartnere
Forkunnskapskrav
Godkjent grunnskolelærerutdanning, allmennlærerutdanning eller førskolelærer/barnehagelærerutdanning med tilleggsutdanning, minst 60 stp. rettet mot undervisning på barnetrinnet, førskolelærer/barnehagelærerutdanning med spesialpedagogisk utdanning tilsvarende minst 60 stp. Søker må være ansatt i lærerstilling i grunnskolen.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform
Vekting
Varighet
Karakter
Hjelpemiddel
Exam system
Withdrawal deadline
Exam date
Mappevurdering
1/1
Bokstavkarakterer
Inspera assessment
—
—
Mappevurdering med 2 bearbeidede fagtekster og tilhørende refleksjonsskriv. For studenter som ønsker å avslutte studiet etter en studiebelastning tilsvarende 15 studiepoeng, gis det mulighet til å levere mappe etter høstsemesteret. Mappa vil da inneholde 1 fagtekst med tilhørende refleksjonsskriv.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatoriske øvinger
• Studentene skal prøve ut og reflektere over undervisningsopplegg gjennom 4 skriftlige, individuelle tekster på 2000 ord.
• Studentene skal gjennomføre 2 gruppearbeid med muntlig presentasjon for faglærer og medstudenter. Ett av disse gruppearbeidene skal også deles i eget kollegium.
• Etter hver samling skal studentene skrive refleksjonslogg på ca. 500 ord, totalt 6 stk.
Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen. Konsekvenser av ikke godkjent arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 3-8. Kravene under 12 vurderes med godkjent/ikke godkjent.
Mellom samlingene vil det være kommunikasjon mellom faglærere og studenter på læringsplattformen CANVAS. I studiet brukes varierte arbeidsformer. I tillegg til forelesninger, seminar, gruppearbeid, presentasjoner, individuelt arbeid, tekstskriving og erfaringsdeling i eget personale, vil en i studiet gjøre nytte av at Universitetet i Stavanger har et didaktisk digitalt verksted (DDV) som kan gi innføring i ulike digitale verktøy og ressurser til bruk i klasserommet. Studentene vil selv få erfaring med bruk av digitale verktøy gjennom CANVAS (f.eks. samskriving og tekstrespons) og gjennom arbeidskrav som vil innebære pedagogisk bruk av digitale verktøy i egen praksis. Studentenes egen praksis benyttes som en del av refleksjonsgrunnlaget i studiet ved at de skal gjøre utprøving i egen undervisning basert på kritisk refleksjon og ny teoretisk og forskningsbasert kunnskap. Studentene skal skrive fagtekster knyttet til utprøvingene, og vil få digital respons fra både medstudenter og faglærere på disse tekstene. Studentene skal også skrive kortere refleksjonslogger, gjennomføre gruppearbeid knyttet til bruk av kartleggingsverktøy og digitale verktøy, samt gjennomføre kunnskaps- og erfaringsdeling i eget kollegium. Studentene støttes i lesing av forskningsartikler gjennom tekstseminar og støttes i akademisk skriving ved at de får veiledning på tekst både individuelt og i grupper.
Praksis
Egen yrkespraksis vil være utprøvingsarena og refleksjonsgrunnlag. Det forutsettes at en er i jobb og kan ha praktisk utprøving på egen skole mellom samlingene.
Overlapping
Emne
Reduksjon (SP)
Begynneropplæring (1.- 7. trinn) (VBO101_1)
,
Begynneropplæring 1-7 med vekt på grunnleggende ferdigheter (VBO110_1)
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.
Litteratur
Article Barns strategier i arbeid med tall Svingen, O.E.L, 1-14, Book Chapter Begrepslæring i naturfag Haug Berit S., Ødegaard, Marianne, Ødegaard, Marianne, Begrepslæring i naturfag, Oslo, Universitetsforl, 161 s., cop. 2016, 32-35, isbn:978-82-1502435-6, Book Begynneropplæring i norskfaget Bjerke, Christian, Johansen, Ronny, Oslo, Gyldendal, 241 sider, [2020], isbn:978-82-05-54121-4, Website Bokstavprøven Bentsen, E.I. & Dahle, E., https://www.uis.no/nb/lesesenteret/provemateriell-lesesenterets-bokstavproveView online Book Chapter Ei oversikt over teorigrunnlaget for begynnaropplæringa Traavik, H., Frislid, M.E., Alseth, B., Frislid, M.E., Traavik, H., Ei oversikt over teorigrunnlaget for begynnaropplæringa, Oslo, Universitetsforl, 296 s., cop. 2014, 41-54, isbn:9788215023038, Website Elever som strever med leseflyt og «den andre leseopplæringen» Bentsen, E., Publisert 27.02.2018, https://www.uis.no/nb/elever-som-strever-med-leseflyt-og-den-andre-leseopplaeringenView online Article Er det riktige det viktige? Literacy-syn og kvalitetstrekk i kommersielle abc-apper for norskspråklige førskolebarn Gunhild Kvåle, Cappelen Damm Akademisk NOASP, 6-25, Nordic journal of literacy research, 1, 6, 2020-02-01, 6-25, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2023-06-26T13%3A08%3A21IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-doaj&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Er%20det%20riktige%20det%20viktige?%20Literacy-syn%20og%20kvalitetstrekk%20i%20kommersielle%20abc-apper%20for%20norskspr%C3%A5klige%20f%C3%B8rskolebarn&rft.jtitle=Nordic%20journal%20of%20literacy%20research&rft.au=Gunhild%20Kv%C3%A5le&rft.date=2020-02-01&rft.volume=6&rft.issue=1&rft.spage=6&rft.epage=25&rft.pages=6-25&rft.issn=2464-1596&rft.eissn=2464-1596&rft_id=info:doi/10.23865/njlr.v6.1746&rft.pub=Cappelen%20Damm%20Akademisk%20NOASP&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cdoaj%3Eoai_doaj_org_article_f41225ce0886480eb76bafc1da38eb86%3C/doaj%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.134&req.skin=primoView online Book Chapter Kartlegging og undervisning i dynamisk perspektiv Astrup, S, og K Johnsen., T.S Gustavsen, K. C. R Hinna, og I.C Borge, Kartlegging og undervisning i dynamisk perspektiv, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 903 s., 2014, 757-814, isbn:978-82-02-42092-5, Book Chapter Kritisk tenkning i møte med lærebøker Ferrer, Marlen, Ferrer, M. og Wetlesen, A., Marlen Ferrer (1973-) (redaktør), Kritisk tenkning i møte med lærebøker, Oslo, Universitetsforlaget, 198 sider, [2019], 110-149, isbn:9788215031835, Article Leseopplæring i norskfagets begynneropplæring med fokus på fagspesifikk lesekompetanse Håland A. ; Hoel T., Oslo :, Cappelen Damm Akademisk NOASP, 1-16, Nordic Journal of Literacy Research, 0, 2, 2016-04-01, 1-16, https://doaj.org/article/61a2e5a733fa418db0596e15247eaa78View online Book Chapter Litteraturdidaktikk - en introduksjon. Ulland, G. og Håland, A., Litteraturdidaktikk - en introduksjon., Oslo, Universitetsforlaget, 325 sider, [2021], 125-142, isbn:9788215035017, Website Hvordan integrere lek i begynneropplæringa Bentsen, E.I., Håland, A:, https://www.uis.no/nb/lesesenteret/hvordan-integrere-lek-i-begynneropplaeringaView online Book Chapter Lekende matematikk og matematisert lek. To eksempler på hva matematikklek kan være i skolen Breive. S, Breive. S,., Eik. L.T og Sanne, L., Svanhild Breive (1981-) (redaktør/bidragsyter), Lekende matematikk og matematisert lek. To eksempler på hva matematikklek kan være i skolen, Bergen, Fagbokforlaget, 236 sider, 2022, 121-147, isbn:978-82-450-3359-5, Book Chapter Leseplanleggeren i bruk Fuglestad, S.U; Håland, A; Frafjord, H.T, Fuglestad, Unni Synnøve, Hoem, Toril Frafjord; Håland, Anne, Leseplanleggeren i bruk, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 108 s., 2017, 24-47, isbn:978-82-02-53392-2, Article Leseteater som metode i fremmedspråkundervisning Ion Drew, Universitetsforlaget, 293-304, Norsk pedagogisk tidskrift, 4, 96, 2012-08-10, 293-304, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2021-04-29T12%3A19%3A36IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-idunn&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Leseteater%20som%20metode%20i%20fremmedspr%C3%A5kundervisning&rft.jtitle=Norsk%20pedagogisk%20tidskrift&rft.btitle=&rft.aulast=&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Ion%20Drew&rft.aucorp=&rft.date=2012-08-10&rft.volume=96&rft.issue=4&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=293&rft.epage=304&rft.pages=293-304&rft.artnum=&rft.issn=0029-2052&rft.eissn=1504-2987&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Universitetsforlaget&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cidunn%3E55148167%3C/idunn%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.56&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Book Literacy i skolen Blikstad-Balas, Marte, Oslo, Universitetsforlaget, 166 sider, 2023, isbn:9788215066400, Book Chapter Litteraturdidaktikk på barnetrinnet Håland, A. og Ulland, G., Litteraturdidaktikk på barnetrinnet, Oslo, Universitetsforlaget, 325 sider, [2021], 141-171, isbn:9788215035017, Book Skolen som læringsarena : selvoppfatning, motivasjon, læring og livsmestring Skaalvik, Einar M., Skaalvik, Sidsel, Oslo, Universitetsforlaget, 305 sider, [2021], isbn:9788215056753, Book Chapter Med blikk for detaljer. Om førsteklassingens møte med bildeboka Monica Gundersen Mitchell, Ingeborg Eidsvåg Fredwall og Elin Arnesen Moseig, Ingeborg Eidsvåg Fredwall (1973-) (redaktør), Med blikk for detaljer. Om førsteklassingens møte med bildeboka, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 262 sider, 2022, 178-192, isbn:9788202718848, Book Chapter Muntlig kompetanse Børresen, Beate, Lise Natalie Forfang Grimnes (1970-), Muntlig kompetanse, Bergen, Fagbokforl, 272 s., cop. 2012, 77-152, isbn:9788245011302, Article Om læring, literacy og språklig bevissthet i overgangen fra barnehage til skole Semundseth, M, 1-5, Article Oppdagende skriving - en vei inn i lesingen Myran, I.H., Oslo, Bedre skole, Bedre skole, 1, 2012, 17-21, https://www.utdanningsnytt.no/diverse/utdanning-som-eblad/bedre-skole---arkiv/View online Book Chapter Overganger Ofstad, G., Oxborough, Gunn Helen Ofstad, Overganger, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 168 sider, 2022, 147-155, isbn:9788202687427, Book Chapter Begrepsforståelse og vurdering underveis i en utforsking Haug. S. Berit, Ødegaard, Marianne, Berit S.Haug, Morkc.M. Sonja og Sørvik Gard Ove, Ødegaard, Marianne, Begrepsforståelse og vurdering underveis i en utforsking, Oslo, Universitetsforl, 161 s., cop. 2016, 144-158, isbn:978-82-1502435-6, Document Sentrale kjennetegn på god læring og undervisning i matematikk Nostrati, M & Wæge, K, Matematikksenteret nasjonalt senter for matematikk i opplæringen, 2015, Article "Skjønnlitteratur for kosen" Skjønnlitterære tekstpraksiser på mellomtrinnet slik lærere forteller om dem Ottesen, S.H & Tysvær, Aa, Bergen, Fagbokforlaget, Norsklæraren, 4, 2017, 53-67, Book Rike oppgaver : for motivasjon, engasjement og læring! Alfsvåg, Trude, Birkedal, Inga Kjerstin, Bergen, Fagbokforlaget, 84 sider, 2023, isbn:9788245046762, Book Skrivedidaktikk korleis støtta elevane si skriving i fag? Håland, Anne, Håland, Anne, Oslo, Universitetsforlaget, 230 sider, [2021], isbn:9788215041353, Website Staveprøven Skaathun, A., https://www.uis.no/nb/lesesenteret/provemateriell-lesesenterets-staveproveView online Book Chapter Vegar til skriftspråket Traavik, H., Frislid, M.E., Traavik, H., Vegar til skriftspråket, Oslo, Universitetsforl, 296 s., cop. 2014, s. 83-107, isbn:9788215023038, Article Skriving fra første dag: hvis skolen er forberedt Myran, Iris Hansson ; Håland, Anne, Bedre skole (trykt utg.), 1, 30, 2018, https://utdanningsforskning.no/artikler/2018/skriving-fra-forste-dag--hvis-skolen-er-forberedt/ https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2024-04-26T13%3A16%3A35IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-norart&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Skriving%20fra%20f%C3%B8rste%20dag:%20hvis%20skolen%20er%20forberedt&rft.jtitle=Bedre%20skole%20(trykt%20utg.)&rft.au=Myran,%20Iris%20Hansson&rft.date=2018&rft.volume=30&rft.issue=1&rft.issn=0802-183X&rft_id=info:doi/&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cnorart%3E999921777232502201%3C/norart%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.134&req.skin=primoView online Book Støttende skriveundervisning : en sjangerpedagogisk tilnærming til skriveopplæring Horverak, May Olaug, Larsen, Ann Sylvi; Brujordet, Marit Opland; Torvatn, Anne Charlotte, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 136 sider, 2020, isbn:978-82-02-37465-5, Book Tilpasset opplæring og tidlig innsats i ordinær undervisning og i spesialundervisning Torill Moen (1953-) (forfatter), Moen, Torill, Oslo, Universitetsforlaget, 318 sider, [2021], isbn:9788215034416, Article Å planlegge og lede en målrettet matematisk samtale Wæge, K & Torkildsen, S.H, 3-11, Book Å lykkes med lesing : tidlig innsats og tilpasset leseopplæring Finn Egil Tønnessen (1952-) (redaktør), Oslo, Gyldendal, 304 sider, 2021, isbn:9788205553743, Book Tall og tanke : matematikkundervisning på barnetrinnet 1 Solem, Ida Heiberg, Alseth, Bjørnar, Oslo, Gyldendal, 1, 2023, isbn:978-82-05-56473-2, Article Rike oppgave-rike muligheter Birkedal, i.k. & Alfsvåg, T., Bedre skole, 2, 2023, 54-59, https://www.utdanningsnytt.no/pdf-av-bedre-skole/bedre-skole-arkiv/163341View online Book Effektiv planlegging og vurdering : læring med mål og kriterier i skolen Fjørtoft, Henning, Landslaget for norskundervisning (forlag/utgiver), Bergen, Fagbokforl, 170 s., 2016, isbn:9788245018363, Book Chapter Innledning Fallmyr, Ø., Fallmyr, Øyvind, Innledning, Oslo, Universitetsforlaget, 325 sider, [2020], 17-31, isbn:978-82-15-03621-2, Book Leik og læring : grunnleggjande lese- og skriveopplæring på 1. trinn [elektronisk ressurs] Håland, A. (red.), Stavanger, Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking Universitetet i Stavanger, 51 s., 2005, https://www.uis.no/nb/lesesenteret/hefte-leik-og-laeringView online Book Chapter Leseopplæring og fagenes literacy Atle Skaftun (1967-)forfatter, Leseopplæring og fagenes literacy, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 203 s., 2014, 15-32, isbn:9788202404574, Document LST i et inkluderingsperspektiv Svendsen Helle Bundgaard, Article Nyankomne barn og unge i den norske utdanningskonteksten Dewilde, Joke Ingrid ; Kulbrandstad, Lars Anders, Bergen, Fagbokforlaget, 13-175, Nordand, 2, 11, 2016, 13-33, https://brage.inn.no/inn-xmlui/handle/11250/2431444View online Article Readers Theatre: A different approach to English for struggling readers Drew, Ion ; Pedersen, Roar R, University of Oslo, Acta didactica Norge, 1, 4, 2010-09-22, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2021-04-29T12%3A20%3A35IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-doaj_cross&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Readers%20Theatre:%20A%20different%20approach%20to%20English%20for%20struggling%20readers&rft.jtitle=Acta%20didactica%20Norge&rft.btitle=&rft.aulast=&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Drew,%20Ion&rft.aucorp=&rft.date=2010-09-22&rft.volume=4&rft.issue=1&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=&rft.epage=&rft.pages=&rft.artnum=&rft.issn=1504-9922&rft.eissn=1504-9922&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.5617/adno.1051&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=University%20of%20Oslo&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cdoaj_cross%3Eoai_doaj_org_article_4690180346fd41bbb6f37bd45cb88a3d%3C/doaj_cross%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.56&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Book Chapter Skrivarutvikling og skrivekompetanse: Funksjonelle og formålsretta perspektiv på den første skriveopplæringa Solheim, Randi ; Falk, Daroon Yassin, Skrivarutvikling og skrivekompetanse: Funksjonelle og formålsretta perspektiv på den første skriveopplæringa, 199-, 2021, 199-221, isbn:9788215050980, http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:oru:diva-95007View online Book Å bygge tenkende klasserom i matematikk : 14 praksiser for bedre læring Liljedahl, Peter, Laura Wheeler (illustratør), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 304 sider, [2023], isbn:978-82-02-78139-2,
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1