Emne
Jazzimprovisasjon (VJI100)
Emnet er et ensemble-emne på et lavere instrumentalnivå. Det legges vekt på en gehørbasert metodikk der en trener på samspill, improvisasjon og instrumental interaksjon. Standardrepertoar og sentrale innspillinger vil være grunnlag for undervisningen, men studentenes egne komposisjoner og andre improvisasjonsformer som fri improvisasjon vil også kunne inngå i faget. Undervisningen vil inneholde grunnleggende improvisasjonsmetodikk arrangerings- /komponeringsoppgaver , ensembleledelse, jazzteori og samspill.
Studiet retter seg mot tre målgrupper:
- Utøvere som ønsker et forkurs før eventuelt videre gradsstudier i utøvende jazz og improvisasjon.
- Klassiske musikere (kirkemusikere, frilansere, orkestermusikere osv.) som ønsker kompetanse i gehørbaserte metoder og tilnærmingsmåter.
- Pedagoger (korps, kulturskole, videregående skole, storband e.l.) som ønsker å utvikle sitt didaktiske repertoar , og få en innføring i gehørbasert musikkutøving.
Studiet er samlingsbasert. Det blir 6 samlinger som fordeles på to semestre. Studiet vil derfor kunne kombineres med fast arbeid, frilansvirksomhet eller andre pågående studier. Man trenger ikke være bosatt i regionen for å kunne gjennomføre dette studiet. Studiet kan fungere både som for- og etterutdanning.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2018-2019. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
- 2025 Autumn
- 2024 Autumn
- 2023 Autumn
- 2022 Autumn
- 2021 Autumn
- 2020 Autumn
- 2019 Autumn
- 2018 Autumn
- 2017 Autumn
- 2016 Autumn
- 2015 Spring
- 2015 Autumn
- 2014 Autumn
- 2013 Spring
- 2013 Autumn
- 2012 Autumn
- 2011 Autumn
- 2010 Spring
- 2010 Autumn
- 2009 Spring
- 2009 Autumn
- 2008 Spring
- 2008 Autumn
- 2007 Spring
- 2007 Autumn
- 2006 Autumn
Fakta
Emnekode
VJI100
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Innhold
Studiet inneholder 6 samlinger á 3 dager. Kurset gir en innføring i gehørbasert metode, som danner utgangspunkt for samspill, verktøy for videre individuell utvikling og didaktiske verktøy for rytmisk/improvisatorisk pedagogisk virksomhet. Studiet vil preges av gehørøvelser og prosesser som tar i bruk sang, klapping og hovedinstrument, individuelt og i samspill med andre. Jazzens standardrepertoar vil prege undervisningen, men studentenes egne komposisjoner og andre improvisasjonsformer som fri improvisasjon blir også tilstedeværende. Undervisningen vil inneholde enkle arrangerings- /komponeringsoppgaver, ensembleledelse, grunnleggende jazzteori og samspill.
Gjennom samspill, gehørbasert undervisning, teori og refleksjon gir emnet en grundig oversikt over følgende tema:
- Metoder for egenutvikling, innstudering, samspill, ensembleledelse og undervisning
- Grunnleggende skala- og akkordkunnskap
- Grunnleggende rytmikk (inkluderer polyrytmikk og polymetrikk)
- Imitasjon
- Trinn- og funksjonsanalyse
- Improvisasjonsstiler
- Grunnleggende relevant repertoar
- Individuell teknisk og kunstnerisk utvikling
Læringsutbytte
- Anvende gehørsbaserte metoder i øvingsprosesser og i improvisasjonsarbeid
- Koble teori til egen musikalsk praksis
- Demonstrere relevante kommunikasjonsferdigheter for effektivt samspill, kollektiv improvisasjon, undervisning og egne kunstneriske og tekniske utviklingsprosesser.
- Demonstrere grunnleggende improvisatoriske ferdigheter innen relevante improvisasjonsteknikker.
- Oppfatte grunnleggende funksjonsharmoniske fenomener og ha en gehørsmessig forståelse av disse.
- Formidle repertoar til medmusikere og elever ved hjelp av gehørbasert metodikk
- Kunne sette repertoar og egen praksis i en historisk sammenheng/kontekst og opparbeide teoretisk og gehørmessig forsåelse av idiomatiske improvisasjonsstiler i jazzhistorien.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Utøvende musikk - jazz | 1/1 | 25 Minutter | Bestått/ Ikke bestått | — | — | — |
En utøvende eksamen på 20-25 min. Repertoar utarbeides i felleskap med klassen, og/eller av den enkelte student i samarbeid med faglærer.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- Det kreves fremmøte i tråd med fraværsreglement ved fakultetet
- Obligatorisk deltakelse ved seminarer og prosjekter etter anvisning fra faglærer
- Skriftlig og kompositorisk arbeid
Fagperson(er)
Studiekoordinator:
Lena Crosby HaugEmneansvarlig:
Simen KiilArbeidsformer
Studiet inneholder 6 samlinger á 3 dager gjennom studieåret. Samlingene vil fungere som workshops og inneholde samspill og teori. Gehørbasert metode står i fokus, og studentene arbeider i felleskap på samlingene. Deler av studiet er nettbasert, med videoleksjoner og obligatoriske innleveringer.
Det forventes at studenten tar ansvar for egen læring, og i denne sammenheng regner med egenøving etter individuelle mål og/eller behov. Det kan også forekomme oppgaver i å skrive enkle komposisjoner til noen av samlingene.
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Pensum utarbeides av faglærerne i starten av semesteret. Repertoaret vil i hovedak basere seg på jazzens standardrepertoar blir hentet fra relevante innspilling og litteratur som:
Sher, Chuck(ed): The New Real Book. (Sher Music, Petalima, 2005)
Leonard, Hal (ed): The Real Book: Sixth Edition. (Hal Leonard Corporation, Milwaukee, 2004)