Norsk 2, trinn 8-13, tekstarbeid i norskfaget (VNO210)
Tekstarbeid i norskfaget (30 stp.) er kombinert nettbasert og samlingsbasert videreutdanning innen Kompetanse for kvalitet, retta mot lærere som underviser i norsk på 8.-13. trinn og som har mindre enn 60 stp. i norsk. Formålet med studiet er å styrke lærernes norskfaglige kompetanse knyttet til lesing, skriving og muntlighet i tråd med fagfornyelsen (LK20) og invitere til nytenking om norskfaget som tekstfag, med vekt på arbeid med skjønnlitterære tekster. Det forventes oppmøte til de fysiske samlingene.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
I norskfaget er vi særlig opptatt av tekster og tekstarbeid. Vi leser skjønnlitteratur, sakprosa, multimodale og digitale tekster, vi snakker om tekstene og vi skriver om tekstene. Dette gjør vi i flere fag, men i norskfaget står selve tekstligheten i forgrunnen, og vi interesserer oss for form, språk og struktur. Målet med dette studiet er å utvikle studentenes norskfaglige lese- og skrivekompetanse på en måte som er nært knyttet til praksis, gjennom å utforske norskfaglige måter å lese, skrive, analysere og snakke om tekster på. Studiet skal tilføre nye perspektiver på tekstarbeidet, med vekt på arbeidet med skjønnlitteratur. Studiet skal gi fordypning i læreplan og støtte til utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse. Studiet vil være forankret i nyere forskning.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Den ferdig utdannede kandidaten skal ha kunnskap om:
• literacy som perspektiv på læreplanverket;
• fagovergripende og fagspesifikk lesing, skriving og muntlighet
• tekster i norskfaget, med vekt på skjønnlitteratur
• noen sentrale litteraturteorier
• utforskende og dialogisk undervisning
Ferdigheter:
Den ferdige utdannede kandidaten skal kunne:
• analysere og drøfte tekster i norskfaget, med vekt på skjønnlitteratur
• anvende teorier om utforskende og dialogisk undervisning til planlegging av egen undervisning
• reflektere over hvordan planlegge og gjennomføre gode vurderingssituasjoner
• utnytte norskdidaktiske muligheter i digitale verktøy
• tolke og operasjonalisere grunnleggende verdier og prinsipper i gjeldende læreplanverk
Generell kompetanse:
Den ferdige utdannede kandidaten skal kunne:
• formulere seg godt faglig, både muntlig og skriftlig
• legge til rette for utforskende og engasjerende tekstarbeid i norsk
• planlegge, gjennomføre og vurdere elevers norskfaglige tekstarbeid
• reflektere over egen undervisning i lys av forskningsbasert kunnskap og gjeldende styringsdokumenter
• tenke nytt og kritisk om egen, kollegiets og skolens praksis
Forkunnskapskrav
Studentene må ha fullført lærerutdanning fra høyskole eller universitet, der minimum 30 stp. norsk eller nordisk inngår. Studenten må være i jobb som lærer.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform
Vekting
Varighet
Karakter
Hjelpemiddel
Exam system
Withdrawal deadline
Exam date
Mappevurdering
1/1
2 Uker
Bokstavkarakterer
Inspera assessment
21.04.2025
—
Mappeevaluering med én bearbeidet fagtekst og tilhørende refleksjonsskriv.
For studenter som velger å avslutte studiet etter et semester, gis mulighet til å ta eksamen i 15 stp.Mappa vil da inneholde én fagtekst med tilhørende refleksjonsskriv.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Innlevering av to fagtekster (høst), To refleksjonsnotat (500 ord) (høst), Liste over selvvalgt litteratur (høst), Innlevering av en fagtekst (vår), Et refleksjonsnotat (500 ord) (vår), Kunnskapsdeling på egen skole (vår), Liste over selvvalgt litteratur (vår)
Obligatorisk aktivitet som må være godkjent skal angis og begrunnes. Konsekvenser av ikke godkjent arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 3-8 nr. 3.
Høst:
• Innlevering av to fagtekster (den første på 2000 ord +/- 10%, og den andre på 2000 ord +/- 10%). En på bokmål og en på nynorsk
• To refleksjonsnotat på 500 ord. Et på nynorsk og et på bokmål
• Innlevering av liste over selvvalgt litteratur, ca. 200 sider. (I tillegg vil ca. 800 sider være obligatorisk litteratur.)
Vår:
• Innlevering av en fagtekst (3500 ord +/- 10%).
• Et refleksjonsnotat på 500 ord.
• Kunnskapsdeling på egen skole
• Innlevering av liste over selvvalgt litteratur, ca. 100 sider. (I tillegg vil ca. 900 sider være obligatorisk litteratur.)
• Studenten velger selv målform på arbeidskravene
Lærere som har hatt fritak fra vurdering i sidemål, kan levere alle arbeidskrav høst og vår på selvvalgt målform.
Varierte arbeidsformer som omfatter forelesninger, ulike former for gruppearbeid, tekstseminar og veiledning individuelt og i grupper. Studentene skal skrive refleksjonsnotater og kortere tekster knyttet til studiet og feltarbeid på egen arbeidsplass. Mellom samlingen vil det være kommunikasjon mellom faglærere og studenter på læringsplattformer CANVAS. Studiet vil gjøre nytte av at Universitetet i Stavanger har et Didaktisk digitalt verksted (DDV) som kan gi innføring i ulike digitale verktøy og ressurser til bruk i klasserommet.
Praksis
Studentene er i lærerjobb.
Åpent for
Ikke åpent for privatister.
Studentene er i lærerjobb.
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.
Litteratur
Article Hva skal vi med skjønnlitteraturen i skolen? Andersen, P. T., Norsklæreren, 2011/2, 2011, 15-22, Book Chapter Hva er nytt i det fornyede norskfaget? Bakken, J., Aase, Laila; Bakken, Jonas; Bjerke, Christian; Fodstad, Lars August; Hognestad, Jan K.; Igland, Mari-Ann; Zahid, Sarah; Sæten, Nanna Lilletvedt; Sørhaug, Ole; Slettholm, Markus; Talsethagen, Astrid Syse; Nyhus, Jorunn Øveland; Valand, Siv Sørås; Brendehaug, Irene; Furevikstrand, Tor Egil; Berge, Kjell Lars; Nome, Sture; Aasen, Arne Johannes, Hva er nytt i det fornyede norskfaget?, Bergen [Oslo]; Bergen [Oslo], Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 230 sider, [2019], 27-46, isbn:978-82-450-3326-7, Book Hva foregår i norsktimene? : utfordringer og muligheter i norskfaget på ungdomstrinnet Blikstad-Balas, Marte, Roe, Astrid, Oslo, Universitetsforlaget, 221 sider, [2020], isbn:978-82-15-03306-8, Kapittel 1 Leseopplæring (s. 21-47) og kapittel 4 (s. 91-108) Book Literacy i skolen Blikstad-Balas, Marte, Oslo, Universitetsforlaget, 166 sider, 2023, isbn:9788215066400, Article Lesestrategier – en kunnskapsoversikt Brevik, L. M., Tengberg, M., Ekström, L., Utdanningsforbundet, Oslo, Bedre skole, Bedre skole :, 1, 31, 2019, 62-69, https://www.utdanningsnytt.no/files/2020/07/08/BS0119-WEB.pdfView online Book Chapter En ganske almindelig Flue af middels Størrelse Hamsun, Knut, Knut Hamsun (1859-1952), En ganske almindelig Flue af middels Størrelse, Kristiania, Jacob Dybwad, 230 s., 1895, [51]-59, Book Sult Hamsun, Knut, Oslo, Gyldendal, 198 sider, 2021, isbn:9788205558342, Article Oppslugt, dypt, nært - om romanlæsning i danskundervisningen Hauer, K., Viden om læsning, 24, 2018, 2018, 84-90, https://www.videnomlaesning.dk/media/2571/24_kristiane-hauer_1.pdfView online Book Chapter Brønnen Jacobsen, Roy, Jacobsen, Roy, Brønnen, [Oslo], Cappelen, 153 s., 2001, 111-113, isbn:8202202094; 8202219493, Book Chapter Foran loven Kafka, F., Kafka, Franz, Paul Gjesdahl (1893-1969) (oversetter), Foran loven, Oslo, Gyldendal, 189 s., 1989, 171-173, isbn:8205180210, Utdrag fra "Foran loven står en dørvokter". https://www.nb.no/items/1c86db23b78cd83fc53d3dc45d3e6c95View online Book Chapter Hjemkomst Kjærstad, Jan, Steinar Gimnes (1939-) (redaktør/forfatter av forord), Hjemkomst, Oslo, Cappelen, 420 s., 1997, 365-375, isbn:9788202163716, https://www.nb.no/search?q=oaiid:View online Book Chapter Tilgangskompetanse : arbeid med tekst som kulturdeltaking Nicolaysen, Bjørn Kvalsvik, Tilgangskompetanse : arbeid med tekst som kulturdeltaking, Oslo, Samlaget, S. 9-31, c2005, 9-31, isbn:8252163653 9788252163650; 8252163653 9788252163650, Poem Digte Obstfelder, Sigbjørn, Hilde Bøe (1970-) (edt), [Oslo], Det norske språk- og litteraturselskap; Bokselskapno, 1 fil, 2010, isbn:978-82-93134-74-9; 978-82-93134-73-2; 978-82-93134-75-6, s. 15-16 http://www.bokselskap.no/boker/digte/tittelsideView online Book Chapter Når delen erstatter helheten: litterære utdrag og norskfagets lærebøker Penne, S., Når delen erstatter helheten: litterære utdrag og norskfagets lærebøker, Bergen, Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 367 sider, 2024, 179-189, isbn:9788245045338, Book Solaris korrigert : dikt Rimbereid, Ø., [Oslo], Gyldendal, 73 s., 2004, isbn:8205332355, Utdrag, s. 9-18 Book Chapter Kapittel 5. Elevenes lesevaner og holdninger til lesing Roe, A., Frønes, Tove Stjern ; Jensen, Fredrik ; Kjærnsli, Marit ; Roe, Astrid ; Weyergang, Cecilie ; Magnusson, Camilla G ; Ryen, Jostein Andresen ; Björnsson, Julius Kristjan ; Pettersen, Andreas ; Bakken, Jonas, Kapittel 5. Elevenes lesevaner og holdninger til lesing, Universitetsforlaget, 2020, 107-134, isbn:9788215040059, https://www.idunn.no/doi/10.18261/9788215040066-2020-05View online Book Chapter Kunsten å myrde Sandel, Cora, Sandel, Cora, Janneken Øverland (1946-) (red./redaktør/forfatter av etterskrift), Kunsten å myrde, Oslo, Gyldendal, 189 s., 1995, 59-64, isbn:8205228566, https://www.nb.no/items/ecb92d34deefbef0388a2982ff64c7ddView online Article Essay i klasserommet Saxegaars, J., Norsklæreren, 2019/3, 2019, 40-47, Article Teaching Disciplinary Literacy to Adolescents: Rethinking Content-Area Literacy Shanahan, T. og Shanahan, C., Harvard University. Graduate School of Education, (issuing body.), [Cambridge, Mass. :, Harvard University etc, 1 online resource (volumes) :, Harvard educational review, 1, 78, 2008, 40-59, https://www.proquest.com/docview/212267873/fulltextPDF/37FD7897E6C3432EPQ/5?accountid=136945View online Article Leseopplæring og fagenes literacy Skaftun, A., Cappelen Damm Akademisk NOASP, 1-15, Nordic journal of literacy research, 1, 2015-12-07, 1-15, https://nordicliteracy.net/index.php/njlr/article/view/170/147View online Book Litteraturdidaktikk Skaftun, Atle, Michelsen, Per Arne, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 248 s., 2017, isbn:978-82-02-31853-6, Article Kva er eit godt problem – i norsk som tekstfag? Skaftun, A.; Sønneland, M. og Berge, I. M., 2023, https://sprakloyper.uis.no/sites/default/files/2023-08/Kva%20er%20eit%20godt%20problem_nn.pdfView online Book Chapter "Shadows of time". Tidspresentasjon og dialogisk åpenhet i Hansuns prosa Skaftun, A., "Shadows of time". Tidspresentasjon og dialogisk åpenhet i Hansuns prosa, 193-220, Article Førstehandserfaring av problem – kva betyr det og kvifor er det så viktig? Skaftun, A.; Sønneland, M. og Berge, I. M., 2023, https://sprakloyper.uis.no/sites/default/files/2023-08/1.1%20F%C3%B8rsteha%CC%8Ands%20erfaring%20av%20problemer%20-%20kva%20betyr%20det%20NN.pdfView online Article Kunnskap om hva, egentlig? Sundby, A. H., Norsklæreren, 2023/4, 2023, 27-35, Article Teksten som problem i 8A. Affinitet og tiltrekningskraft i samtaler om «Brønnen Margrethe Sønneland ; Atle Skaftun, University of Oslo, Acta didactica Norge, 2, 11, 2017-11-01, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2022-08-04T14%3A23%3A00IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-doaj&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Teksten%20som%20problem%20i%208A.%20Affinitet%20og%20tiltrekningskraft%20i%20samtaler%20om%20%C2%ABBr%C3%B8nnen&rft.jtitle=Acta%20didactica%20Norge&rft.au=Margrethe%20S%C3%B8nneland&rft.date=2017-11-01&rft.volume=11&rft.issue=2&rft.eissn=1504-9922&rft_id=info:doi/10.5617/adno.4725&rft.pub=University%20of%20Oslo&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cdoaj%3Eoai_doaj_org_article_558e862a150944bba8837a8aa0510163%3C/doaj%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.134&req.skin=primoView online Article Forskningsutblick: Elever måste få lära sig strategier som stödjer läsförståelse vid skärmläsning Støle, H.; Mangen, A. og Schwippert, K., SPSM, 2020, https://www.spsm.se/stod/forskning-och-utveckling/aktuellt-om-forskning/nyheter/forskningsutblick-elever-maste-fa-lara-sig-strategier-som-stodjer-lasforstaelse-vid-skarmlasning/View online Article Educational leadership. Wolf, M. og Barzillai, M., National Education Association of the United States. Department of Supervision and Curriculum Development., Alexandria, VA :, Association for Supervision and Curriculum Development, Educational leadership., 6, 66, 2009, 32-37, https://web.p.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=4&sid=c1ff38a4-8bd2-4fff-a40f-4e23c1d8ee37%40redisView online Book Chapter Et fag i strid med seg selv? Aase, Laila, Aase, Laila; Bakken, Jonas; Bjerke, Christian; Fodstad, Lars August; Hognestad, Jan K.; Igland, Mari-Ann; Zahid, Sarah; Sæten, Nanna Lilletvedt; Sørhaug, Ole; Slettholm, Markus; Talsethagen, Astrid Syse; Nyhus, Jorunn Øveland; Valand, Siv Sørås; Brendehaug, Irene; Furevikstrand, Tor Egil; Berge, Kjell Lars; Nome, Sture; Aasen, Arne Johannes, Et fag i strid med seg selv?, Bergen [Oslo]; Bergen [Oslo], Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 230 sider, [2019], 13-26, isbn:978-82-450-3326-7, https://www.nb.no/search?q=oaiid:View online Article Skrivehandlinger - ikke genrer - som grunnlag for skriveundervisningen? Berge, K. L. , Viden om læsning, 2023, https://videnomlaesning.dk/viden-og-vaerktoejer/forskerklummen/2023/skrivehandlinger-ikke-genrer-som-grunnlag-for-skriveundervisningen/View online Book Det store digitaliseringseksperimentet i skolen Blikstad-Balas, M.; Kornhall, P.; Nilsson, J. M., Bergen, Fagbokforlaget, 212 sider, 2020, isbn:9788245034707, Kapittel 3 (s. 149 - 210) Article Utvikling av lærerstudenters kompetanse i å støtte elevers tekstarbeid i norskfaget Brataas, G. & Bakken, J. , [Oslo] :, [Universitetet i Oslo],, Acta didactica Norden., 3, 17, 2023, Article Bedre revisjonskompetanse gjennom eksplisitt opplæring i revisjonsstrategier? Bueie, A. A., Oslo :, Cappelen Damm Akademisk, 1 online resource, Nordic journal of literacy research., 2, 5, 2019, https://doi.org/10.23865/njlr.v5.1410View online Book Chapter Den reflekterende klassesamtale Denning, R. C., & Ipsen, M. , Den reflekterende klassesamtale, 101-122, isbn:9788750058977, Book Chapter Skriving med vekt på prosess og produkt Dysthe, O. & Kverndokken, K, Kåre Kverndokken (1947-) (redaktør), Skriving med vekt på prosess og produkt, Bergen, Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 433 sider, 2023, 61-92, isbn:9788245043396, Book Chapter Perspektiver på subjektiv relevans i dagens iltteraturundervisning Gourvennec, A. F., Jonas Bakken (1976-) (redaktør), Perspektiver på subjektiv relevans i dagens iltteraturundervisning, Bergen, Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 367 sider, 2024, 139-152, isbn:9788245045338, Article Fem prinsipper for god skriveopplæring Kringstad, T & Kvithyld, T., Bedre skole, 2, 2013, 71-79, https://www.utdanningsnytt.no/files/2019/08/22/Bedre%20Skole%202%202013.pdfView online Article Fem teser om funksjonell respons på elevtekster Kvithyld, T. & Aasen, A. J., Viden om læsning, 9, 2011, 2011, 10-16, https://www.videnomlaesning.dk/media/1630/viden_om_laesning_nr_9.pdfView online Book Jon Fosse - enkelt og djupt : om romanane og forteljingane hans Landro, Jan H., Førde, Selja forlag, 320 sider, [2022], isbn:978-82-824-0184-5, Book Multimodal tekstkompetanse Maagerø, Eva, Tønnessen, Elise Seip, Kristiansand, Portal, 245 s., cop. 2014, isbn:9788283140132, Kapittel 1 og 2 (s. 14-48) og kapittel 6 (s. 112-127) Book Chapter Lærarsamtalar om elevtekstar : mot eit felles fagspråk om skriving og vurdering Matre, S., Solheim, Randi, Lærarsamtalar om elevtekstar : mot eit felles fagspråk om skriving og vurdering, Oslo, Novus, S. 219-243, 2014, 219-243, Book Chapter Innfødde og immigrantar i den digitale skulekvardagen Nygard, A.O, Atle Skaftun ; Mari-Ann Igland ; Dag Husebø, Innfødde og immigrantar i den digitale skulekvardagen, Oslo; Oslo, Universitetsforlaget; Universitetsforlaget, 281 sider, 2019; 2019, 201-224, isbn:978-82-15-03159-0, https://www-idunn-no.ezproxy.uis.no/ny_hverdag/10_innfoedde_og_immigrantar_i_den_digitale_skulekvardagenView online Book Chapter Chapter 1: Dialogic Instruction: When Recitation Becomes Conversation Nystrand, M., Martin Nystrand (forfatter), Robert Gundlach (forfatter av forord), Chapter 1: Dialogic Instruction: When Recitation Becomes Conversation, New York, Teachers College Press, XVI, 141, 1997, 1-29, isbn:0807735736, Book Chapter Lesere og lesing Smidt, J., Jonas Bakken (1976-) (redaktør), Lesere og lesing, Bergen, Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 367 sider, 2024, 153-165, isbn:9788245045338, Book Chapter Lærarsamtalar om elevtekstar - mot eit felles fagspråk om skriving og vurdering Matre, S. & Solheim, R., Lærarsamtalar om elevtekstar - mot eit felles fagspråk om skriving og vurdering, 219-243, Article Fra literacy-reform til fornyelse av faglig praksis Muntlige veier til Framtidens skole Skaftun, A., Norsklæreren. Tidsskrift for språk og litteratur, 4, 2022, 14-21, Book Chapter Analyse av samtaler forstått som elevtekst Skaftun, A., Ola Harstad (1985-) (redaktør), Analyse av samtaler forstått som elevtekst, Oslo, Universitetsforlaget, 293 sider, [2023], 201-224, isbn:978-82-150-6888-6, Article Generativ KI i norskfaget.pdf Valand. S. S. , Norsklæreren. Tidsskrift for språk og litteratur, 3, 2023, 30-35, Book Skriv dristig og kreativt! : veiledning i skrivelyst Walgermo, Bente Rigmor, Uppstad, Per Henning; Ersland, Bjørn Arild, Oslo, Gyldendal, 131 sider, 2024, isbn:978-82-05-60524-4, Book Eg er vinden : skodespel Fosse, Jon, Oslo, Samlaget, 99 s., 2008, isbn:9788252171891, https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2013121805128View online Book Utforskande och fördjupande litteratursamtal. En guide til lärarledda helklassamtal om utmanande litterära texter Tengberg, M., Johansson, M., Sønneland, M., Wejrum, M., Björklund, A., Skar, G. & Gourvennec, A. F., 20, 2024, <p>Heftet deles ut i undervisningen eller deles på Canvas etter avtale med forfatterne. Heftet er nå i trykk. Deles i norsk oversettelse dersom den utgis i tide før januarsamlingen</p> Book Andvake : forteljing Fosse, Jon, Oslo, Samlaget, 74 s., 2007, isbn:978-82-521-7056-6, Book Prosa frå ein oppvekst Fosse, Jon, Oslo, Samlaget, 59 s., 1994, isbn:8252144403, https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2008020500078View online
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1