Emne

Kunst og håndverk 2, emne 2; Forsknings- og utviklingsarbeid (ÅKH106)

Studiet vil inneholde forelesninger om forsknings- og utviklingsarbeid i faget kunst og håndverk. Studenten skal gjennomføre en fordypningsoppgave (et forsknings- eller utviklingsarbeid) som tilsvarer 15 studiepoeng.

Universitetet kan gi tilbud om fordypning i ett eller flere tema gjerne i samarbeid med kompetansemiljø utenfor høgskolen. Fordypningsoppgaven kan knyttes opp mot praksisfeltet eller den forskningen som foregår på universitetet.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2017-2018. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

ÅKH106

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten: 

  • har kunnskap og erfaring med forsknings- og utviklingsarbeid i faget kunst og håndverk
  • har oversikt i sentrale spørsmål knyttet til kunstnerisk og pedagogisk fou-arbeid
  • har god kunnskap om det emnet den enkelte har valgt å fordype seg i både teoretisk og via praktisk estetisk arbeid

Ferdigheter

Studenten: 

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i faget kunst og håndverk
  • kan knytte resultater av egen praktisk estetisk og teoretisk forskning til undervisningsmetodikk og oppbygging av egen didaktisk kompetanse

Generell kompetanse

Studenten: 

  • kan anvende relevant teori innen vitenskapsteori, metode, kunst, kultur og fagdidaktikk med tanke på egen problemstilling
  • kan gå inn i skapende prosesser med en forskerrolle

Forkunnskapskrav

Dette emne bygger på og håndverk 1 (30 sp) og Kunst og håndverk 2, emne 1 (15 sp).

Studenter som ikke har tatt kunst og håndverk I må knytte denne oppgaven til fagstoff i emnet "Design og arkitektur" (Kunst og håndverk II).

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Skriftlig del og fremlegg/utstilling 1/1 Bokstavkarakterer Inspera assessment


Sluttproduktet skal bestå av en visualisert skriftlig rapport og skapende arbeid i selvvalgte materialer/teknikker. Omfanget av den skriftlige rapporten vil variere fra ca. 20-40 sider alt etter problemstillingens art (med vekt på egen utvikling i møte med ulike materialer eller med vekt på fagdidaktikk / kunst og formkultur). Rapporten skal være visualisert. Visualiseringen kan også omfatte f.eks. video, datapresentasjoner, CD-rom ol.

Oppgaven skal inneholde:

  • Problemstilling.
  • Metodevalg og strategi
  • Teori sett i forhold til problemområdet. (Kunst og formkultur og fagdidaktikk)
  • Eget praktisk /estetisk arbeid med prosessdokumentasjon
  • Fagdidaktikk

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatoriske arbeidskrav, 70% oppmøte
Oppgaven krever stor grad av selvstudium, studentene får avsatt tid til individuell - og/ eller gruppeveiledning som er obligatorisk. Problemstillingen må være godkjent av veileder og studenten må ha minst tre veiledningsmøter for å få legge oppgaven frem til eksamen. Det er obligatorisk fremmøte på forelesinger knyttet opp mot skapende og pedagogisk forskning og utviklingsarbeid.

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Kjersti Gjedrem

Emneansvarlig:

Pia Susanne Wall

Arbeidsformer

Stor grad av selvstudium.

Åpent for

Kunst og håndverk - årsstudium

Emneevaluering

Tidligdialog, sluttevaluering og fagutvalg.

Litteratur

Halvorsen, Else Marie. (2007). Kunstfaglig og pedagogisk FOU. Kristiansand: Høyskoleforlaget Tekst om forskning i faget kunst og håndverk utgitt på forelesning.

Eget definert pensum med utgangspunkt i egen problemstilling.

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1