Emne

Forbrukerinnsikt (ÅRE120)

En viktig forutsetning for en vellykket markedsstrategi er kunnskap om forbrukerne; hva de tenker, hva de føler, hvordan de tar beslutninger og hvilke faktorer som påvirker deres beslutninger.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

ÅRE120

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Kurset vil bestå av forelesninger, oppgaver, presentasjoner, diskusjoner og selvstudier omkring følgende tema:

  • Segmentering
  • Beslutningsprosesser
  • Behov og motiver
  • Personlighet
  • Persepsjon
  • Læring
  • Holdningsdannelse og holdningsendring
  • Kommunikasjon
  • Referansegrupper, beslutninger i familien
  • Kultur og sosial klasse
  • Adopsjon og diffusjon

Læringsutbytte

Kunnskaper:

Etter gjennomført kurs skal studentene kunne:

  • Kunne de mest sentrale begrepene innen forbrukerinnsikt, og ha tilegnet seg en forståelse av feltet som akademisk disiplin.
  • Ha kunnskap om kompleksiteten i forbrukerens beslutningsprosesser og de variablene som påvirker forbrukeren i ulike valgsituasjoner.

Ferdigheter:

Etter gjennomført kurs skal studentene kunne:

  • Anvende ulike teorier og modeller for å forklare og forstå prosesser som får forbrukeren til å velge et produkt fremfor et annet, og prosesser som oppstår etter kjøpet, og som påvirker fremtidig kjøpsatferd.
  • Bruke kunnskap om forbrukeratferd til løsning av relevante problemstillinger.

Generell kompetanse:

Etter gjennomført kurs skal studentene:

  • Forstå og utdype sentrale premisser og antakelser som fagområdet forbrukerinnsikt er basert på.
  • Vise evne til kritisk tenkning og etisk refleksjon.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
En skriftlig prøve 1/1 4 Timer Bokstavkarakterer Ingen hjelpemidler tillatt


Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatorisk gruppeoppgave med presentasjon
En obligatorisk gruppeoppgave med presentasjon skal være gjennomført og godkjent før kandidaten kan gå opp til skriftlig eksamen. Anbefalt gruppestørrelse er 3-5 studenter pr. gruppe. Oppgaven er begrunnet som et ledd i den helhetlige forståelsen av faget.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Trude Furunes

Arbeidsformer

Undervisningen vil inneholde en kombinasjon av forelesninger, oppgaver, presentasjoner, diskusjoner og selvstudier. Det forventes at studentene deltar aktivt i diskusjoner, og at de forbereder seg ved å lese den delen av pensum som er tema før hver forelesning (dette vil bli oppgitt i kursets undervisningsplan før kursstart).

Åpent for

Dersom emnet ikke har 10 påmeldte studenter innen 20. august for høstsemesteret, vil ikke emnet gjennomføres. Studentene vil få beskjed om dette via Canvas

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1