Emne
Pedagogisk psykologi (BPS300)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Fakta
Emnekode
BPS300
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Timeplan
Litteratur
Innhold
Emnet belyser de psykologiske aspekter ved pedagogiske prosesser og praksisformer. Studenten blir presentert for følgende sentrale pedagogisk-psykologiske tema: Læring og læringsprosesser; motivasjon for læring, læringsmiljø, pedagogisk psykologisk utredning, lærevansker, da særlig knyttet til sosiale og emosjonelle problemer, samt lese- og skrivevansker.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten
- ha kunnskap om begrepet læring, med utgangspunkt i læringspsykologiske tradisjoner
- ha kunnskap om sentrale teorier om motivasjon for læring
- ha kunnskap om sentrale aspekter ved et godt læringsmiljø
- ha kunnskap om sosial kompetanse, hvordan det utvikles, og kan relateres til atferd og læring
- ha kunnskap om lese- og skrivevansker og hvordan det å ha lese- og skrivevansker kan påvirke læring
- ha kunnskap om utredning av noen viktige pedagogisk psykologiske utfordringer hos barn og unge
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten
- kunne gjøre rede for og drøfte teorier om læring
- kunne gjøre rede for og drøfte ulike teorier om motivasjon
- kunne beskrive sentrale aspekter ved et godt læringsmiljø
- kunne beskrive tilpasning av læringsmiljøet for elever med sosiale og emosjonelle vansker og for elever med lese- og skrivevansker
- kunne beskrive kjennetegn ved andre sentrale lærevansker
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten
- ha en grunnleggende forståelse for læring og motivasjon for læring
- ha en grunnleggende kompetanse om hva som utgjør et godt læringsmiljø.
- ha en grunnleggende forståelse for hvordan læringsmiljøet kan fremme adekvat sosiale og emosjonelle utvikling
- ha en grunnleggende forståelse for lese- og skrivevansker
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Alle obligatoriske aktiviteter må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen. Godkjenning / ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning av en eller flere obligatoriske aktiviteter vil bli trukket fra eksamen.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Trude HavikTimelærer:
Johannes Nilsson FinneTimelærer:
Lars Edvin BruTimelærer:
Simona Carla Silvia CaravitaStudieprogramleder:
Muriel Marisa Katharina BruchhageArbeidsformer
Undervisningen vil veksle mellom forelesning og studentaktive metoder.
- Til undervisningen forventes studenten å forberede seg gjennom litteraturstudier. Anbefalt litteratur angis i forelesningsplanen.
Åpent for
Enkeltemner ved Det samfunnsvitenskaplige fakultet
Læring og psykologi - årsstudium
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1