Emne

Pedagogisk psykologi (BPS300)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

BPS300

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Emnet belyser de psykologiske aspekter ved pedagogiske prosesser og praksisformer. Studenten blir presentert for følgende sentrale pedagogisk-psykologiske tema: Læring og læringsprosesser; motivasjon for læring, læringsmiljø, pedagogisk psykologisk utredning, lærevansker, da særlig knyttet til sosiale og emosjonelle problemer, samt lese- og skrivevansker.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten

  • ha kunnskap om begrepet læring, med utgangspunkt i læringspsykologiske tradisjoner
  • ha kunnskap om sentrale teorier om motivasjon for læring
  • ha kunnskap om sentrale aspekter ved et godt læringsmiljø
  • ha kunnskap om sosial kompetanse, hvordan det utvikles, og kan relateres til atferd og læring
  • ha kunnskap om lese- og skrivevansker og hvordan det å ha lese- og skrivevansker kan påvirke læring
  • ha kunnskap om utredning av noen viktige pedagogisk psykologiske utfordringer hos barn og unge

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne gjøre rede for og drøfte teorier om læring
  • kunne gjøre rede for og drøfte ulike teorier om motivasjon
  • kunne beskrive sentrale aspekter ved et godt læringsmiljø
  • kunne beskrive tilpasning av læringsmiljøet for elever med sosiale og emosjonelle vansker og for elever med lese- og skrivevansker
  • kunne beskrive kjennetegn ved andre sentrale lærevansker

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten

  • ha en grunnleggende forståelse for læring og motivasjon for læring
  • ha en grunnleggende kompetanse om hva som utgjør et godt læringsmiljø.
  • ha en grunnleggende forståelse for hvordan læringsmiljøet kan fremme adekvat sosiale og emosjonelle utvikling
  • ha en grunnleggende forståelse for lese- og skrivevansker

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Alle obligatoriske aktiviteter må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen. Godkjenning / ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning av en eller flere obligatoriske aktiviteter vil bli trukket fra eksamen.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Trude Havik

Timelærer:

Lars Edvin Bru

Arbeidsformer

Undervisningen vil veksle mellom forelesning og studentaktive metoder.

  • Til undervisningen forventes studenten å forberede seg gjennom litteraturstudier. Anbefalt litteratur angis i forelesningsplanen.

Åpent for

Psykologi - bachelorstudium
Enkeltemner ved Det samfunnsvitenskaplige fakultet
Læring og psykologi - årsstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1