Emne
Områdeplanlegging (BYG120)
Innføring i teoretisk- og praktisk utføring av reguleringsplanarbeid.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2020-2021. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
BYG120
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Timeplan
Litteratur
Innhold
Emnet gir bred kunnskap om arealplanlegging, trening i reguleringsplanlegging og bruk av dataverktøy i utformingen av boligområder. Emnet er lagt opp som problembasert og prosjektbasert læring.
Læringsutbytte
Etter gjennomført kurs skal studenten ha
- Innsikt i ulike aspekter som legger premisser for gode planer som leder til bærekraftig byutvikling
- Kunnskap om målsetting, utfordringer og prinsipper for samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging
- Kjennskap til steds- og ROS- og konsekvensanalyser
- Kjennskap til planlovgivning og planprosessen
- Forståelse for krav til offentlige planers innhold og utførelse
Etter gjennomført kurs skal studentene kunne
- Utarbeide analytiske temakart av situasjon og forutsetninger for planarbeid
- Tolke gitte rammer for analyse- og planarbeidet
- Lage reguleringsplaner med tilhørende illustrasjoner, modeller og fotomontasjer i henhold til lovverk og alminnelig praksis
- Formulere reguleringsbestemmelser og kjenner juridisk, praktiske og estetiske konsekvenser av formuleringer
- Utføre formings- og planarbeid som tilfredsstiller krav til universell utforming
- Anvende FocusAreal (eller annen relevant programvare) i framstilling av arealplaner
- Forstå prinsippene i GIS - geografisk informasjonssystem (og anvende ArcView i analyse og planarbeid)
Etter gjennomført kurs skal studentene ha generell kompetanse i
- muntlig, skriftlig og grafisk presentasjon av reguleringsarbeid
- selvstendige utredninger innen egen og andres reguleringsarbeid
Forkunnskapskrav
Et av følgende alternativer:
Stedsforståelse og Byteori (BYG105)
Byrommet (BYG110)
Ingeniørfaglig innføring - Bygg (ING110)
Stedsforståelse og Byteori (BYG105)
Byrommet (BYG110)
Ingeniørfaglig innføring - Bygg (ING110)
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Prosjekt og hjemmeeksamen | 1/1 | Bokstavkarakterer | — | 23.11.2020 | — | ||
Hjemmeeksamen | 3/10 | 3 Timer | Bokstavkarakterer | Inspera assessment | 23.11.2020 | — | |
Mappe | 7/10 | Bokstavkarakterer | — | — | — |
Vurderingsformen består av tre prosjektoppgaver og skriftlig eksamen. Prosjektoppgavene vurderes samlet, og teller 70% og skriftlig eksamen teller 30%.
Dersom studenten ikke består prosjektoppgavene eller ønsker å forbedre karakteren må hun/han ta hele emnet på ny igjen neste år.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Prosjekt-, øvinger og studio-/ lab. arbeider, Prosjekt-, øvinger og studio-/ lab. arbeider
Alle prosjekt-, øvinger og studio-/ lab. arbeider må være godkjent. Studenter som ikke har fått godkjent de obligatoriske aktivitetene vil ikke få tilgang til eksamen.
Fagperson(er)
Instituttleder:
Tore MarkesetEmneansvarlig:
Lene BjørnøAnsvarlig laboratorieøvelser:
Andreas SkaareAnsvarlig laboratorieøvelser:
Guzman Cruz RodriguezArbeidsformer
2 timer forelesning, 4 timer prosjektbasert undervisning, studio-arbeid og obligatoriske øvinger pr uke. Prosjektarbeidene utføres i grupper.
Åpent for
Enkeltemner ved Det teknisk-naturvitenskaplige fakultet
Byplanlegging - master i teknologi/siv.ing., femårig
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1 - 7, femårig masterprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1 - 7, femårig master, deltid
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5 - 10, femårig masterprogram
Konstruksjons- og maskinteknikk - master i teknologi/siv.ing., femårig
Lektorutdanning for trinn 8-13
Lektorutdanning for trinn 8-13 i realfag
Matematikk og fysikk - femårig integrert master
Engelsk fordypning
Historie fordypning
Religionsstudier - fordypning
Nordisk fordypning
Praktisk pedagogisk utdanning - deltid
Praktisk pedagogisk utdanning - heltid
Praktisk pedagogisk utdanning i utøvende og skapende kunstfag
Praktisk pedagogisk utdanning i utøvende og skapende kunstfag
Drama og teaterkommunikasjon - årsstudium
Engelsk - årsstudium
Friluftsliv - årsstudium
Havvind - årsstudium
Historie - årsstudium
Idrett- årsstudium
Kommunikasjon årsstudium
Religionsstudier - årsstudium
Kunst og håndverk - årsstudium
Læring og psykologi - årsstudium
Matematikk - årsstudium
Musikkopplæring - årsstudium
Nordisk - årsstudium
Psykologi - årsstudium
Realfag og teknologi - årsstudium
Reiseliv i endring - årsstudium
Sosiologi - årsstudium
Statsvitenskap - årsstudium
Utøvende musikk - årsstudium
Økonomi og ledelse - årsstudium
Emneevaluering
Skjer vanligvis gjennom skjema og/eller samtaler i henhold til gjeldende retningslinjer.
Litteratur
ObligatoriskFiskaa, H. (2012). Fysisk detaljplanlegging: Bd. nr. 2012:7 (Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Institutt for byforming og planlegging, Red.; Revidert 2014; Revidert 2014). Noregs teknisk-naturvitenskapelege universitet.Kommunal- og moderniseringsdepartementet. (2018). Reguleringsplanveileder. Regjeringen. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/reguleringsplanveileder/id2609532/Kommunal- og moderniseringsdepartementet. (2014). Grad av utnytting : beregnings- og måleregler [elektronisk ressurs]. Kommunal- og moderniseringsdepartementet. https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kmd/boby/grad_av_utnytting.pdfKommunal- og moderniseringsdepartementet. (2009). Planlegging etter plan- og bygningsloven. Regjeringen. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/planlegging-plan-bygningsloven/id570991/Kommunal- og moderniseringsdepartementet. (2008). Lov om planlegging og byggesaksbehandling (plan- og bygningsloven). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2008-06-27-71
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1