Emne
Bacheloroppgave i bygg - byplanlegging (BYGBBAC)
Bacheloroppgaven er et selvstendig arbeid der du skal bruke de kunnskapene som er opparbeidet gjennom bachelorstudiet til å løse en gitt oppgave. Gjennom denne oppgaven skal du vise evner og kvaliteter som kommende ingeniør.
Bacheloroppgaven skal normalt utføres i siste semester av studiet. På dette studiet har du vanligvis skaffet deg de fagkunnskapene som kreves for gjennomføring av en relevant bacheloroppgave for studieløpet ditt.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2014-2015. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
BYGBBAC
Vekting (stp)
20
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Innhold
Bacheloroppgaven kan ha svært forskjellig form. I mange oppgaver inngår planleggingsarbeid, mens andre oppgaver er mer teoretiske. En oppgave kan være en oversiktsoppgave der det gis en samlet oversikt over et tema ut fra spredte litteraturkilder, en mer utfyllende diskusjonsoppgave, eller en oppgave hvor en skal løse en konkret problemstilling eller utvikle et produkt. Generelt kan vi si at besvarelsen skal inneholde et klart definert budskap, være godt strukturert, lett å finne frem i og lett å lese. Argumenter for og i mot en gitt påstand skal være logisk presentert. Presentasjonene skal kunne leses av en medstudent med samme bakgrunn uten at denne skal behøve å benytte seg av ekstra informasjonsmateriale for å forstå budskapet.
Gjengivelse av lærebøker e.l. om generell teori og kunnskap begrenses. Det oppfordres til å utarbeide en fyllestgjørende referanseliste og nødvendige fotnoter. For mer informasjon om bacheloroppgaven, se linken: http://intra.his.no/COMMON/WEBCENTER/WEBCenter.nsf/Dok/73D430A21C1FB319C1256DC200300A90?OpenDocument&Connect=6&Lang=Norsk
Læringsutbytte
- En kandidat med fullført og bestått bacheloroppgave skal ha følgende læringsutbytte:
- Kan jobbe selvstendig
- Kan beskrive oppgaven klart og ryddig i henhold til fagområdets terminologi og uttrykksformer
- Har erfaring med litteratursøk, vitenskapelig rapportering og etiske standarder på fagområdet
- Kan anvende relevante teoretiske modeller eller studier støttet av forskningsresultat
- Kjenner til og kan begrunne relevante metodeverktøy og arbeidsmåter
- Kan utrede problemstillingen og koble konklusjonen til problemstilling
- Har evne til kritisk vurdering av eget arbeid
- Kan forsvare høy etisk atferd i faglige og andre sammenhenger og slik være en god rollemodell
- Kan utveksle synspunkter og erfaringer og opptre som nyttig og saklig aktør i en vitenskapelig debatt
- Kan avgjøre når en vitenskapelig uenighet har karakter av å være en paradigmatisk uenighet og kan håndtere debatten deretter
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Fagperson(er)
Instituttleder:
Tore MarkesetFaglærer:
John Charles GrønliFaglærer:
Daniela Müller-EieEmneansvarlig:
Daniela Müller-EieFaglærer:
Lene BjørnøFaglærer:
Anne Merete SkoglandFaglærer:
Ari Krisna Mawira TariganFaglærer:
Kirsten WelschemeyerFaglærer:
Fabio Alberto Hernandez PalacioFaglærer:
David ChapmanArbeidsformer
Åpent for
Litteratur
Avhenger av type oppgave. Men all litteratur som benyttes for løsning skal oppgis som referanser: Referanser er en liste over bøker, artikler, manualer, nettsteder osv., som det er referert til i rapporten. Det er viktig å få klart frem i oppgaven hva som er ditt bidrag og hva som er hentet fra kilder. Dersom du gjengir tekst fra for eksempel en artikkel, skal leseren gjøres oppmerksom på dette. Formuleringer som: "¼ dette avsnittet er i stor grad hentet fra ¼", "¼ dette avsnittet er inspirert av ¼" kan brukes for å kunne gi en mest mulig riktig beskrivelse av de faktiske forhold. Dersom man siterer setninger må kilden komme klart frem. Noter kilder etter hvert. Det er ofte vanskelig å spore dem opp senere.
Hver referanse skal inneholde tre elementer: 1. Forfatteren(e)s navn 2. Bokens/artikkelens/osv. tittel 3. Utgiveropplysninger . Det benyttes fotnoter som står nederst på den aktuelle siden.
Litteratur for vitenskapsteori: Per Arne Bjørkum: Annerledestenkerne - En reise i vitenskapens historie, 3. utg. 2009