Emne

Bacheloroppgave i bygg - byplanlegging (BYGBBAC)

Bacheloroppgaven er et selvstendig arbeid der du skal bruke de kunnskapene som er opparbeidet gjennom bachelorstudiet til å løse en gitt oppgave. Gjennom denne oppgaven skal du vise evner og kvaliteter som kommende ingeniør.

Bacheloroppgaven skal normalt utføres i siste semester av studiet. På dette studiet har du vanligvis skaffet deg de fagkunnskapene som kreves for gjennomføring av en relevant bacheloroppgave for studieløpet ditt.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2014-2015. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BYGBBAC

Vekting (stp)

20

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Bacheloroppgaven kan ha svært forskjellig form. I mange oppgaver inngår planleggingsarbeid, mens andre oppgaver er mer teoretiske. En oppgave kan være en oversiktsoppgave der det gis en samlet oversikt over et tema ut fra spredte litteraturkilder, en mer utfyllende diskusjonsoppgave, eller en oppgave hvor en skal løse en konkret problemstilling eller utvikle et produkt. Generelt kan vi si at besvarelsen skal inneholde et klart definert budskap, være godt strukturert, lett å finne frem i og lett å lese. Argumenter for og i mot en gitt påstand skal være logisk presentert. Presentasjonene skal kunne leses av en medstudent med samme bakgrunn uten at denne skal behøve å benytte seg av ekstra informasjonsmateriale for å forstå budskapet.

 

Gjengivelse av lærebøker e.l. om generell teori og kunnskap begrenses. Det oppfordres til å utarbeide en fyllestgjørende referanseliste og nødvendige fotnoter. For mer informasjon om bacheloroppgaven, se linken: http://intra.his.no/COMMON/WEBCENTER/WEBCenter.nsf/Dok/73D430A21C1FB319C1256DC200300A90?OpenDocument&Connect=6&Lang=Norsk

Læringsutbytte

Bacheloroppgaven er et selvstendig arbeid der studentene skal benytte de kunnskaper som er opparbeidet gjennom studiet for å løse en gitt oppgave. Gjennom denne oppgaven skal studentene vise noen av sine evner og kvaliteter som kommende ingeniører.
  • En kandidat med fullført og bestått bacheloroppgave skal ha følgende læringsutbytte:
  • Kan jobbe selvstendig
  • Kan beskrive oppgaven klart og ryddig i henhold til fagområdets terminologi og uttrykksformer
  • Har erfaring med litteratursøk, vitenskapelig rapportering og etiske standarder på fagområdet
  • Kan anvende relevante teoretiske modeller eller studier støttet av forskningsresultat
  • Kjenner til og kan begrunne relevante metodeverktøy og arbeidsmåter
  • Kan utrede problemstillingen og koble konklusjonen til problemstilling
  • Har evne til kritisk vurdering av eget arbeid
  • Kan forsvare høy etisk atferd i faglige og andre sammenhenger og slik være en god rollemodell
  • Kan utveksle synspunkter og erfaringer og opptre som nyttig og saklig aktør i en vitenskapelig debatt
  • Kan avgjøre når en vitenskapelig uenighet har karakter av å være en paradigmatisk uenighet og kan håndtere debatten deretter

Forkunnskapskrav

Vitenskapsteori og etikk- essay (TEKBAV)
Viser til Regler for kandidat- og bacheloroppgaver for krav om beståtte studiepoeng for å ta ut bacheloroppgave.

Eksamen / vurdering

Fagperson(er)

Instituttleder:

Tore Markeset

Emneansvarlig:

Daniela Müller-Eie

Faglærer:

Lene Bjørnø

Faglærer:

David Chapman

Arbeidsformer

Det er viktig både for student og veileder/faglig ansvarlig at man etablerer et godt samarbeid under gjennomføringen av oppgaven. Det kan for eksempel skje ved at en har regelmessige møter hvor studenten fremlegger og diskuterer arbeidet etter hvert som dette utvikler seg. Det er en god regel at studenten skal ha skrevet noe som utgangspunkt for samtale/diskusjon med veileder/faglig ansvarlig. Det er en fordel å starte skrivingen av oppgaven så tidlig som mulig. For alle studenter gjelder at det skal være maksimalt 5 måneder fra uttak til innlevering.

Åpent for

Bygg - bachelor i ingeniørfag Byplanlegging - master i teknologi/siv.ing., femårig

Litteratur

Avhenger av type oppgave. Men all litteratur som benyttes for løsning skal oppgis som referanser: Referanser er en liste over bøker, artikler, manualer, nettsteder osv., som det er referert til i rapporten. Det er viktig å få klart frem i oppgaven hva som er ditt bidrag og hva som er hentet fra kilder. Dersom du gjengir tekst fra for eksempel en artikkel, skal leseren gjøres oppmerksom på dette. Formuleringer som: "¼ dette avsnittet er i stor grad hentet fra ¼", "¼ dette avsnittet er inspirert av ¼" kan brukes for å kunne gi en mest mulig riktig beskrivelse av de faktiske forhold. Dersom man siterer setninger må kilden komme klart frem. Noter kilder etter hvert. Det er ofte vanskelig å spore dem opp senere.

 

Hver referanse skal inneholde tre elementer: 1. Forfatteren(e)s navn 2. Bokens/artikkelens/osv. tittel 3. Utgiveropplysninger . Det benyttes fotnoter som står nederst på den aktuelle siden.

 

Litteratur for vitenskapsteori:  Per Arne Bjørkum: Annerledestenkerne - En reise i vitenskapens historie, 3. utg. 2009

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1