Emne
Entrepreneurship and Sustainable Startup (BØK385)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2012-2013. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
BØK385
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Undervisningsspråk
Engelsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten skal få en teoretisk og praktisk forståelse av hvordan en forsknings- eller kunnskapsbasert forretningsidé skapes og hvordan slike ideer kan danne grunnlaget for konkrete virksomheter.
Viktig tema i undervisningen er: Hva er entreprenørskap, markedsanalyser, patenter/rettigheter, kreativitet, økonomi, budsjetter, innholdet i en forretningsplan, salg og finansieringskilder?
Det er sentralt for studenten å ha kjennskap til:
- Hvordan kunnskap og forskning blir til næringsvirksomhet
- Hva som kjennetegner innovasjon
- Hvordan blir en idé til forretningsidé
- Hva som skal til for å realisere en forretningsidé
- Hva som karakteriserer en vellykket oppstartsbedrift
- Forretningsplanens formål og oppbygging
- Intellectual Property Rights (IPR) eller ¿immaterialrett/åndsrett¿ som strategisk virkemiddel i forretningsutvikling
- Metode og teknikker for undersøkelse av markedsbehov og etterspørselspotensial
- Forretningsmodell
- Organisering, styre, ledelse
- Verdisetting, finansieringsstrategi og kilder
Studenten skal få tilført kunnskap som gjør at det å starte og lede bedrift anses å være en overkommelig oppgave.
Ferdigheter
Studenten skal
- Kunne utarbeide en forretningsplan.
- Kunne vurdere mulig potensial for ulike forretningsideer.
- Klargjøre produktets/tjenestens funksjon for kunde/bruker, kundeverdi og prisanslag
- Utføre konkurrent-, bransje og trendanalyser
- Foreta økonomianalyse, lønnsomhetsanalyser og risikoanalyser samt kartlegge ressursbehov
- Utarbeide og fremføre en investorpresentasjon
Generell kompetanse
Studentene kan
- planlegge og etablere en virksomhet som strekker seg over tid alene eller som del av en gruppe.
- tilegne seg oppdatert kunnskap innenfor ovennevnte kunnskaps- og ferdighetsområder og kunnskap om andre områder innen faget
- formidle sentralt fagstoff gjennom relevante uttrykksformer
- utveksle synspunkter og erfaringer med andre fagpersoner og bidra til å utvikle god praksis
- reflektere over etiske problemstillinger innenfor faget
- se emnet i en større sammenheng i et samfunnsmessig perspektiv
- nytte kompetansen til innovasjon og nyskaping i etablerte bedrifter
delta i forretningsplankonkurranser som for eksempel Venture Cup.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Fagperson(er)
Studieprogramleder:
Tarjei Mandt LarsenEmneansvarlig:
Andra RianditaFaglærer:
Andra RianditaArbeidsformer
Undervisningen gis gjennom fire intensive forelesningsbolker på 4-6 timer hver i begynnelsen av semesteret. Det forventes aktiv deltakelse i forelesningene. Mellom samlingene må deltakerne arbeide selvstendig i grupper med forretningsplanen. I resten av semesteret tilbys det en del veiledningsøkter etter nærmere avtale. Studentene får da veiledning fra interne veiledere og/eller veiledere fra næringslivet.
Samlingene vil bli lagt opp som en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid, diskusjoner og presentasjoner. Det vil bli brukt gjesteforelesere som er spesialister på sine områder.
Det forventes av deltakerne at de arbeider med gruppeoppgaver og forretningsplanen gjennom hele semesteret.