Emne
Green Transition in Offshore Wind (ECM120)
Utviklingen av havvind involverer flere disipliner fra design av havvindparken, kraftsystemintegrasjon til å vurdere sosioøkonomiske aspekter. Denne utfordringen er designet for å introdusere deltakerne til de sentrale teknologiske og ikke-teknologiske aspektene som oppstår ved utvikling av havvind. Deltakerne vil jobbe med to utfordringer fra industrien i tverrfaglige team og team på flere erfaringsnivå. Gjennom samarbeidsgruppen vil deltakerne få kunnskap om de sentrale kunnskapsområdene knyttet til havvind. Deltakerne vil også få en mulighet til å jobbe med kunnskapen de får ved å delta aktivt i de utfordringene som gis. Det forventes også at deltakerne vil dykke dypere og få mer detaljert kunnskap innen temaområder som er relatert til deres bakgrunn.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Fakta
Emnekode
ECM120
Vekting (stp)
3
Semester undervisningsstart
Vår
Undervisningsspråk
Engelsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Innhold
Utfordringsbasert læring (CBL) har tre distinkte faser, engasjere, undersøke og handle. Workshopen begynner med Engage Phase som beveger seg fra Big Idea (grønn overgang i offshore) til en konkret og handlingskraftig utfordring ved å bruke den essensielle spørsmålsprosessen.
Når dette er bestemt, kan deltakerne gå videre til undersøkelsesfasen. Her utvikler deltakerne veiledende spørsmål for å få den kunnskapen som trengs for å utvikle en løsning på utfordringen. Veiledende spørsmål fortsetter å dukke opp gjennom hele utfordringen. Disse kan samle inn relevante data for utfordringen deres. En problemløsningsteknikk for dette stadiet som fisketeknikker vil også bli presentert. Ved hjelp av dette verktøyet vil deltakerne forstå problemer på en mer helhetlig og dyptgående måte og bli i stand til å strukturere sine undersøkelser. Deltakerne vil deretter utvikle sine egne veiledende spørsmål og ressurser for å bedre forstå utfordringen deres. Læringene fra denne fasen gir et grunnlag for eventuell identifisering av potensielle løsninger på utfordringen.
I Act-stadiet vil en teknikk for å utvikle potensielle løsninger bli presentert. Dette inkluderer "seks tenkehatter"-teknikken som oppmuntrer hver deltaker til å ta en annen rolle for å utvikle løsninger og hjelpe til med å velge den beste løsningen. Disse rollene kan inkludere å tenke mer innovativt, eller mer forsiktig, på en mer risikovillig måte eller på en mer dristig og eksperimentell måte. Dette er en sentral del av CBL ettersom det demonstrerer hvordan deltakere ikke har faste roller og er i stand til å endre rollene sine for å ha ulike perspektiver på utfordringene sine. Løsninger bør være evidensbaserte og implementert med et "autentisk" (virkelig) publikum. De bør vurdere effektiviteten til løsningen og gjøre justeringer, som vil utdype deres fagområdekunnskap. Innenfor hver av fasene er det muligheter for miniutredningssykluser og om nødvendig en retur til en tidligere fase.
Læringsutbytte
Etter å ha fullført utfordringen skal eleven kunne:
Læringsutbytte 1: Demonstrere en god forståelse av teknologiene som brukes i havvind.
Læringsutbytte 2: Demonstrere god forståelse for de sosioøkonomiske aspektene som oppstår ved havvind.
Læringsutbytte 3: Vurder de viktigste teknologiske og ikke-teknologiske driverne ved utvikling av havvind.
Læringsutbytte 4: Undersøk dypt inn i et område relatert til havvind som er innenfor bakgrunnen til deltakeren.
Læringsutbytte 5: Samarbeid og produsere resultater i et tverrfaglig team med flere erfaringsnivåer.
Læringsutbytte 6: Demonstrere forståelse av utfordringsbasert læring som en metode for å løse problemer på en tverrfaglig måte.
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Online forelesninger vil bli holdt i forkant av workshopene.