Emne
Kunst og håndverk 2, emne 2; Forsknings- og utviklingsarbeid (ÅKH106)
Studiet vil inneholde forelesninger om forsknings- og utviklingsarbeid i faget kunst og håndverk. Studenten skal gjennomføre en fordypningsoppgave (et forsknings- eller utviklingsarbeid) som tilsvarer 15 studiepoeng.
Universitetet kan gi tilbud om fordypning i ett eller flere tema gjerne i samarbeid med kompetansemiljø utenfor høgskolen. Fordypningsoppgaven kan knyttes opp mot praksisfeltet eller den forskningen som foregår på universitetet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2020-2021. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
ÅKH106
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap og erfaring med forsknings- og utviklingsarbeid i faget kunst og håndverk
- har oversikt i sentrale spørsmål knyttet til kunstnerisk og pedagogisk fou-arbeid
- har god kunnskap om det emnet den enkelte har valgt å fordype seg i både teoretisk og via praktisk estetisk arbeid
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i faget kunst og håndverk
- kan knytte resultater av egen praktisk estetisk og teoretisk forskning til undervisningsmetodikk og oppbygging av egen didaktisk kompetanse
Generell kompetanse
Studenten:
- kan anvende relevant teori innen vitenskapsteori, metode, kunst, kultur og fagdidaktikk med tanke på egen problemstilling
- kan gå inn i skapende prosesser med en forskerrolle
Forkunnskapskrav
Dette emne bygger på kunst og håndverk 1 (30 sp) og Kunst og håndverk 2, emne 1 (15 sp).
Studenter som ikke har tatt kunst og håndverk 1 må knytte denne oppgaven til fagstoff i emnet "Design og arkitektur" (Kunst og håndverk II).
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig del og fremlegg/utstilling | 1/1 | Bokstavkarakterer | Inspera assessment | — | — |
Eksamen består av et fremlegg/utstilling av praktisk-estetisk arbeid og en skriftlig rapport. Det gis en samlet karakter på dette arbeidet (A-F). Sluttproduktet skal bestå av en illustrert skriftlig rapport og skapende arbeid i selvvalgte materialer/teknikker. Omfanget av den skriftlige rapporten er satt til ca. 6000 ord. Rapporten skal være visualisert/illustrert. Visualiseringen kan også omfatte f.eks. video, animasjoner og andre digitale presentasjoner.
Oppgaven skal inneholde:
- Problemstilling.
- Metodevalg og strategi
- Teori sett i forhold til problemområdet. (Kunst og formkultur og fagdidaktikk)
- Eget praktisk estetisk arbeid med prosessdokumentasjon
- Fagdidaktikk
- Litteraturliste og bildeliste
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Problemstillingen må være godkjent av veileder og studenten må ha gjennomført minst to av tre veiledningsmøter for å få legge oppgaven frem til vurdering. Det er obligatorisk fremmøte på forelesinger knyttet opp mot skapende og pedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid.
Studenter som får én eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.
70 % tilstedeværelse i undervisningen er påkrevd.
Konsekvenser av ikke godkjent arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 2-8 nr. 3.