Emne

Intermediate microeconomics (BØK365)

Næringsøkonomi er studien av hvordan markeder med imperfekt konkurranse virker og hvordan bedriftene i disse markedene oppfører seg. Dette inkluderer hvordan bedrifter får og bruker markedsmakt samt strategisk oppførsel.

Det fokuseres på ulike oligopolmodeller inkludert de klassiske modellene til Cournot, Bertrand og Stackelberg som forklaringsmodeller på markeder med imperfekt konkurranse. Et viktig poeng med disse modellene er å vise at tilsynelatende lik markedsstruktur kan føre til svært ulik grad av konkurranse.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2013-2014. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BØK365

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Engelsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Prisfastsetting og andre strategiske avgjørelser får omfattende konsekvenser for bedriftens inntjening. Dette gjelder uansett hvilke markedsformer en står overfor og uansett hvilket produkt (gode) en studerer. I et marked for individualgoder (private goder) hvor det er fullkommen konkurranse, blir produksjonen fastsatt slik at bedriftene sitt overskudd blir størst mulig.

I markeder hvor produsentene har markedsmakt, søker en frem til prissetting som maksimerer overskuddet. I disse markedene kan det velges mellom mange forskjellige strategier, avhengig av form på etterspørsels- og tilbudskurvene. I neste omgang kan disse valgene øke grunnlaget for produsentene sin markedsmakt og dermed deres resultatutvikling. Næringsøkonomi er studiet av dannelse, utøvelse, opprettholdelse og effektene av markedsmakt.

 

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter endt kurs skal studentene ha kjennskap til ulike modeller og metoder som beskriver prissetting og atferd til bedriften basert på mikroøkonomisk teori og spillteori. Dette inkluderer kjennskap til forskjellige markedsstrukturer og hvordan bedrifter oppfører innenfor disse markedsstrukturene.

Ferdigheter

Det ventes at studentene forstår og kan anvende oligopolmodeller og modeller fra monopolistisk konkurranse på konkrete problemstillinger. Det ventes også at studentene kan forstå og analysere bedrifters strategiske oppførsel og kan anvende dette på relevant problemstillinger.

Generell kompetanse

Det ventes at studentene har innsikt i problemene rundt markedsmakt og ufullstendig konkurranse samt kan formidle sentrale teorier og problemstillinger i faget både skriftlig og muntlig.

 

 

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

BHO250 Markeds- og næringsøkonomi, BØK105/BØK265 mikroøkonomi, BHO300 Videregående økonomisk emner, BRL100 Matematikk, statistikk og metode, NH0532 Markeds- og næringsøkonomi, NH0624 Samfunnsøkonomi for hotell og reiseliv (makroøkonomi), NH0636 Metodelære 2b - statistisk metodelære eller tilsvarende.

 

 

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
En skriftlig prøve 1/1 4 Timer Bokstavkarakterer Ingen hjelpemidler tillatt, Godkjent kalkulator, Norsk-engelsk ordbok Inspera assessment 01.11.2013 29.11.2013


Fagperson(er)

Studieprogramleder:

Tarjei Mandt Larsen

Arbeidsformer

Forelesninger, diskusjoner.

 

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Strategisk prissetting (BHO365_1) , Intermediate microeconomics (BØK365_1) 10
Næringsøkonomi (BHO365_2) , Intermediate microeconomics (BØK365_1) 10
Strategisk prissetting (BHO340_1) , Intermediate microeconomics (BØK365_1) 6
Intermediate microeconomics (BØK365_1) , Strategisk prissetting (MHR200_1) 10

Åpent for

Hotelledelse - bachelorstudium Reiselivsledelse - bachelorstudium Økonomi og administrasjon - bachelorstudium Økonomi og administrasjon - masterstudium (5-årig)
Utveksling ved Handelhøgskolen UIS
Økonomi og ledelse - årsstudium

Emneevaluering

Studentevaluering av emnet vil bli gjennomført i henhold til SV-fakultetets evalueringssystem.

 

 

Litteratur

Robert Pindyck, Daniel Rubinfeld: Microeconomics, 7th Edition, Prentice Hall.

Church and Ware: Industrial Organization: A Strategic Approach, Irwin/McGraw-Hill.

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1