Emne
Ledelse og organisasjonspsykologi (BØK415)
Studiet skal gi en innføring i grunnleggende psykologiske fagområder på individnivå, gruppenivå og organisasjonsnivå.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2017-2018. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
BØK415
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Innhold
På individnivå vil vi undervise i tema som emosjoner, motivasjon, personlighetsteorier, sosial persepsjon og vanlige psykiske lidelser som kan påvirke arbeidsevnen.
På gruppenivå vil vi ta opp tema som dannelsen av grupper, gruppeprosesser, samarbeid i grupper og utvikling av team.
På organisasjonsnivå vil vi undervise i tema som arbeidsmiljø, organisasjonskultur, ledelsesteorier og mobbing og konflikthåndtering i arbeidslivet.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte i form av:
Kunnskap: Grunnleggende kunnskaper om elementære psykologiske begreper, samt kunnskap om sosialpsykologiske perspektiver på grupper og gruppeprosesser. Videre skal de ha kunnskap om de grunnleggende områdene innen organisasjonspsykologi.
Ferdigheter: Ferdigheter rettet mot et bredt register av organisasjonspsykologiske problemstillinger.
Generell kompetanse: Et grunnlag for å kunne forstå, anvende og kjenne igjen organisasjonspsykologiske prinsipper i arbeidslivet.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig hjemmeeksamen | 1/1 | 2 Uker | Bokstavkarakterer | Alle | Inspera assessment | — | — |
Hjemmeeksamen skal inneholde max 5000 ord.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Kjersti Berge EvensenStudieprogramleder:
Tarjei Mandt LarsenEmneansvarlig:
Gunhild BjaalidArbeidsformer
Det vil bli lagt opp til både tradisjonell klasseromsundervisning og gruppearbeid. Undervisningen vil følge samme mønster som temaene: der det er grunnleggende basiskunnskaper om individet i organisasjonen som skal undervises i, vil det i stor grad bli tradisjonell klasseromsundervisning. Etter hvert som undervisningen går over til grupper, gruppeprosesser og organisasjon, vil undervisningsformen også bære preg av mer gruppearbeid, løsning av case og aktiv deltakelse fra studentene.
Vi har tenkt å legge opp undervisningen slik at en del av vurderingen av studentene (i forbindelse med obligatoriske undervisningsaktiviteter) vil foregå i klasserommet/undervisningssituasjonene. Det vil derfor være nødvendig at studentene er fysisk tilstede og aktive i undervisningen.
Det forventes at studenten legger ned 250 til 300 arbeidstimer i faget.
Vi vil starte emnet med undervisning i individorienterte psykologiske tema. Det å ha basiskunnskaper om ulike typer emosjoner, forskning på motivasjon, kunne definere og vite hvordan man måler personlighet, samt kunnskap om sosial persepsjon vurderer vi som grunnleggende forståelse for å forstå gruppepsykologiske emner og organisasjonspsykologiske emner. Vi ser at i mange organisasjonspsykologiske utdanninger er de individorienterte temaene utelatt. Ved å inkludere disse grunnleggende kompetanseområdene i dette emnet, vil studentene få mulighet til å få en bredere forståelse av de organisasjonspsykologiske prinsippene.
Det neste naturlige steget i undervisningen, vil være å fortsette med grupper og gruppeprosesser.
Her vil studentene få en innføring i hvordan en emosjoner, motivasjon og persepsjon vil kunne forandre seg gjennom deltakelse i grupper og gruppeprosesser. Denne kunnskapen er svært å både forstå gruppeprosesser i organisasjoner, men også for å forstå organisasjonsstrukturer.
Tilslutt vil studentene få en innføring i organisasjonspsykologiske tema, som organisasjonskultur, organisasjonsutvikling og ledelsesteorier.
Åpent for
Litteratur
For å ha mest mulig oppdatert pensumlitteratur, vil dette ettersendes. Pensum vil bestå av aktuell litteratur, både bøker og artikler, på ovenstående tema.
Eksempler på aktuell litteratur er:
- Yukl, G.: «Leadership in organizations»
- Einarsen, S. & Skogstad, A., red. (2011). Det gode arbeidsmiljø. Krav og utfordringer.Bergen: Fagbokforlaget. (350 sider). ISBN 978-82-450-0980-4
- McShane og von Glinow (2014) "Organisational behavior"
- Gleitman, H. (2013) "Psychology" 8th edition.
- Utvalg av oppdaterte artikler innen de ulike tema