Emne

Saksbehandling i barnevernstjenesten (BBA202)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BBA202

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Emnet omhandler juss og forvaltning i barnevernfaglig arbeid. Det skal gi bred kunnskap om barnevernstjenestens oppgaver for utsatte barn og deres familier gjennom en analytisk, kritisk, reflektert, juridisk og etisk kompetanse. Emnet gir studenten en juridisk kompetanse og forvaltningsforståelse som utgangspunkt for godt barnevernfaglig arbeid.

Undervisningsaktiviteten har som hovedoppgave å kombinerer de mest sentrale juridiske rammer med barnevernsfaglige vurderinger for å gjennomføre undersøkelse og iverksette hjelpe- og omsorgstiltak innenfor den barnevernsfaglige kontekst. Det blir spesielt benyttet observasjon og intervju som metoder i undersøkelse av omsorgssituasjoner til barn, og barn og foreldres medvirkning i møte med barnevernstjenesten står sentralt.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av:

Kunnskaper 

  • Bred kunnskap om barnevernslovens regler om saksbehandlingen i barnevernssaker, herunder melding, undersøkelse og ulike typer tiltak samt sentrale artikler i FNs Barnekonvensjon.
  • Bred kunnskap om de ulike teorier, empiri og verdier som ligger til grunn for barnevernfaglige vurderinger som gjøres i gjennomføring av undersøkelser og iverksetting av tiltak i en barnevernssak.
  • Bred og oppdatert kunnskap om sentrale beskyttelses- og risikofaktorer som kan innvirke på barn og unges omsorgssituasjon.
  • Kunnskap om og forståelse for ulike beslutningsteorier.
  • Kunnskap om samfunnsvitenskapelig metode, spesielt med fokus på intervju og observasjon og dets muligheter og begrensninger.
  • Kunnskap om at beslutningsprosesser kan forstås utfra ulike perspektiver.

​Ferdigheter 

  • Kan anvende barnevernlovens regler i forhold til behandling av innkomne meldinger, vilkår for å åpne en undersøkelsessak, innhenting av opplysninger i undersøkelsesfasen og vilkår som må være oppfylt for å iverksette ulike typer tiltak etter loven. 
  • Skal kunne reflektere over det barnevernsfaglige forståelsesgrunnlaget og gjennomføre undersøkelse og iverksette tiltak i en barnevernssak i tråd med dette.
  • Studenten skal kunne anvende ulike beslutningsteorier for å forstå beslutningsprosesser i en barnevernssak. 
  • Skal kunne redegjøre åpent og tydelig for vurderingsgrunnlaget for skjønn.
  • Skal ha en bevisst forståelse av kunnskap som er lagt til grunn for forståelsen av barnets beste.
  • Skal kunne reflektere over egne verdier i skjønnsutøvelsen.
  • Kan anvende forsknings-, praksis og erfaringsbasert kunnskap for å utrede barn og unges omsorgssituasjon og atferd og tilrettelegge hensiktsmessige tiltak.
  • Kan anvende forskningskunnskap, erfaringskunnskap og kunnskap fra barn, unge og foreldre som grunnlag for kunnskapsbasert praksis i møte med barn, unge og familier i egne tjenester, og henvise videre ved behov.

Generell kompetanse

  • Ha utviklet en analytisk, kritisk, reflektert, juridisk og etisk kompetanse i sitt arbeid i barnevernstjenesten for utsatte barn og deres familier.

Forkunnskapskrav

Et av følgende alternativer:
Barn og unges utvikling og oppvekstmiljø (BBA101)
Utsatte barn og unge (BBA102)

Anbefalte forkunnskaper

Velferdspolitikk og velferdsorganisering (BBA103), Velferdsrett (BBA104), Sosialpedagogisk arbeid med barn og unge (BBA201)

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Skriftlig skoleeksamen 1/1 6 Timer Bokstavkarakterer Lovdata, Aktuelle lover og forskrifter Inspera assessment 01.12.2023 15.12.2023


Konsekvenser av ikke bestått eksamen innen utsatt eksamen: Dersom studenten ikke består eksamen senest ved utsatt eksamen, innebærer dette at studenten må ta ny eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. De deleksamener og obligatoriske arbeidskrav som allerede er bestått, må ikke tas på ny. Studenten må ta eksamen i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet, men avgjør selv om han/hun vil følge undervisning i det nye eksamenssemesteret.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Skriftlig oppgave, Nærværskrav

Begge obligatoriske aktiviteter må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen. Godkjenning/ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning av en eller flere obligatoriske aktiviteter vil bli trukket fra eksamen.

Skriftlig oppgave: Innlevering av et skriftlig individuelt arbeidskrav. Omfang: 2500 ord (+/- 10%), eksklusive innholdsfortegnelse og litteraturliste. Referansestil: APA 7th.

Nærværskrav: 75 % nærværsplikt på undervisning, gruppearbeid og seminar. Studenter som har nærvær under 75 % mister rett til å gå opp til eksamen, uansett grunn.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Wenche Hovland

Studieprogramleder:

Erik Paulsen

Arbeidsformer

Selvstudium, forelesninger, seminarer og arbeid i grupper skal forberede studentene til den skriftlige eksamen (6 timer) i emnet.

Undervisningsaktiviteten har som hovedoppgave å kombinerer de mest sentrale juridiske rammer med barnevernsfaglige vurderinger for å gjennomføre undersøkelse og iverksette hjelpe- og omsorgstiltak innenfor den barnevernsfaglige kontekst. Det blir spesielt benyttet observasjon og intervju som metoder i undersøkelse av omsorgssituasjoner til barn, og barn og foreldres medvirkning i møte med barnevernstjenesten står sentralt.

Åpent for

Barnevern (barnevernspedagog) - bachelorstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.

I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Book Kunnskap og kompetanse i barnevernsarbeid Bunkholdt, Vigdis, Kvaran, Inge, Oslo, Gyldendal, 2023; ©, isbn:9788205590441, Kap 2 - 8 er pensum. Book Barnevernets undersøkelse Aadnesen, Bente Nes; Hærem, Eva,, Oslo, Universitetsforl, 207 s., cop. 2014, isbn:9788215023519, Book Chapter Barn og unges medvirkning i barnevernet Ingunn Tollisen Ellingsen, Ellingsen, Ingunn Tollisen, Østerhaug, Reidar S.; Ellingsen, Ingunn Tollisen, Barn og unges medvirkning i barnevernet, Oslo, Universitetsforl, 195 s., cop. 2014, 115-136, isbn:9788215023526, Book Søkelys på organisasjon og ledelse : innføring for helse- og sosialsektor Flermoen, Solveig, Bergen, Fagbokforl, kap 5, cop. 2001, isbn:8276747477, Book Er du hjemme? : hvordan ungdom opplever å bli plassert i nye hjem Hovland, Wenche, Andersen, Lin Iren Giske; Harlem, Marius,; Hovland, Wenche, Bergen, Fagbokforl, 112 s., cop. 2016, isbn:978-82-450-2099-1, Book Chapter Skjønnsbaserte og strukturerte undersøkelsesmodeller i barnevernet Vibeke Samsonsen, Samsonsen, Vibeke, Østerhaug, Reidar S.; Ellingsen, Ingunn Tollisen, Skjønnsbaserte og strukturerte undersøkelsesmodeller i barnevernet, Oslo, Universitetsforl, 195 s., cop. 2014, 98-114, isbn:9788215023526, Book Chapter Foreldresamarbeid – muligheter og utfordringer / Ingunn Studsrød og Kate Mevik Studsrød Ingunn og Mevik Kate, Studsrød, Ingunn; Paulsen, Veronika; Kvaran, Inge; Mevik, Kate, Foreldresamarbeid – muligheter og utfordringer / Ingunn Studsrød og Kate Mevik, Oslo, Universitetsforlaget, [2019], 231-244, isbn:978-82-15-03250-4, Book Chapter Beslutningsteoretiske perspektiver på beslutningsprosesser i barnevernet Misund Britt Ingunn, Østerhaug, Reidar S.; Ellingsen, Ingunn Tollisen, Beslutningsteoretiske perspektiver på beslutningsprosesser i barnevernet, Oslo, Universitetsforl, 195 s., cop. 2014, 57-80, isbn:9788215023526, Article The quality and developmental pathways in sibling relationships: A qualitative study of Norwegian children admitted to child welfare service care Hovland Wenche og Sarah Hean, Child and Welfare Social Work, 2021, https://onlinelibrary.wiley.com/toc/13652206/0/0View online Book Analyse i komplekse barnevernssaker : fra magefølelse til kritisk tenkning Weele, Judith van der, Karlsen, Kjersti, Oslo, Gyldendal, 245 sider, 2021, isbn:9788205555082, Article Den barnevernskapte virkelighet: Et sosialkonstruktivistisk perspektiv på det faktiske grunnlaget i barnevernets beslutninger Langsrud, Elizabeth ; Fauske, Halvor ; Lichtwarck, Willy, 74-89, Tidsskrift for velferdsforskning, 1, 22, 2019-03-15, 74-89, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2023-04-20T11%3A32%3A01IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-idunn&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Den%20barnevernskapte%20virkelighet&rft.jtitle=Tidsskrift%20for%20velferdsforskning&rft.au=Langsrud,%20Elizabeth&rft.date=2019-03-15&rft.volume=22&rft.issue=1&rft.spage=74&rft.epage=89&rft.pages=74-89&rft.issn=0809-2052&rft.eissn=2464-3076&rft_id=info:doi/10.18261/issn.2464-3076-2019-01-05&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cidunn%3E10.18261/issn.2464-3076-2019-01-05%3C/idunn%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.54&req.skin=primoView online Book Sentrale emner i barneretten Bendiksen, Lena R.L., Haugli, Trude, Oslo; © 2023, Universitetsforlaget, Kap 4, Kap 13 til kap 21, kap 23 – kap 24, [2023], isbn:978-82-15-06385-0, https://www.nb.no/search?q=oaiid:View online Legislation Prop 133 L (2020-2021) Lov om barnevern og lov om endringer i barnevernloven ï‚§ Kap 3, kap 7, kap 19.1, https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2021-06-18-97View online Article Exploring the mechanisms explaining the quality of sibling relationships when children are taken into care: A qualitative study of Norwegian children Hovland og Hean, 2023, https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/cfs.13018View online Book Barnevernspedagog : en grunnbok Ingunn Studsrød (1963-)redaktør/forfatter av forord, Studsrød, Ingunn; Paulsen, Veronika; Kvaran, Inge; Mevik, Kate, Oslo, Universitetsforlaget, 264 sider, [2019], isbn:978-82-15-03250-4, Book Chapter Rettferdsagentane - samfunnsoppdraget til barnevernet Tuastad, S., Østerhaug, Reidar S.; Ellingsen, Ingunn Tollisen, Rettferdsagentane - samfunnsoppdraget til barnevernet, Oslo, Universitetsforl, 195 s., cop. 2014, s. 42-56, isbn:9788215023526, Book Chapter Ubehag i barnevernsarbeid Vagli, Å., Vagli, Åse, Ohnstad, Anbjørg,; Rugkåsa, Marianne; Ylvisaker, Signe, Ubehag i barnevernsarbeid, Oslo, Gyldendal akademisk, 265 s., 2014, s. 100-115, isbn:9788205462458, Book Du må skrive! : skrivebok for studenter i barnevern og sosialt arbeid Storø, Jan, Oslo, Universitetsforl, 210 s., cop. 2019, isbn:978-82-15-03206-1, Book Sentrale emner i barneretten Bendiksen, Lena R.L., Haugli, Trude, Oslo; © 2023, Universitetsforlaget, 427 sider, [2023], isbn:978-82-15-06385-0, Kap. 13-25 er anbefalt som støttelitteratur. Government Document Saksbehandlingsrundskrivet Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet, 2019, https://www.bufdir.no/fagstotte/produkter/saksbehandlingsrundskrivet/View online Legislation Prop 133 L (2020-2021) Lov om barnevern og lov om endringer i barnevernloven Kap 8—15, kap 18, https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2021-06-18-97View online
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1