Emne

Bacheloroppgave med forskningsmetode (BBABAC)

Studenten skal skrive en individuell fordypningsoppgave på 12 000 ord (+10%/-10%) og arbeide med et tema som studenten selv velger ut fra egne faglige interesser problemstillinger. Bacheloroppgaven skal bidra til å styrke studentens evne til konstruktiv og kritisk fagutøvelse og til å kunne anvende og formidle sentralt fagstoff.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2014-2015. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BBABAC

Vekting (stp)

30

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Forskningsmetode og akademisk skriving:
  • Vitenskapsteoretisk grunnlag for forskningsmetode
  • Problemstillinger og undersøkelsesdesign
  • Kvalitativ undersøkelsesdesign -intervju
  • Kvantitativ undersøkelsesdesign -spørreskjema
  • Tolking av resultat
  • Metodekrav i litteraturstudier
  • Litteratursøk
  • Presentasjon og rapportskriving
  • Oppgaveskriving

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten skal ha god kunnskap om sentrale forskningsmetoder og forskningsetiske problemstillinger og kunne utføre enkle forskningsopplegg med vurdering og bruk av disse.

Studenten skal ha bred og oppdatert kunnskap om et selvvalgt tema med relevans til barnevernpedagogens arbeidsfelt.

Ferdigheter

Gjennom arbeidet skal studenten kunne vurdere kunnskaper som er opparbeidet gjennom studiet og ny kunnskap i tilknytning til fordypningstemaet.

Studenten skal beherske relevante formelle og metodiske krav som stilles til faglige arbeider av et slikt omfang og kunne reflektere kritisk over ulike problemformuleringer og forskningsetiske spørsmål knyttet til forskjellige ledd og sider ved forskningsprosessen.

Studenten skal få erfaring i å anvende selvstendig tenkning og problemløsning på et vitenskapelig grunnlag og kunne analysere, reflektere og dokumentere funn fra forskningen.

Studenten skal kunne føre referanser til kilder i egen akademisk tekst og lage litteraturliste.

Generell kompetanse

Studenten skal kunne planlegge og gjennomføre et avgrenset forskningsarbeid i tråd med forskningsetiske normer og kunne anvende og formidle sentralt fagstoff som teorier og problemstillinger.

Arbeidet i tilknytning til bacheloroppgaven skal bidra til å styrke studentens evne til konstruktiv og kritisk fagutøvelse og studentens evne til god skriftlig framstilling.

Forkunnskapskrav

Et av følgende alternativer:
Sosialpedagogikk II (BBA240)
Barnevern I (BBA250)
Praksis (BBAP20)

Eksamen / vurdering

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering:

1. Studenten skal levere et skriftlig individuelt arbeidskrav knyttet til undervisning i forskningsmetode på 12 00 ord (+/-10%). Tema for arbeidskravet fastsettes av faglærer. Arbeidskravet må være bestått før bacheloroppgaven kan leveres.

Arbeidsformer

Forelesninger, selsvstudie, arbeid i grupper og individuelt arbeid med tilgang til veiledning skal forberede studenten til eksamen i emnet.

 

Veiledning

Veiledning på nett knyttet til metodeundervisningen gis av metodefaglærer.

Studenten får tildelt veileder til arbeidet med bacheloroppgaven og har rett på 4 timer veiledning etter oppsatt timeplan for emnet.

Veiledningen må være avsluttet to uker før innleveringsfristen.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Bacheloroppgave med forskningsmetode (BBABAC_4) , Forskningsmetode (BSO370_1) 10

Åpent for

Barnevern (barnevernspedagog) - bachelorstudium

Emneevaluering

Emnet vil følge evalueringsprosedyrer fastlagt av UiS og SV-fakultetet.

Litteratur

Det tas forbehold om enkelte justeringer i litteratur/pensum. Eventuelle justeringer publiseres på It's learning ved semesterstart.

Thagaard, Tove ( 2010) Systematikk og innlevelse. Fagbokforlaget. Bergen (200s.)

Jacobsen D. I. (2010): Forståelse, beskrivelse og forklaring. Innføring i metode for helse- og sosialfagene. Høyskoleforlaget. (280 s.)

Dalland, Olav (2002) Metode og oppgaveskriving for studenter. Gyldendal Norsk Forlag. Oslo( 277 s.)

Nysæther, Lars A ( 2007). Metodekrav i litteraturstudieoppgaver. Internt notat, Institutt for Sosialfag, Universitetet i Stavanger

Valgfritt pensum

Studenten velger selv ut den litteraturen som blir brukt i bacheloroppgaven. Omfang 500 - 875 sider, avhengig av tema og aktuell tilgjengelig faglitteratur.

Oversikt over den valgfrie pensumlitteratur føres på egen liste som påføres kandidatnummer og leveres inn på eget skjema samtidig med innlevering av oppgaven.

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 4