Emne

Praksis (BBAP20)

Praksisstudiet bygger videre på teori og erfaring studentene har fra de tre første semestrene i studiet. Studentene videreutvikler sin profesjonelle identitet og forståelse for sammenhengen mellom teori og praksis gjennom veiledet praksis og skriftlige fagnotater.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2016-2017. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BBAP20

Vekting (stp)

30

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Praksisperioden er på tilsammen 22 uker.

1.Praksis i Rogaland Praksisperioden tilbys i utgangspunktet i Rogaland. Avhengig av pågående aktuelle prosjekt og tilgjengelige praksissteder

2. Utenlandspraksis SV-fakultetet har egne retningslinjer for rangering av søkere. Søknad om utenlandspraksis sendes ansvarlig for utveksling på eget søknadsskjema. De som ønsker å søke om utveksling, må ha bestått alle første års eksamener før utreise. Det gis ikke adgang til å ta kontinuasjonseksamen.

Deltakelse på informasjonsmøter.

Studenter som velger praksisstudium i utlandet forplikter seg til å holde løpende kontakt med ansvarlig for utveksling gjennom praksisperioden. For nærmere informasjon om hvor utveksling tilbys, se http://student.uis.no/studieinformasjon/internasjonalisering/studentutveksling/

Læringsutbytte

Kunnskaper:

  • studenten skal kunne dokumentere grunnleggende kunnskap om og forståelse for sammenhengen mellom teoretisk kunnskap og praktisk sosialpedagogisk arbeid
  • studenten skal kunne vise god kjennskap til aktuell sosial- og velferdspolitikk og lovhjemler knyttet til praksisstedets organisering
  • studenten skal kunne vise at hun/han har god kjennskap til samarbeidsinstanser som er aktuelle på praksisstedet
  • studenten skal kunne gjøre rede for kunnskap og faglig innsikt studenten har fått i samarbeid med erfarne profesjonsutøvere, som ikke er beskrevet i litteraturen
  • studenten skal kunne la sammenhengen mellom teoretisk kunnskap og praktisk erfaring komme til uttrykk i fagnotatene

Ferdigheter

  • studenten skal kunne anvende faglige kunnskaper og relevante erfaringer på praksisstedet til å treffe begrunnede handlingsvalg
  • studenten skal kunne analysere brukeres situasjon
  • studenten skal kunne tilrettelegge faglig begrunnede praktiske tiltak
  • studenten skal vise evne til å evaluere egen og andres faglige praksis
  • studenten skal vise evne til relasjonelle og kommunikative ferdigheter i direkte samhandling med brukere
  • studenten skal kunne arbeide selvstendig og i gruppe med utfordrende, sammensatte og omfattende problematikk

Generell kompetanse

  • studenten skal vise grunnleggende forståelse for yrkesetikk som grunnlag for profesjonsutøvelse
  • studenten skal vise forståelse for og evne til å utnytte andre utdanningsgruppers kompetanse
  • studenten skal vise evne til å nyttiggjøre seg nye tanker
  • studenten skal vise en analytisk, kritisk og reflekterende tilnærming til egen faglige oppfatning

Studenter med praksis i utlandet skal i praksisstudiene i tillegg til ovennevnte punkter:

  • Tilegne seg kunnskap om aktuell sosialpolitikk/velferdspolitikk og lovhjemmel knyttet til praksisstedets organisering i vertslandet.
  • Tilegne seg kulturforståelse og innsikt i en annen kultur gjennom samhandling med barn, familier, ulike faggrupper og institusjoner i utlandet.

Forkunnskapskrav

Et av følgende alternativer:
Velferdssamfunn og velferdspolitikk I (BBA180)
Sosialpedagogikk I (BBA190)
Psykologi (BSO140)
Sosialrett (BSO160)
Sosiologi og sosialantropologi (BSO170)
Examen philosophicum (SVEXPHIL)

Anbefalte forkunnskaper

Sosialpedagogisk arbeid i barnevernet (BBA260)

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Praksis 22 uker 1/1 22 Uker Bestått/ Ikke bestått Alle


Det gjøres en samlet vurdering av hele praksisperioden.

Konsekvenser av ikke bestått/ikke avlagt eksamen: Dersom studenter ikke har avlagt eller ikke får bestått eksamen, innebærer dette at studenten må ta ny eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. Alle obligatoriske aktiviterer tas på ny. Studentene må følge det pensum og opplegg for eksamen som gjelder for det nye kullet.

Hva som definerer bestått/ikke bestått praksis er beskrevet i Internt reglement for praksis.

Klageadgang: Det kan kun klages på formelle feil. Det henvises til Forskrift om eksamen ved Universitetet i Stavanger.

Det rettes krav om skikkethetsvurdering,jf. Kunnskapsdepartementets Forskrift om skikkethet i høyere utdanning, http://www.lovdata.no/for/sf/kd/xd-20060630-0859.html samt Internt reglement for praksis, jfwww.uis.no. Dette gjelder internt reglement for praksisstudier i Bachelor i Sosialt arbeid/Bachelor Barnevern.

Ved ikke bestått praksis har studenten kun en ny mulighet for å fremstille seg i emnet jf Forskrift om eksamen ved Universitetet i Stavanger.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Fagnotat 1 - Plan for læring, Fagnotat 2 - Samarbeidnivået, Fagnotat 2 - Praksisoppgave, Fremføring av gruppearbeid i plenum på sluttpraksisseminaret, 3. Obligatorisk nærvær på to samlinger (før- og sluttpraksisseminar), Avklaring av læringsmål, Praksisoppgave 1, Praksisoppgave 2, Obligatorisk nærvær på to samlinger (før- og sluttpraksisemniar), Obligatorisk nærvær sluttpraksisseminar, Obligatorisk samling ifm praksisperioden, Praksisrapport, Arbeidskrav ifm praksisperioden , Obligatorisk plan for læring, Praksis 22 uker

Studenten vurderes kontinuerlig gjennom hele praksisperioden. Begge fagnotater og deltakelsen i de obligatoriske samlingene må være godkjent innen endelig vurdering av praksisemnet.

1. Fagnotat 1 - Plan for læring (1500 ord +/- 10%)

2. Fagnotat 2 - Praksisoppgave (2500 ord +/- 10%)

Skriftlige fagnotater leveres/sendes til kontaktlærer ved UiS i henhold til tidspunkt fastsatt av instituttet. For sen innlevering vurderes som ikke levert og blir dermed ikke godkjent. Dersom det er nødvendig med utsettelse av innlevering, må dette avtales med kontaktlærer. Det henvises for øvrig til Internt reglement for praksis, Institutt for sosialfag.

3. Obligatorisk nærværsplikt i to samlinger (før- og sluttpraksisseminar)

Det er 75 % nærværsplikt. Nærvær mellom 75 % og 60 % innebærer at studentene må levere og bestå en individuell oppgave om et tema bestemt av kontaktlærer. Studenter som har et nærvær på under 60 % på praksisseminarene får ikke godkjent deltakelse i samlingene.

Fagperson(er)

Arbeidsformer

  1. Praksisseminar. Praksisperioden er på 22 uker og inkluderer før- og sluttpraksisseminar. Disse to seminarene vil bestå av forelesninger i plenum og gruppearbeid rundt ulike temaer som er relevante for praksisperioden. Tema og program for seminarene vil bli lagt ut på it's learning.
  2. Veiledet praksis fra veileder i praksis. Studenten har krav på inntil to timer med veiledning per uke fra veileder i praksis.
  3. Innlevering av to fagnotater. Studentene skal ha to innleveringer av fagnotater som godkjennes av faglærer.

Åpent for

Barnevern (barnevernspedagog) - bachelorstudium

Emneevaluering

Emnet evalueres i tråd med fakultetets retningslinjer og plan for dette.

Litteratur

Aubert, A.M.. og Bakke, I.M. (2008) Utvikling av relasjonskompetanse, Nøkler til forståelse og rom for læring. Oslo: Gyldendal Akademisk (200 sider).

Fellesorganisasjonen (FO) Yrkesetisk grunnlagsdokument (10 sider)

Herberg, E.B. og Helga Johannesdottir. (2007). Kunnskap og læring i praksis. Fra student til profesjonell sosialarbeider. Oslo: Universitetsforlaget. Kap 2, 3, 6 og 7 (96 sider).

Killén, K. (2007) Profesjonell utvikling og faglig veiledning: et felles faglig perspektiv Gyldendal Akademisk Kap 2,3,4,5,7 (134 sider).

Skau, G.M. (2002) Gode fagfolk vokser, personlig kompetanse som utfordring? Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. Kapitlene 1-4, 6-7 (128 sider).

Totalt 568 sider

I tillegg til dette kan studenten selv fritt velge inntil 300 sider pensum som er relevant for praksis.

Anbefalt litteratur

Askeland, G.A. & Molven, O. (2006) Dokument i klientarbeid, journalar, sosialrapport og saksframstellingar i sosialt arbeid. Oslo, Gyldendal Akademisk. Kap 1,2,3,5 (134 sider).

Bøhn, H. & Dypedahl, M. (2009) Veien til interkulturell kompetanse. Bergen: Fagbokforlaget (147 sider)

De Jong, P. & Inzoo, K.B. (2006) Løsningsskapende samtaler. Oslo: Gyldendal Norske forlag

Doverberg, E., Pramling Samuelsson, I. (2000) Att förstå barns tankar.Metodik för barnintervjuer. 3. upplag. Stockholm: Liber forlag

Eide, T. & Eide, H. (2004) Kommunikasjon i praksis. Relasjoner, samspill og etikk i sosialfaglig arbeid. Oslo: Gyldendal Norske forlag. Fellesorganisasjonen (FO) Rett eller galt- eller noe midt imellom? Et studiehefte om yrkesetikk (2007) Oslo.

Haugland, R. (2000) Kommuneheks på slakk line, Om barnevern i små kommuner. Oslo: Gyldendal Akademisk

Leenderts, T.A. (2003) Person og profesjon, om menneskesyn og livsverdier i offentlig omsorg. Oslo, Gyldendal Akademisk Kap. 1,2,3,4 og 11,12,13 (135 sider).

Lingås, L.G. (2008) 4. reviderte utgave, 1.opplag, Etikk og verdivalg i helse- og sosialfag Oslo: Akademisk

Løkken, G. & Søbstad, F. (2006) Observasjon og intervju i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget

Røkenes, O.H. & Hanssen, P.H. (2006) Bære eller briste Bergen: Fagbokforlaget Kap 8 (44 sider).

Aamodt, L G (1997) Den gode relasjonen. Oslo: Ad Notam Gyldendal

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1