Emne

Praksis 2. trinn 30 dager (BBDPR2)

Praksis andre studieår gjennomføres i sammenheng med tilknyttende kunnskapsområder: Samfunn, religion, livssyn og etikk (SRE) og Kunst, kultur og kreativitet (KKK).


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2014-2015. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BBDPR2

Vekting (stp)

0

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Praksis skal gi studenten innsikt i hvordan barnehagen kan formidle kulturelle tradisjoner, herunder urfolkstradisjoner, og estetiske opplevelser, åpne for nyskaping og inspirere barn i deres lek, læring og skapende virksomhet. I praksis skal studenten arbeide med kunstpedagogiske prosesser med og for barn. I praksisopplæringen skal studenten få kjennskap til etisk og filosofisk grunnlagstenkning. Dette skal bidra til kritisk og etisk refleksjon, med særlig henblikk på personalets væremåte i møte med barn og foresatte.

Læringsutbytte

Studenten

  • har kunnskap og erfaring i rollen som pedagogisk leder
  • kan lede barn og voksne i pedagogiske prosesser

SRE:

Studenten

  • kan begrunne, formidle og praktisere barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
  • kan reflektere kritisk over egne verdier, holdninger og væremåter og handle i tråd med barnehagens formålsbestemmelse
  • kan formidle kulturenes fortellinger og i samarbeid med hjemmet tilrettelegge for markering av høytider og merkedager
  • kan samtale med barn om etiske, religiøse, filosofiske og livssynsmessige spørsmål
  • kan stimulere til demokratiforståelse ved å utøve demokrati i praksis

KKK:

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere kunstneriske og kunstpedagogiske prosesser med og for barn
  • kan strukturere og skape miljøer som inviterer barn til estetiske opplevelser, undring, utforskning, skaperglede og lek
  • kan legge til rette for kunst- og kulturopplevelser og fremme barns estetiske utvikling
  • kan bruke sin faglighet til improvisasjon i lek og læring
  • kan anvende ulike redskaper, teknikker og materialer fra forskjellige håndverkstradisjoner, deriblant samiske og utforske disse i samspill med barn

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Arbeidsformer

Praksis i barnehagen. Det skal gjennomføres praktisk arbeid og lederaktiviteter i løpet av praksisperioden.

Det skal gjennomføres minst 7 individuelle lederdager.

Åpent for

Barnehagelærer - bachelorstudium -deltid Barnehagelærer - bachelorstudium

Emneevaluering

Det blir gjennomført studentevalueringer etter rutinene for kvalitetsarbeid ved Det humanistiske fakultet ved UiS.
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1