Gjennom estetisk opplevelse, erfaring, refleksjon og teoretisk tilknytning inspireres og kvalifiseres studenten til skapende arbeid med barn i møte med kunst- og kulturuttrykk. Sammenhengen mellom teori og praksis er sentral for kunnskapsområdets innhold.
Praktisk-metodisk arbeid i musikk m/refleksjon, Praktisk-metodisk arbeid i forming m/refleksjon, Praktisk-metodisk arbeid i drama m/ refleksjon, Obligatorisk undervisning 80%
Det blir gjennomført studentevalueringer av emnet etter rutinene for kvalitetsarbeid ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora ved UiS.
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
Book
Kunst, kultur og kreativitet : kunstfaglig arbeid i barnehagen Bakke, Kari; Sæbø, Aud Berggraf; Jenssen, Cathrine, Bergen, Fagbokforl, 257 s., 2017, isbn:978-82-450-2147-9,
Book Chapter
Atelierkultur og hundre språk Carlsen,K., Carlsen, Kari, Atelierkultur og hundre språk, Bergen, Fagbokforlaget, 208 sider, [2021], 80-131, isbn:9788245023251,
View online
Book
I materialenes verden : perspektiver og praksiser i barnehagens kunstneriske virksomhet Waterhouse, Ann-Hege Lorvik, Bergen, Fagbokforlaget, 186 sider, 2021, isbn:9788245038828,
Book Chapter
Å vente på vanndråper: Om småbarns estetiske handlinger og erfaringer – med utgangspunkt i forming Bakke, K., Haugen, S., Abrahamsen, G., Röthle, M., Løkken, G., Å vente på vanndråper: Om småbarns estetiske handlinger og erfaringer – med utgangspunkt i forming, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 294 s., 2013, 238-253, isbn:978-82-02-40920-3, 16 sider.
Book Chapter
En kreativ holdning Lerdahl, E., Finne, P., En kreativ holdning, Oslo, Gyldendal akademisk, 268 s., 2007, 21-37, isbn:9788205362864, Side 21-37 (16 sider).
Book Chapter
Muligheter og utfordringer mellom materialitet og pedagogisk virksomhet Becher, A.A., Becher, Aslaug Andreassen, Evenstad, Randi, Muligheter og utfordringer mellom materialitet og pedagogisk virksomhet, Bergen, Fagbokforlaget, s. 93-113, 2012, s. 93-113, 17 sider.
Book
Levende spor : å oppdage naturen gjennom kunst, og kunsten gjennom natur Sørenstuen, J.-E., Bergen, Fagbokforlaget, 321 s., cop. 2011, isbn:9788245010374, Side 69-89 og 117-125 (28 sider).
Book Chapter
Muligheter i mellomrom! Nordtømme, S., Nordtømme, Solveig, Krogstad, Atle, Muligheter i mellomrom!, Bergen, Fagbokforl, 309 s., 2012, 213-227, isbn:9788245011265, 13 sider.
Book Chapter
Rabbel Fønnebø, B., Fønnebø, Bente, Rabbel, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 194 sider, 2019, 23-51, isbn:978-82-02-56873-3, 28 sider
View online
Book Chapter
FARGE Øien, V. D., Nina Scott Frisch (1954-) (redaktør/bidragsyter), FARGE, Oslo, Universitetsforl, 350 s., cop. 2018, 295-333, isbn:9788215027661, 38 sider
Book Chapter
Barns møter med kunst Waterhouse, A-H., L., Waterhouse, Ann-Hege Lorvik, Barns møter med kunst, Bergen, Fagbokforl, 248 s., cop. 2017, 59-77, isbn:978-82-450-1533-1, 18 sider
View online
Book Chapter
Den bærekraftige barnehage Fønnebø, B., Fønnebø, Bente, Den bærekraftige barnehage, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 287 s., 2014, 171-199, isbn:9788202406271, 28 sider
View online
Book Chapter
LEIRE Furness, K., Furness, K., Manger, A., Dackéus, C., LEIRE, [Oslo], Cappelen Damm, 264 s., 2018, 151-183, isbn:978-82-02-56115-4, Side 151-183 (32 s.). Boka er innkjøpt som klassesett.
Book
Inntrykk og uttrykk : estetiske fagområder i barnehagen Carlsen, K., Samuelsen, A.M., [Oslo], Gyldendal, s. 23-49, 1988, isbn:8205182035; 9788205182035, Ligger som lenke på Nasjonalbiblioteket: https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2007091004072?page=15
View online
Book Chapter
Hva er persepsjon? Anny Å. Haabesland og Ragnhild Vavik, Haabesland, A. Å. & Vavik, R., Vavik, Ragnhild E., Hva er persepsjon?, Bergen, Fagbokforl, 318 s., cop. 2000, 276-301, isbn:8276746489; 978-82-7674-648-8, 25 sider
View online
Book
Barnet og musikken : innføring i musikkpedagogikk for barnehagelærerstudenter Sæther, Morten, Angelo, Elin, Oslo, Universitetsforlaget, 186 sider, 2019, isbn:978-82-15-03200-9,
Book Chapter
Språkliga ledtråder Ahlström, S. W., Wedin, Eva Nivbrant., Schlyter, Michael.; Ahlström, Susanne Weiner., Språkliga ledtråder, Hestra, Isaberg, 157 s., 2013, 6-22, isbn:9789176948880, 16 sider.
Book Chapter
Danseglede i barnehagen Andersen, U. S., Evensen, Finn, Sæheim, Ragnhild Øvergaard; Andersen, Unni Sørenbye, Danseglede i barnehagen, Oslo, Kommuneforl, 204 s., 2012, 95-111, isbn:978-82-446-2068-0, 16 sider.
Music
Mer musikk! : med de minste [musikktrykk] Berre, Åslaug, Møller, Mimsy, [Oslo], Norsk noteservice, 192 s., cop. 2012, isbn:9788280891792, s. 168-189 (21 sider)
Book
Det musiske menneske Bjørkvold, Jon-Roar, Oslo, Freidig forl, 393 s., 2014, isbn:978-82-991694-7-9, Side 29-37, 54-70 (24 sider).
Video
Når øyeblikket synger : om det musiske menneske, med Afrika som speil [videoopptak] Aarhus, Aslak; Frøshaug, Ole Bernt; Bjørkvold, Jon-Roar; Collins, John, Oslo, Norsk filminstitutt, 1 plate (DVD-video) (32 min), 2007,
View online
Book
Musikk og hjernen : om musikkens magiske kraft og fantastiske virkning på hjernen Brean, Are, Sandemose, Iben; Skeie, Geir Olve, Oslo, Cappelen Damm, 249 s., 2019, isbn:978-82-02-56972-3, Side 84-103, 143-151 (27 sider).
Book
The Lullaby Effect: The science of singing to your child Collins, A., Publicious pty ltd, 92, 2018, isbn:9780648353904, s. 17-26
Book Chapter
Den lekne barnehagelæreren Hodneland, K. G., KariGina Hodneland, Schei, Tiri Bergesen, Den lekne barnehagelæreren, Bergen, Fagbokforlaget, 169 sider, 2019, 77-99, isbn:9788245022414, 22 sider.
Book
Din musikalske kapital Kulset, Nora Bilalovic, Oslo, Universitetsforl, 138 s., cop. 2018, isbn:978-82-15-03042-5, s. 21-36 (14 sider)
Book
Musikk og andrespråk : norsktilegnelse for små barn med et annet morsmål Kulset, Nora Bilalovic, Oslo, Universitetsforlaget, 117 sider, [2019], isbn:9788215032047, Side 25-34, 37-41 (13 sider).
Article
Fake it till you make it": how do kindergarten staff in kindergartens with a music profile talk about their musical identity? Kulset, N. B. & Halle, K., Counterpoints of the senses : bodily experiences in usical learning. Meryc 19, 2019, 88-98,
Book
Lydlandskap : om bruk og misbruk av musikk Ruud, Even, Bergen, Fagbokforlaget, 221 s., cop. 2005, isbn:9788245002454; 8245002453, Side 67-92 (25 sider).
Article
Musikk og identitet Ruud, E., GRUS, Tidsskriftet GRUS, 2008,
View online
Book Chapter
«Trygge barn som utfolder seg»: De estetiske fagenes funksjon i spesialpedagogisk arbeid Stensæth, K., Wold, E. & Mjelve, H., Edvard Befring (1936-) (red./redaktør/forfatter (forord)/forfatter), Tangen, Reidun; Befring, Edvard, «Trygge barn som utfolder seg»: De estetiske fagenes funksjon i spesialpedagogisk arbeid, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 726 s., 2012, 303-319, isbn:978-82-02-35226-4, 18 sider.
Book Chapter
Musisering og inkludering Sæther, M., Palma Sjøvik (1932-)redaktør/forfatter av forord, Sjøvik, Palma, Musisering og inkludering, Oslo, Universitetsforl, 379 s., cop. 2014, 282-302, isbn:9788215024011, 20 s.
Book Chapter
Musikk som kulturuttrykk i barnehagen Torgersen, J.-K., Torgersen, J.-K., Torgersen, Jan Ketil; Jæger, Henriette, Musikk som kulturuttrykk i barnehagen, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 172 s., 2016, s. 107-121, isbn:978-82-02-51352-8, 14 sider.
Article
«Da er jeg liksom glad…»: Om musikk og helse i barns hverdagslige omgang med musikk Vestad, I., Oslo, NMH-publikasjoner, 2012, 123-146, 23 sider.
View online
Article
Musikken, barnet og barnehagen: Diskurser om musik(k)erskap. Vestad, I. L., [Oslo], Habitus og Pedagogisk forum, Barnehagefolk, 3, 34, 2017, 49-52,
Book Chapter
Musikken - en kulturell navlestreng Vist, T., Wagner, Åse Kari Hansen; Waage, Lars Rune; Storm-Larsen, Anna Beate; Østrem, Tale; Sandnes, Hanne Haugli; Vist, Torill; Mjør, Ingeborg; Skeie, Geir; Lorentzen, Rutt Trøite; Mundheim, Eli; Jensen, Helge; Lidén, Hilde; Bakke, Kari; Mjør, Ingeborg, Musikken - en kulturell navlestreng, Oslo, Samlaget, 165 s., 2002, 72-81, isbn:9788252159202; 8252159206, 9 s.
Book Chapter
I lyden bor barnet, i barnet bor lyden: Om små barns forhold til musikk Vist, T., Synnøve Haugen, Abrahamsen, Gerd; Röthle, Monika; Løkken, Gunvor; Haugen, Synnøve, I lyden bor barnet, i barnet bor lyden: Om små barns forhold til musikk, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 294 s., 2013, 85-101, isbn:978-82-02-40920-3, 16 sider.
Video
Musikalsk utvikling og væremåte Barstad, E., Universitetet i Stavanger, 2014,
View online
Score
Den store barnesangboka [musikktrykk] Holen, Astrid; Nordberg, Harald,, Oslo, Aschehoug, 382 s., cop. 2014, isbn:9788203258114,
Document
Repertoarmappe Diverse, Blir gjort tilgjengelig på Canvas.
Book
Drama i Barnehagen Sæbø, A. B., Universitetsforl, 250 s., (2014), isbn:9788215017082,
Book Chapter
Mellomrommet Aspeli, W., Aspeli, W., Mellomrommet, Pedagogisk forum, 127 s., (1996), s. 33-46, isbn:8273910385, (14 sider)
View online
Article
Blås i det gjenkjennelige Aarsand, I. H., Universitetsforlaget, 12-19, DRAMA - Nordisk dramapedagogisk tidsskrift, 1, 2, (2019), s. 12-19, (8 sider)
View online
Book Chapter
Smått er godt! Drama med de minste Bruce, B.M., Bruce, B. M., Smått er godt! Drama med de minste, Cappelen Damm akademisk, 294 s., (2013), s. 158-177, isbn:978-82-02-40920-3, (19 sider)
Book Chapter
Song for veldig gamle og veldig unge - relasjonsbygging på tvers av generasjonar og institusjonar Byrkjeland, H., Song for veldig gamle og veldig unge - relasjonsbygging på tvers av generasjonar og institusjonar, Universitetsforlaget, (s. 135-150), (2017), s. 135-150, (16 sider)
Book Chapter
Erfaring og Tenkning Dewey, J., Erfaring og Tenkning, Gyldendal akademisk, 260 s., (2001), s. 53-66, isbn:978-82-05-29911-5; 8205299110, (14 sider)
Book Chapter
Fortællerens utdryk Flensborg, K. & Thonsgaard, K., Flensborg, K. & Thonsgaard, K., Fortællerens utdryk, Klim, 287 s., (2003), s. 231-251, isbn:8779552390, (20 sider)
Book Chapter
Hva skal teori være godt for i drama, når drama handler om personlige erfaringer gjort i praksis? Fotland, A.K., Hva skal teori være godt for i drama, når drama handler om personlige erfaringer gjort i praksis?, Universitetsforlaget, 26-40, (2017), 25-40, isbn:978-82-15-02680-0, (15 sider)
Article
Kom vi må skynde oss hjem!: Et dramapedagogisk arbeid med toddlere Fotland, A.K., Landslaget Drama i skolen, Oslo, Landslaget, DRAMA Nordisk dramapedagogisk tidsskrift, 2, (2008), (2 sider)
Journal
Kampen om kunnskapen Gürgens Gjærum, R., DRAMA Nordisk dramapedagogisk tidsskrift, No 2-3, (2018), 4-5, (2 sider)
View online
Book Chapter
"Lek og læring" - eller "lek og estetisk erkjennelse"? Guss, F. G., Guss, F. G., "Lek og læring" - eller "lek og estetisk erkjennelse"?, Cappelen Damm akademisk, 184 s., 1, (2015), s. 140-161, isbn:9788202451400, (21 sider)
Article
Lydhørt samspill Henning, A. H. & Hovik, L., Universitetsforlaget, 28-35, DRAMA - Nordisk dramapedagogisk tidsskrift, 1, 2, (2019), s. 28-35, (7 sider)
View online
Book Chapter
Estetikk og erfaring Hohr, H., Abrahamsen, G. Röthle, M. Løkken, G., Estetikk og erfaring, Cappelen Damm akademisk, 294 s., (2013), s. 254-271, isbn:978-82-02-40920-3, (17 sider)
Book Chapter
Lek Jensen, M., Jensen, M., Osnes, H., Lek, Fagbokforlaget, 220 s., (2009), s. 73-100, isbn:9788245005202, (27 sider)
Article
Dramafagets rolle i en digital læringskultur Knudsen, K. N., Universitetsforlaget, DRAMA Nordisk dramapedagogisk tidsskrift, No 2-3, (2018), s. 24-33, (10 sider)
View online
Article
Manifest for en analog dramapedagogikk Hovik, L., Universitetsforlaget, 12-13, DRAMA - Nordisk dramapedagogisk tidsskrift, 2-03, (2018), s. 12-13, (2 sider)
View online
Book Chapter
"Min historie" - det tospråklige barnets tekst som impuls i estetisk praksis i barnehagen Melberg, J., "Min historie" - det tospråklige barnets tekst som impuls i estetisk praksis i barnehagen, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 290 s., 2012, s. 142-162, isbn:9788202350161, (20 sider)
Book Chapter
Nøffer - min beste venn Mykle, B., Mykle, B., Nøffer - min beste venn, Pax, 192 s., (1993), s. 19-31, isbn:8253016204; 9788253016207, (13 sider).
Book Chapter
Improvisasjon som instilling i det pedagogiske arbeidet med de yngste barna Sverdrup, T. & Myrstad, A., Sverdrup, T., Myrstad, A., Liset, M.S., Improvisasjon som instilling i det pedagogiske arbeidet med de yngste barna, Fagbokforlaget, 179 s., (2011), s. 143-159, isbn:9788245009231, (16 sider)
Book Chapter
Utdannelse som konservativ og progressiv Dewey, J., Utdannelse som konservativ og progressiv, Gyldendal akademisk, 260 s., (2001), s. 41-52, isbn:978-82-05-29911-5; 8205299110, (11 sider)
Book Chapter
Den vestlige verdens kunnskapssyn Sæbø, A. B., Sæbø, A.B., Den vestlige verdens kunnskapssyn, Tano Aschehoug, 445 s., (1998), s. 359-374, isbn:8251837014; 9788251837019, (16 sider)
View online
Book Chapter
Dramafagets kunstdidaktiske plattform Sæbø, A. B., Sæbø, A. B., Dramafagets kunstdidaktiske plattform, Tano Aschehoug, 445 s., (1998), s. 375-399, isbn:9788251837019; 8251837014, (25 sider)
View online
Book Chapter
Den estetiske dimensjon Sæbø, A. B., Sæbø, A. B., Den estetiske dimensjon, Tano Aschehoug, 445 s., (1998), s. 400-418, isbn:8251837014; 9788251837019, (19 sider)
View online
Book Chapter
Etikk og estetikk som dramaturgisk dilemma og mulegheit Øfsti, R., Robert Øfsti, Etikk og estetikk som dramaturgisk dilemma og mulegheit, Fagbokforl, 175 s., (2014), s. 141-147, isbn:9788232104567, (7 sider)
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 3