Emne

Kunst, kultur og kreativitet (BBL201)

Kunnskapsområdet Kunst, kultur og kreativitet (KKK) bygger på fagene forming, musikk og drama.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2022-2023. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BBL201

Vekting (stp)

30

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Gjennom estetisk opplevelse, erfaring, refleksjon og teoretisk tilknytning inspireres og kvalifiseres studenten til skapende arbeid med barn i møte med kunst- og kulturuttrykk. Sammenhengen mellom teori og praksis er sentral for kunnskapsområdets innhold.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført emne skal studenten ha tilegnet seg følgende:  

Kunnskap 

Studenten

  • har kunnskap om ulike syn på estetikk og kreativitet
  • har kunnskap om ledelse og didaktikk i estetisk arbeid
  • har kunnskap om hvordan motivasjon og identitet kan knyttes til estetiske fag
  • har kunnskap om barns musikalske og dramatiske utvikling
  • har kunnskap om barns meningsskaping i arbeid med ulike formingsmedier
  • har kunnskap om barns kultur, barnekultur, kulturarv i flerkulturelle perspektiver, samiske kulturer, og hvordan kulturmangfold påvirker barns ulike uttrykksformer
  • har kunnskap om kunst- og kulturfagene i et bærekraftig perspektiv

Ferdigheter 

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og dokumentere skapende prosesser med og for barn
  • kan legge til rette for estetiske opplevelser, undring, utforskning, skaperglede og lek
  • kan anvende ulike kunstfaglige medier og teknikker, analoge og digitale, som er relevante i samspill med barn

Generell kompetanse 

Studenten

  • kan samhandle med barn som kompetente deltakere i skapende prosesser, og gi rom for deres medvirkning på barnehagens kunst- og kulturarenaer
  • kan legge til rette for differensiert formidling av de praktisk-estetiske fagene
  • kan ta ansvar for barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns utforskning og uttrykk
  • kan være bevisst kjønnsnøytrale perspektiv ved tilrettelegging for skapende prosesser
  • kan åpne opp for flerkulturelle perspektiv innenfor de praktisk-estetiske fagene
  • kan forstå betydningen av utviklingsarbeid, forskning og formidling som forutsetninger for å styrke det kunst- og kulturfaglige arbeidet i barnehagen

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Skriftlig eksamen 1/2 4 Timer Bokstavkarakterer Ingen hjelpemidler tillatt Inspera assessment 23.11.2022 07.12.2022
Muntlig eksamen 1/2 15 Minutter Bokstavkarakterer 28.11.2022 12.12.2022


Konsekvenser av ikke bestått/ikke avlagt eksamen senest ved utsatt(konte) eksamen, innebærer at studenten må ta ny eksamen med etterfølgende kull, i henhold til eventuelt revidert emnebeskrivelse.

Hvis en kandidat fremstiller seg til ny ordinær prøving, gjelder det pensum og den prøvingsformen som er fastsatt for den aktuelle prøvingen (Forskrift om studier og eksamen § 3-9 pkt. 3).

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Praktisk-metodisk arbeid i musikk m/refleksjon, Praktisk-metodisk arbeid i forming m/refleksjon, Praktisk-metodisk arbeid i drama m/ refleksjon, Obligatorisk undervisning 80%

Spesifisering av arbeidskrav:

Praktisk-metodisk arbeid i musikk m/refleksjon. Omfang: Inntil 15 min.

Praktisk-metodisk arbeid i forming m/refleksjon. Omfang: Inntil 15 min.

Praktisk-metodisk arbeid i drama m/ refleksjon. Omfang: Inntil 15 min

Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Studenter som får én eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgavene i bearbeidet form.

Arbeidsformer

Undervisningen organiseres som gruppeundervisning, praktisk arbeid, veiledning, forelesninger, seminar, studentpresentasjoner og nettstøttet undervisning.

Observasjon, analyse, refleksjon og dokumentasjon knyttet til barns estetiske væremåter vektlegges. IKT brukes som verktøy i studentenes arbeid med dokumentasjon knyttet til undervisningsoppleggene.

Praksis utgjør en integrert del av kunnskapsområdet. Se eget kapittel om praksis, samt praksisplan.

Åpent for

Barnehagelærer - bachelorstudium

Emneevaluering

Det blir gjennomført studentevalueringer av emnet etter rutinene for kvalitetsarbeid ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora ved UiS.

Litteratur

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?> Book Kunst, kultur og kreativitet : kunstfaglig arbeid i barnehagen Bakke, Kari; Sæbø, Aud Berggraf; Jenssen, Cathrine, Bergen, Fagbokforl, 257 s., 2017, isbn:978-82-450-2147-9, Book Chapter Atelierkultur og hundre språk Carlsen,K., Carlsen, Kari, Atelierkultur og hundre språk, Bergen, Fagbokforlaget, 208 sider, [2021], 80-131, isbn:9788245023251, View online Book I materialenes verden : perspektiver og praksiser i barnehagens kunstneriske virksomhet Waterhouse, Ann-Hege Lorvik, Bergen, Fagbokforlaget, 186 sider, 2021, isbn:9788245038828, Book Chapter Å vente på vanndråper: Om småbarns estetiske handlinger og erfaringer – med utgangspunkt i forming Bakke, K., Haugen, S., Abrahamsen, G., Röthle, M., Løkken, G., Å vente på vanndråper: Om småbarns estetiske handlinger og erfaringer – med utgangspunkt i forming, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 294 s., 2013, 238-253, isbn:978-82-02-40920-3, 16 sider. Book Chapter En kreativ holdning Lerdahl, E., Finne, P., En kreativ holdning, Oslo, Gyldendal akademisk, 268 s., 2007, 21-37, isbn:9788205362864, Side 21-37 (16 sider). Book Chapter Muligheter og utfordringer mellom materialitet og pedagogisk virksomhet Becher, A.A., Becher, Aslaug Andreassen, Evenstad, Randi, Muligheter og utfordringer mellom materialitet og pedagogisk virksomhet, Bergen, Fagbokforlaget, s. 93-113, 2012, s. 93-113, 17 sider. Book Levende spor : å oppdage naturen gjennom kunst, og kunsten gjennom natur Sørenstuen, J.-E., Bergen, Fagbokforlaget, 321 s., cop. 2011, isbn:9788245010374, Side 69-89 og 117-125 (28 sider). Book Chapter Muligheter i mellomrom! Nordtømme, S., Nordtømme, Solveig, Krogstad, Atle, Muligheter i mellomrom!, Bergen, Fagbokforl, 309 s., 2012, 213-227, isbn:9788245011265, 13 sider. Book Chapter Rabbel Fønnebø, B., Fønnebø, Bente, Rabbel, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 194 sider, 2019, 23-51, isbn:978-82-02-56873-3, 28 sider View online Book Chapter FARGE Øien, V. D., Nina Scott Frisch (1954-) (redaktør/bidragsyter), FARGE, Oslo, Universitetsforl, 350 s., cop. 2018, 295-333, isbn:9788215027661, 38 sider Book Chapter Barns møter med kunst Waterhouse, A-H., L., Waterhouse, Ann-Hege Lorvik, Barns møter med kunst, Bergen, Fagbokforl, 248 s., cop. 2017, 59-77, isbn:978-82-450-1533-1, 18 sider View online Book Chapter Den bærekraftige barnehage Fønnebø, B., Fønnebø, Bente, Den bærekraftige barnehage, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 287 s., 2014, 171-199, isbn:9788202406271, 28 sider View online Book Chapter LEIRE Furness, K., Furness, K., Manger, A., Dackéus, C., LEIRE, [Oslo], Cappelen Damm, 264 s., 2018, 151-183, isbn:978-82-02-56115-4, Side 151-183 (32 s.). Boka er innkjøpt som klassesett. Book Inntrykk og uttrykk : estetiske fagområder i barnehagen Carlsen, K., Samuelsen, A.M., [Oslo], Gyldendal, s. 23-49, 1988, isbn:8205182035; 9788205182035, Ligger som lenke på Nasjonalbiblioteket: https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2007091004072?page=15 View online Book Chapter Hva er persepsjon? Anny Å. Haabesland og Ragnhild Vavik, Haabesland, A. Å. & Vavik, R., Vavik, Ragnhild E., Hva er persepsjon?, Bergen, Fagbokforl, 318 s., cop. 2000, 276-301, isbn:8276746489; 978-82-7674-648-8, 25 sider View online Book Barnet og musikken : innføring i musikkpedagogikk for barnehagelærerstudenter Sæther, Morten, Angelo, Elin, Oslo, Universitetsforlaget, 186 sider, 2019, isbn:978-82-15-03200-9, Book Chapter Språkliga ledtråder Ahlström, S. W., Wedin, Eva Nivbrant., Schlyter, Michael.; Ahlström, Susanne Weiner., Språkliga ledtråder, Hestra, Isaberg, 157 s., 2013, 6-22, isbn:9789176948880, 16 sider. Book Chapter Danseglede i barnehagen Andersen, U. S., Evensen, Finn, Sæheim, Ragnhild Øvergaard; Andersen, Unni Sørenbye, Danseglede i barnehagen, Oslo, Kommuneforl, 204 s., 2012, 95-111, isbn:978-82-446-2068-0, 16 sider. Music Mer musikk! : med de minste [musikktrykk] Berre, Åslaug, Møller, Mimsy, [Oslo], Norsk noteservice, 192 s., cop. 2012, isbn:9788280891792, s. 168-189 (21 sider) Book Det musiske menneske Bjørkvold, Jon-Roar, Oslo, Freidig forl, 393 s., 2014, isbn:978-82-991694-7-9, Side 29-37, 54-70 (24 sider). Video Når øyeblikket synger : om det musiske menneske, med Afrika som speil [videoopptak] Aarhus, Aslak; Frøshaug, Ole Bernt; Bjørkvold, Jon-Roar; Collins, John, Oslo, Norsk filminstitutt, 1 plate (DVD-video) (32 min), 2007, View online Book Musikk og hjernen : om musikkens magiske kraft og fantastiske virkning på hjernen Brean, Are, Sandemose, Iben; Skeie, Geir Olve, Oslo, Cappelen Damm, 249 s., 2019, isbn:978-82-02-56972-3, Side 84-103, 143-151 (27 sider). Book The Lullaby Effect: The science of singing to your child Collins, A., Publicious pty ltd, 92, 2018, isbn:9780648353904, s. 17-26 Book Chapter Den lekne barnehagelæreren Hodneland, K. G., KariGina Hodneland, Schei, Tiri Bergesen, Den lekne barnehagelæreren, Bergen, Fagbokforlaget, 169 sider, 2019, 77-99, isbn:9788245022414, 22 sider. Book Din musikalske kapital Kulset, Nora Bilalovic, Oslo, Universitetsforl, 138 s., cop. 2018, isbn:978-82-15-03042-5, s. 21-36 (14 sider) Book Musikk og andrespråk : norsktilegnelse for små barn med et annet morsmål Kulset, Nora Bilalovic, Oslo, Universitetsforlaget, 117 sider, [2019], isbn:9788215032047, Side 25-34, 37-41 (13 sider). Article Fake it till you make it": how do kindergarten staff in kindergartens with a music profile talk about their musical identity? Kulset, N. B. & Halle, K., Counterpoints of the senses : bodily experiences in usical learning. Meryc 19, 2019, 88-98, Book Lydlandskap : om bruk og misbruk av musikk Ruud, Even, Bergen, Fagbokforlaget, 221 s., cop. 2005, isbn:9788245002454; 8245002453, Side 67-92 (25 sider). Article Musikk og identitet Ruud, E., GRUS, Tidsskriftet GRUS, 2008, View online Book Chapter «Trygge barn som utfolder seg»: De estetiske fagenes funksjon i spesialpedagogisk arbeid Stensæth, K., Wold, E. & Mjelve, H., Edvard Befring (1936-) (red./redaktør/forfatter (forord)/forfatter), Tangen, Reidun; Befring, Edvard, «Trygge barn som utfolder seg»: De estetiske fagenes funksjon i spesialpedagogisk arbeid, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 726 s., 2012, 303-319, isbn:978-82-02-35226-4, 18 sider. Book Chapter Musisering og inkludering Sæther, M., Palma Sjøvik (1932-)redaktør/forfatter av forord, Sjøvik, Palma, Musisering og inkludering, Oslo, Universitetsforl, 379 s., cop. 2014, 282-302, isbn:9788215024011, 20 s. Book Chapter Musikk som kulturuttrykk i barnehagen Torgersen, J.-K., Torgersen, J.-K., Torgersen, Jan Ketil; Jæger, Henriette, Musikk som kulturuttrykk i barnehagen, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 172 s., 2016, s. 107-121, isbn:978-82-02-51352-8, 14 sider. Article «Da er jeg liksom glad…»: Om musikk og helse i barns hverdagslige omgang med musikk Vestad, I., Oslo, NMH-publikasjoner, 2012, 123-146, 23 sider. View online Article Musikken, barnet og barnehagen: Diskurser om musik(k)erskap. Vestad, I. L., [Oslo], Habitus og Pedagogisk forum, Barnehagefolk, 3, 34, 2017, 49-52, Book Chapter Musikken - en kulturell navlestreng Vist, T., Wagner, Åse Kari Hansen; Waage, Lars Rune; Storm-Larsen, Anna Beate; Østrem, Tale; Sandnes, Hanne Haugli; Vist, Torill; Mjør, Ingeborg; Skeie, Geir; Lorentzen, Rutt Trøite; Mundheim, Eli; Jensen, Helge; Lidén, Hilde; Bakke, Kari; Mjør, Ingeborg, Musikken - en kulturell navlestreng, Oslo, Samlaget, 165 s., 2002, 72-81, isbn:9788252159202; 8252159206, 9 s. Book Chapter I lyden bor barnet, i barnet bor lyden: Om små barns forhold til musikk Vist, T., Synnøve Haugen, Abrahamsen, Gerd; Röthle, Monika; Løkken, Gunvor; Haugen, Synnøve, I lyden bor barnet, i barnet bor lyden: Om små barns forhold til musikk, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 294 s., 2013, 85-101, isbn:978-82-02-40920-3, 16 sider. Video Musikalsk utvikling og væremåte Barstad, E., Universitetet i Stavanger, 2014, View online Score Den store barnesangboka [musikktrykk] Holen, Astrid; Nordberg, Harald,, Oslo, Aschehoug, 382 s., cop. 2014, isbn:9788203258114, Document Repertoarmappe Diverse, Blir gjort tilgjengelig på Canvas. Book Drama i Barnehagen Sæbø, A. B., Universitetsforl, 250 s., (2014), isbn:9788215017082, Book Chapter Mellomrommet Aspeli, W., Aspeli, W., Mellomrommet, Pedagogisk forum, 127 s., (1996), s. 33-46, isbn:8273910385, (14 sider) View online Article Blås i det gjenkjennelige Aarsand, I. H., Universitetsforlaget, 12-19, DRAMA - Nordisk dramapedagogisk tidsskrift, 1, 2, (2019), s. 12-19, (8 sider) View online Book Chapter Smått er godt! Drama med de minste Bruce, B.M., Bruce, B. M., Smått er godt! Drama med de minste, Cappelen Damm akademisk, 294 s., (2013), s. 158-177, isbn:978-82-02-40920-3, (19 sider) Book Chapter Song for veldig gamle og veldig unge - relasjonsbygging på tvers av generasjonar og institusjonar Byrkjeland, H., Song for veldig gamle og veldig unge - relasjonsbygging på tvers av generasjonar og institusjonar, Universitetsforlaget, (s. 135-150), (2017), s. 135-150, (16 sider) Book Chapter Erfaring og Tenkning Dewey, J., Erfaring og Tenkning, Gyldendal akademisk, 260 s., (2001), s. 53-66, isbn:978-82-05-29911-5; 8205299110, (14 sider) Book Chapter Fortællerens utdryk Flensborg, K. & Thonsgaard, K., Flensborg, K. & Thonsgaard, K., Fortællerens utdryk, Klim, 287 s., (2003), s. 231-251, isbn:8779552390, (20 sider) Book Chapter Hva skal teori være godt for i drama, når drama handler om personlige erfaringer gjort i praksis? Fotland, A.K., Hva skal teori være godt for i drama, når drama handler om personlige erfaringer gjort i praksis?, Universitetsforlaget, 26-40, (2017), 25-40, isbn:978-82-15-02680-0, (15 sider) Article Kom vi må skynde oss hjem!: Et dramapedagogisk arbeid med toddlere Fotland, A.K., Landslaget Drama i skolen, Oslo, Landslaget, DRAMA Nordisk dramapedagogisk tidsskrift, 2, (2008), (2 sider) Journal Kampen om kunnskapen Gürgens Gjærum, R., DRAMA Nordisk dramapedagogisk tidsskrift, No 2-3, (2018), 4-5, (2 sider) View online Book Chapter "Lek og læring" - eller "lek og estetisk erkjennelse"? Guss, F. G., Guss, F. G., "Lek og læring" - eller "lek og estetisk erkjennelse"?, Cappelen Damm akademisk, 184 s., 1, (2015), s. 140-161, isbn:9788202451400, (21 sider) Article Lydhørt samspill Henning, A. H. & Hovik, L., Universitetsforlaget, 28-35, DRAMA - Nordisk dramapedagogisk tidsskrift, 1, 2, (2019), s. 28-35, (7 sider) View online Book Chapter Estetikk og erfaring Hohr, H., Abrahamsen, G. Röthle, M. Løkken, G., Estetikk og erfaring, Cappelen Damm akademisk, 294 s., (2013), s. 254-271, isbn:978-82-02-40920-3, (17 sider) Book Chapter Lek Jensen, M., Jensen, M., Osnes, H., Lek, Fagbokforlaget, 220 s., (2009), s. 73-100, isbn:9788245005202, (27 sider) Article Dramafagets rolle i en digital læringskultur Knudsen, K. N., Universitetsforlaget, DRAMA Nordisk dramapedagogisk tidsskrift, No 2-3, (2018), s. 24-33, (10 sider) View online Article Manifest for en analog dramapedagogikk Hovik, L., Universitetsforlaget, 12-13, DRAMA - Nordisk dramapedagogisk tidsskrift, 2-03, (2018), s. 12-13, (2 sider) View online Book Chapter "Min historie" - det tospråklige barnets tekst som impuls i estetisk praksis i barnehagen Melberg, J., "Min historie" - det tospråklige barnets tekst som impuls i estetisk praksis i barnehagen, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 290 s., 2012, s. 142-162, isbn:9788202350161, (20 sider) Book Chapter Nøffer - min beste venn Mykle, B., Mykle, B., Nøffer - min beste venn, Pax, 192 s., (1993), s. 19-31, isbn:8253016204; 9788253016207, (13 sider). Book Chapter Improvisasjon som instilling i det pedagogiske arbeidet med de yngste barna Sverdrup, T. & Myrstad, A., Sverdrup, T., Myrstad, A., Liset, M.S., Improvisasjon som instilling i det pedagogiske arbeidet med de yngste barna, Fagbokforlaget, 179 s., (2011), s. 143-159, isbn:9788245009231, (16 sider) Book Chapter Utdannelse som konservativ og progressiv Dewey, J., Utdannelse som konservativ og progressiv, Gyldendal akademisk, 260 s., (2001), s. 41-52, isbn:978-82-05-29911-5; 8205299110, (11 sider) Book Chapter Den vestlige verdens kunnskapssyn Sæbø, A. B., Sæbø, A.B., Den vestlige verdens kunnskapssyn, Tano Aschehoug, 445 s., (1998), s. 359-374, isbn:8251837014; 9788251837019, (16 sider) View online Book Chapter Dramafagets kunstdidaktiske plattform Sæbø, A. B., Sæbø, A. B., Dramafagets kunstdidaktiske plattform, Tano Aschehoug, 445 s., (1998), s. 375-399, isbn:9788251837019; 8251837014, (25 sider) View online Book Chapter Den estetiske dimensjon Sæbø, A. B., Sæbø, A. B., Den estetiske dimensjon, Tano Aschehoug, 445 s., (1998), s. 400-418, isbn:8251837014; 9788251837019, (19 sider) View online Book Chapter Etikk og estetikk som dramaturgisk dilemma og mulegheit Øfsti, R., Robert Øfsti, Etikk og estetikk som dramaturgisk dilemma og mulegheit, Fagbokforl, 175 s., (2014), s. 141-147, isbn:9788232104567, (7 sider)
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 3