Emne
Bacheloroppgave (BBLBAC)
Bacheloroppgaven skal bidra til at studenten blir bevisst sin profesjonelle identitet som barnehagelærer.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2021-2022. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
BBLBAC
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Innhold
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført emne skal studenten ha tilegnet seg følgende:
Kunnskap
Studenten har:
- kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske spørsmålsstillinger innenfor barnehageforskning
- kunnskap om sentrale spørsmål knyttet til forskningsmetoder relatert til studier av barnehagevirksomhet
- kunnskap om ulike verktøy for forskning, også digitale, og bruken av dem
- inngående kunnskap innafor oppgavens valgte tema og innsikt i hvordan dette utfordrer barnehagens virksomhet, praktisk, faglig og pedagogisk
Ferdigheter
Studenten kan:
- analysere og reflektere over betydningen av forskning for barnehagens virksomhet
- vurdere og anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utforming av egen bacheloroppgave
- kan anvende relevante digitale verktøy i forbindelse med eget forskningsprosjekt
Generell kompetanse
Studenten kan:
- formidle kunnskap på en faglig, akademisk og etisk forsvarlig måte
- bruke digitale verktøy på en hensiktsmessig måte i formidling av eget prosjekt
- Etter å ha gjennomført arbeidet med bacheloroppgaven skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytte
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bacheloroppgave | 1/1 | Bokstavkarakterer | Alle | Inspera assessment | 01.11.2021 | — |
Individuell bachelor oppgave: 8000 ord (+/- 10 %).
Bachelor oppgave i par: 12000 ord (+/- 10 %).
Bacheloroppgaven skal leveres på i Inspera. Det blir foretatt plagiatkontroll. Det regnes som ett forsøk på prøving dersom fristen ikke overholdes (jf. forskrift om eksamen ved UiS).
En kandidat har som hovedregel ett forsøk på en bacheloroppgave. En kandidat som ikke har bestått bacheloroppgaven kan etter søknad innvilges et 2. forsøk. I slike tilfeller kan oppgaven leveres inn i bearbeidet form eller det kan leveres en helt ny oppgave (Eksamensforskriften, § 2-10 pkt. 4).
Merk: Det er individuell klagerett ved gruppeeksamen. Eventuell endring i karakter etter klagesensur får bare virkning for studenter som klager. jmf. Forskrift om studier og eksamen § 4-5, 2b.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Oppstartsseminar, kurs i vitenskapsteori og metode. Minimum 80%
Innlevering av skriftlige prosjektbeskrivelser.
En veiledningstime er obligatorisk.
Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Fagperson(er)
Studiekoordinator:
Karin BernerEmneansvarlig:
Laila Maria FredrikssonArbeidsformer
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Book
Vitenskapsteori for nybegynnere Thurén, Torsten, Gjestland, Dag, Oslo, Universitetsforlaget, 131 s., cop. 1993, isbn:9788200217053; 8200217051,
Book
Forskningsmetode for lærerutdanningene Christoffersen, Line, Johannessen, Asbjørn, Oslo, Abstrakt forl, 178 s., 2012, isbn:9788279353287,
Book
Du må skrive! : skrivebok for studenter i barnevern og sosialt arbeid Storø, Jan, Oslo, Universitetsforl, 210 s., cop. 2019, isbn:978-82-15-03206-1,
Book
Metode og oppgaveskriving Dalland, Olav, Keeping, David, Oslo, Gyldendal, 272 sider, 2020, isbn:9788205543089,