Emne

Mulighetens marked (BFJ302)

Dette emnet gir kunnskap om hvordan mediehusene og produksjonsselskapene fungerer som oppdragsgiver/arbeidsgiver, hvordan de nyutdannede studentene selv kan forholde seg til oppdragsgivere som enkeltmannsforetak eller frilansere, og hvordan studentene selv kan utvikle og finansiere egne prosjekter uavhengig av redaksjoner og medieproduksjonsselskap.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2018-2019. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BFJ302

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Emnet tar for seg dagens mediesituasjon og utforsker alternativ til fast jobb i redaksjoner eller medieproduksjonsselskap. For å få kunnskap til å foreta realistiske valg som nyutdannet får studentene møte frilansere i redaksjoner og medieproduksjonsselskap, journalister og redaksjonelle medarbeidere som arbeider tverrfaglig, multinasjonalt og/eller multimedialt. Studentene gis innføring i hva som skal til for å være sin egen arbeidsgiver og skape sin egen arbeidsplass. Emnet gir innføring i metoder for utvikling og kvalitetssikring av medieprosjekter.

Emnet består av forelesninger, øvinger og casestudies samt praktisk utvikling av eget prosjekt.

Læringsutbytte

Ved fullført emne forventes det at studentene sitter igjen med følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskaper

Studenten skal:

  • Ha kunnskaper om journalistiske nettverk og forstå internasjonale muligheter.
  • Kunne arbeide fra et ståsted utenfor og uavhengig av de store redaksjonene og medieproduksjonsselskapene.
  • Kjenne formater og markedet og være i stand til å utvikle egne ideer.
  • Kunne prosjektutviklingsmetoder og effektiv presentasjon av egne prosjekter.
  • Kjenne, og anvende, gjeldende avtaler og lover for feltet.
  • Kjenne til og kunne anvende finansieringsmuligheter og utføre budsjettering av nye prosjekter eller produkter.
  • Kunne utvikle medieinnhold metodisk.

Ferdigheter

Studenten skal:

  • Kunne utvikle et redaksjonelt eller medialt prosjekt fra idé til presentasjon for mulige redaktører, investorer eller bestillere.
  • Kunne anvende lovverk, finansiering, budsjettering og markedsmuligheter i forbindelse med utvikling av egne prosjekter.

Generell kompetanse

Studenten skal:

  • Ha innsyn i mediemarkedet.
  • Kunne planlegge og gjennomføre større og mindre prosjekter.

Forkunnskapskrav

Et av følgende alternativer:
Audiovisuell fortelling 1 (BFJ102)
Introduksjon til journalistikk (BJO101)
Praktisk journalistikk 1 (BJO102)
Grunnleggende kunnskaper innen journalistikk, fortellerteknikk og medieproduksjon.

Eksamen / vurdering

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

For å kunne framstille seg til prøving i et emne kan kandidaten ikke har mer enn totalt 20% fravær (inkludert gyldig og ikke-gyldig fravær). Gyldig fravær – som skyldes sykdom eller annen tvingende fraværsgrunn - jf. forskrift om studier og eksamen ved UiS § 2-11 – må dokumenteres. Ikke-gyldig fravær kan ikke overstige 10%. Fraværsregelen gjelder obligatorisk aktivitet, seminarer og prosjekter.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Margareth Pollestad

Instituttleder:

Oluf Langhelle

Arbeidsformer

Forelesinger, praktiske øvinger, prosjektutvikling og obligatoriske innleveringsoppgaver.

Åpent for

Journalistikk bachelorstudium

Fjernsyns- og Multimedieproduksjon bachelorstudium

Emneevaluering

Studentevaluering skjer i tråd med fakultetets praksis, vanligvis gjennom skjema og/eller samtaler i henhold til gjeldende retningslinjer.

Litteratur

Alfter, Birgitte, 2015,  Journalistik over grænser. Håndbog i Cross Border Journalistikk.  Forlaget Ajour, Århus.

Hedemann, Ole. 2010. Ideutvikling i mediehuset, IJ-forlaget.

Ruud, Geir Terje., 2014, Journalistiske entreprenører. Medienes krise - din mulighet. Cappelen Damm Akademisk, Oslo.

Vaagan, Robert W. og Barland, Jens (Red)., 2015. Entreprenørskap og ledelse i media. Cappelen Damm Akademisk, Oslo.

I tillegg kan komme artikler og kompendium.

Fullstendig og oppdatert litteraturliste vil forelige ved undervisningsstart.

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1