Emne
Mulighetens marked (BFJ302)
Dette emnet gir kunnskap om hvordan mediehusene og produksjonsselskapene fungerer som oppdragsgiver/arbeidsgiver, hvordan de nyutdannede studentene selv kan forholde seg til oppdragsgivere som enkeltmannsforetak eller frilansere, og hvordan studentene selv kan utvikle og finansiere egne prosjekter uavhengig av redaksjoner og medieproduksjonsselskap.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2018-2019. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
BFJ302
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Innhold
Emnet tar for seg dagens mediesituasjon og utforsker alternativ til fast jobb i redaksjoner eller medieproduksjonsselskap. For å få kunnskap til å foreta realistiske valg som nyutdannet får studentene møte frilansere i redaksjoner og medieproduksjonsselskap, journalister og redaksjonelle medarbeidere som arbeider tverrfaglig, multinasjonalt og/eller multimedialt. Studentene gis innføring i hva som skal til for å være sin egen arbeidsgiver og skape sin egen arbeidsplass. Emnet gir innføring i metoder for utvikling og kvalitetssikring av medieprosjekter.
Emnet består av forelesninger, øvinger og casestudies samt praktisk utvikling av eget prosjekt.
Læringsutbytte
Ved fullført emne forventes det at studentene sitter igjen med følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten skal:
- Ha kunnskaper om journalistiske nettverk og forstå internasjonale muligheter.
- Kunne arbeide fra et ståsted utenfor og uavhengig av de store redaksjonene og medieproduksjonsselskapene.
- Kjenne formater og markedet og være i stand til å utvikle egne ideer.
- Kunne prosjektutviklingsmetoder og effektiv presentasjon av egne prosjekter.
- Kjenne, og anvende, gjeldende avtaler og lover for feltet.
- Kjenne til og kunne anvende finansieringsmuligheter og utføre budsjettering av nye prosjekter eller produkter.
- Kunne utvikle medieinnhold metodisk.
Ferdigheter
Studenten skal:
- Kunne utvikle et redaksjonelt eller medialt prosjekt fra idé til presentasjon for mulige redaktører, investorer eller bestillere.
- Kunne anvende lovverk, finansiering, budsjettering og markedsmuligheter i forbindelse med utvikling av egne prosjekter.
Generell kompetanse
Studenten skal:
- Ha innsyn i mediemarkedet.
- Kunne planlegge og gjennomføre større og mindre prosjekter.
Forkunnskapskrav
Audiovisuell fortelling 1 (BFJ102)
Introduksjon til journalistikk (BJO101)
Praktisk journalistikk 1 (BJO102)
Eksamen / vurdering
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
For å kunne framstille seg til prøving i et emne kan kandidaten ikke har mer enn totalt 20% fravær (inkludert gyldig og ikke-gyldig fravær). Gyldig fravær – som skyldes sykdom eller annen tvingende fraværsgrunn - jf. forskrift om studier og eksamen ved UiS § 2-11 – må dokumenteres. Ikke-gyldig fravær kan ikke overstige 10%. Fraværsregelen gjelder obligatorisk aktivitet, seminarer og prosjekter.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Margareth PollestadInstituttleder:
Oluf LanghelleArbeidsformer
Åpent for
Journalistikk bachelorstudium
Fjernsyns- og Multimedieproduksjon bachelorstudium
Emneevaluering
Litteratur
Alfter, Birgitte, 2015, Journalistik over grænser. Håndbog i Cross Border Journalistikk. Forlaget Ajour, Århus.
Hedemann, Ole. 2010. Ideutvikling i mediehuset, IJ-forlaget.
Ruud, Geir Terje., 2014, Journalistiske entreprenører. Medienes krise - din mulighet. Cappelen Damm Akademisk, Oslo.
Vaagan, Robert W. og Barland, Jens (Red)., 2015. Entreprenørskap og ledelse i media. Cappelen Damm Akademisk, Oslo.
I tillegg kan komme artikler og kompendium.
Fullstendig og oppdatert litteraturliste vil forelige ved undervisningsstart.