Emne

Praktisk journalistikk 2 (BJO104)

I dette emnet skal studenten arbeide mye ute i felten. Studenten skal produsere nettsaker, nettvideoer, tv- og radioreportasjer og podkaster, både i korte og lange format. Studenten skal delta på kriseøvelse, og han/hun skal være med på å drive en av Rogalands største redaksjoner i to uker.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2017-2018. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BJO104

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Emnet er i stor grad prosjektbasert. Læringen skjer gjennom øvingsprosjekt for mobil, nett, tv, radio og podkast. Opplegget og læringen krever aktiv deltakelse i prosjektene. Det legges stor vekt på at studenten skal bidra i idéskapingen, og stille på redaksjonsmøter med egne ideer. Studenten skal jobbe ute i felten hvor det må tas selvstendige og etiske valg. Emnet bygger på det studenten har lært i høstsemesteret. Særlig relevant er kunnskap om nyhetssjangeren, featuresjangeren, intervjuteknikk, kildekritikk, researchmetoder og etikk.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten kunne produsere nyhets- og magasinstoff til mobil, nett, tv og radio. Han/hun skal også ha kunnskap om hvordan det er å jobbe i en redaksjon og hvordan journalister skal opptre på et ulykkessted. 

Ferdigheter

Studenten skal etter endt emne kunne skrive, fotografere og deske journalistikk for nettpublisering. Han/hun skal kunne ta ansvar for å utvikle og gjennomføre egne nyhetsideer innen gitte tidsrammer. Studenten skal beherske å gjøre opptak og redigere nettvideo, radio- og TV-innslag og podkast. Han/hun skal også beherske fortellertekniske virkemidler i oppbygging av reportasjer.

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten ha tilegna seg grunnleggende kompetanse om det å håndtere stress ute i felten. Han/hun skal kunne inneha ulike roller i en redaksjon. Studenten skal også kunne bidra til et konstruktivt og positivt lærings- og samarbeidsmiljø.

Forkunnskapskrav

Et av følgende alternativer:
Introduksjon til journalistikk (BJO101)
Praktisk journalistikk 1 (BJO102)

Eksamen / vurdering

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Det er obligatorisk deltakelse i alle prosjektene i emnet. Alle innleveringsoppgaver er obligatoriske, og de må være godkjent før studenten får gå opp til eksamen. Oppgavene evalueres i hovedsak muntlig, ofte i felles gjennomganger. Disse gjennomgangene krever obligatorisk frammøte/deltaking.

Fagperson(er)

Instituttleder:

Oluf Langhelle

Emneansvarlig:

Julia Doksæter Horn

Arbeidsformer

Forelesninger, prosjektarbeid, seminar, praktiske øvinger og innleveringsoppgaver som må ses i sammenheng med parallellemnet Redaksjonell organisering og produksjon. Emnet er en del av et fulltidsstudium og kan ikke kombineres med fast arbeid eller annen tidkrevende aktivitet.

Åpent for

Journalistikk - bachelorstudium

Emneevaluering

Studentevaluering skjer i tråd med fakultetets praksis, vanligvis gjennom skjema og/eller samtaler i henhold til gjeldende retningslinjer.

Litteratur

Eide, L., Lyngvær, J. W. & Nyre, L. (2017): Lydjournalistikk. Innføring i radio og podkasting. Samlaget, Oslo.

Lamark, H. (2012): Portrettintervju som metode og sjanger. Cappelen Damm Akademisk, Oslo

Weisser, A. (2013): Bare et bilde. Cappelen Damm Akademisk, Oslo.

I tillegg er litteraturen fra Praktisk Journalistikk 1 pensum. Særlig gjelder det:

Njaastad, O. (2010): TV-reportasjen. Gyldendal, Oslo.

Thoresen, J. (2014): Nettjournalistikk. Å lage en viktig nettavis. Gyldendal, Oslo.

Wessel-Aas, J. (2016): Opphavsrett, fotorett og personbilder i nettjournalistikk. Cappelen Damm Akademisk, Oslo

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1