Emne

Undersøkende journalistikk (BJO201)

Dette emnet skal gi studentene økt kunnskap og innsikt i journalistiske metoder og kritisk utvelgelse og vurdering av kilder. I en fragmentert og digital medievirkelighet er kompetanse om metodevalg, kildekritikk og kildepleie viktigere enn noen gang, og samtidig mer komplisert enn før. Målet er å utdanne journalister som kan finne og vurdere relevante kilder, og bruke et bredt spekter av metoder til å grave fram og avdekke nye saker.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2017-2018. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BJO201

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Emnet er en kombinasjon av teori og større praktisk prosjekt. Prosjektet skal temamessig være knyttet til journalistikk og kriser og bygger videre på kunnskap hentet fra kurs i samfunnssikkerhet 2.semester.

Det blir undervist i datastøttet journalistikk med vekt på research, data-import, analyse, og bruk av datastøttet grafikk. Hensiktsmessig valg av kilder og journalistisk metode, samt bygging av journalistiske nettverk og samarbeid på tvers av landegrenser og på tvers av plattformer. Emnet inneholder kurs i innsyn og offentlighet, og jakt på fakta og data i den dype webben.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Ved avslutningen av emnet skal studenten ha omfattende teoretisk og praktisk kunnskap om journalistiske metoder, kildekritikk og kildepleie. Det legges særlig vekt på kunnskap om datastøttet journalistikk.

Ferdigheter

Studenten skal kunne utvise saklighet og omtanke ved valg av kilder og journalistisk metode. Studenten skal ha gode ferdigheter i bruk av datastøttet journalistikk, systematisk søking etter informasjon, bruk av digitale databaser og kritisk kildeanalyse.

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten ha tilegnet seg bredere og dypere teoretisk og praktisk kunnskap om å grave fram, dokumentere og illustrere redaksjonelle saker. I tillegg skal studenten ha økt kunnskap om å finne relevante kilder, drive kildepleie og kildebeskyttelse.

Forkunnskapskrav

Et av følgende alternativer:
Introduksjon til journalistikk (BJO101)
Praktisk journalistikk 1 (BJO102)
Redaksjonell organisering og produksjon (BJO103)
Praktisk journalistikk 2 (BJO104)
Emnet bygger på kunnskap studentene har fått ved å ha gjennomført og bestått følgende kurs: Introduksjon til journalistikk, Praktisk journalistikk 1 og 2, og Redaksjonell organisering og produksjon. UiS kan godkjenne tilsvarende utdanning fra annen høyskole eller universitet.

Eksamen / vurdering

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatoriske oppgaver skal være godkjente og bestått. Studentene må og bestå flertallet av obligatoriske nyhetsquizer gitt i løpet av semesteret (for tiden er det seks av ti nyhetsquizer).

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Mathias Oppedal

Instituttleder:

Oluf Langhelle

Arbeidsformer

Forelesinger, prosjektarbeid, seminar, praktiske øvinger og innleveringsoppgaver. Emnet er del av et fulltidsstudium og kan vanskelig kombineres med fast arbeid eller annen tidkrevende aktivitet.

Emnet gjennomføres i tett samarbeid med emnet Fortellerteknikk.

Åpent for

Barnehagelærer - bachelorstudium -deltid Barnehagelærer - bachelorstudium Barnevern (barnevernspedagog) - bachelorstudium Batteri- og energiteknologi - bachelor i ingeniørfag Biologisk kjemi - bioteknologi - bachelor i realfag Bygg - bachelor i ingeniørfag Byplanlegging og samfunnssikkerhet - bachelorstudium Datateknologi - bachelor i ingeniørfag Datateknologi - bachelor i ingeniørfag, deltid Digital serviceledelse - bachelorstudium Elektroteknologi - bachelor i ingeniørfag, deltid Elektroteknologi - bachelor i ingeniørfag Energi- og petroleumsteknologi - bachelor i ingeniørfag Engelsk språk og litteratur - bachelorstudium Film- og TV produksjon - bachelorstudium Geovitenskap og energiressurser - bachelor i ingeniørfag Historie - bachelorstudium Hotelledelse - bachelorstudium Idrettsvitenskap - bachelorstudium Journalistikk - bachelorstudium Miljøteknologi - bachelor i ingeniørfag Maskin - bachelor i ingeniørfag Matematikk og fysikk - bachelor Medisinsk teknologi - bachelor i ingeniørfag Medisinsk teknologi - bachelor i ingeniørfag - deltid Nordisk språk og litteratur - bachelorstudium Paramedisin - bachelorstudium Psykologi - bachelorstudium Reiselivsledelse - bachelorstudium Religion, kultur og samfunn - bachelorstudium Rettsvitenskap - bachelorstudium Skolefritidspedagogikk - bachelorstudium Sosiologi - bachelorstudium Sosialt arbeid (sosionom) - bachelorstudium Statsvitenskap - bachelorstudium Sykepleie - bachelorstudium Toll, vareførsel og grensekontroll - bachelorstudium Økonomi og administrasjon - bachelorstudium Grunnskolelærerutdanning for trinn 1 - 7, femårig masterprogram Grunnskolelærerutdanning for trinn 1 - 7, femårig master, deltid Grunnskolelærerutdanning for trinn 5 - 10, femårig masterprogram Lektorutdanning for trinn 8-13 Lektorutdanning for trinn 8-13 i realfag Matematikk og fysikk - femårig integrert master Engelsk fordypning Historie fordypning Religionsstudier - fordypning Nordisk fordypning Praktisk pedagogisk utdanning - deltid Praktisk pedagogisk utdanning - heltid Praktisk pedagogisk utdanning i utøvende og skapende kunstfag Praktisk pedagogisk utdanning i utøvende og skapende kunstfag Drama og teaterkommunikasjon - årsstudium Engelsk - årsstudium Friluftsliv - årsstudium Havvind - årsstudium Historie - årsstudium Idrett- årsstudium Kommunikasjon årsstudium Religionsstudier - årsstudium Kunst og håndverk - årsstudium Læring og psykologi - årsstudium Matematikk - årsstudium Musikkopplæring - årsstudium Nordisk - årsstudium Psykologi - årsstudium Realfag og teknologi - årsstudium Reiseliv i endring - årsstudium Sosiologi - årsstudium Statsvitenskap - årsstudium Utøvende musikk - årsstudium Økonomi og ledelse - årsstudium

Emneevaluering

Studentevaluering skjer i tråd med fakultetets praksis, vanligvis gjennom skjema og/eller samtaler i henhold til gjeldende retningslinjer.

Litteratur

Allern, Sigurd. 2015. Journalistikk og kildekritisk analyse. Cappelen Damm Akademisk, Oslo.

Bjerke et al. 2016. Økonomijournalistikk. Perspektiver og metoder. Kapittel 3: Kildebruk og kildekritikk i økonomijournalistikken, og kapittel 4: Journalistikk i krise. Fagbokforlaget, Oslo.

Fekjær, Silje B. 2016. Statistikk i praksis. Gyldendal Akademisk, Oslo.

Olsen, Trygve Aas. 2014. Kritisk kulturjournalistikk. Cappelen Damm Akademisk, Oslo.

Warmedal, M.M., Hjeltnes, Guri (Red.) 2012. Gravende journalistikk. Metode, prosess og etikk. Gyldendal akademisk, Oslo. Side 142 til og med side 282.

Fullstendig og oppdatert pensumliste vi foreligge ved semesterstart.

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1