Fakta
Semester undervisningsstart
Vår
Innhold
I dette emnet har barns medvirkning og meningsskaping i et mangfoldsperspektiv et særlig fokus. Emnet bygger på kunnskapsområdene Språk, tekst og matematikk og Kunst, kultur og kreativitet, med fagene norsk og forming. Matematikk og drama vil også være representert. Det tas utgangspunkt i et vidt språkbegrep som omfatter barns ulike uttrykksmåter. Emnets undervisnings- og arbeidsformer har en praksisnær tilnærming til barns kreativitet, utforsking, språklige og estetiske uttrykk. Studentene skal få gjøre seg erfaringer med - og fordype seg i - barnehagens mulighetsrom. Gjennom å lytte til barn og fremme kreativitet og mangfold vil ulike sider ved et bærekraftig samfunn bli utforsket. Den gjennomgående mangfoldstenkningen i emnet har et ressursperspektiv som blant annet omfatter barns alder, utvikling, kjønn, kulturelle og språklige variasjoner. Mangfoldsbegrepet omfatter også barnehagens varierte arbeidsmåter med ulike uttrykksformer og materialer, inkludert digital teknologi.
Emnets innhold er organisert i følgende tematiske samlinger:
Språk, kreativitet og mangfold Barns utforsking, tenkning og uttrykk Fortellinger for barn og barns fortellinger Barnehagens mulighetsrom Medvirkning og meningsskaping Kunstmøter, kulturmøter og kommunikasjon Emnet er relevant for alle barnehagelærerstudenter og gir et godt grunnlag for masterstudiet i barnehagevitenskap, spesielt profilene "Kommunikasjon og språk i barnehagen" og "Mangfold, tilhørighet og bærekraft i barnehagen".
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytter:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
språklig og kulturelt mangfold som ressurs i barnehagen ulike kulturer og fortellertradisjoner, inkludert den samiske ulike sjangre, medier, teknologier, materialer og uttrykksformer som kan bidra til å fremme barns estetiske erfaringer, tenkning, kreativitet og medvirkning i barnehagen det fysiske inne- og uterommets betydning for barnehagens arbeid med språk, kreativitet og mangfold ledelse og didaktikk i arbeidet med språk og kreative prosesser i barnehagen Ferdigheter:
Studenten kan:
legge til rette for varierte og inkluderende kommunikasjonsformer og samhandlingspraksiser i barnehagen invitere og motivere barn til meningsskaping gjennom varierte uttrykk i ulike kommunikasjonskontekster lede utforskende, estetiske og skapende prosesser, samt fange opp og videreføre barns bidrag i disse prosessene Generell kompetanse:
Studenten kan:
anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å ta i bruk hensiktsmessige og varierte sjangre, medier, teknologier, materialer og uttrykksformer i barnehagen anvende nyere nasjonal og internasjonal forskningslitteratur innenfor emnets tematikker til å utvikle sin egen praksis kritisk vurdere og analytisk reflektere over ulike praksiser i barnehagen for å kunne se og medvirke til utvikling av barnehagens mulighetsrom innen språk, kreativitet og mangfold
Forkunnskapskrav
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales at studentene har fullført emnene Språk, tekst og matematikk og Kunst, kultur og kreativitet.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform
Vekting
Varighet
Karakter
Hjelpemiddel
Exam system
Withdrawal deadline
Exam date
Gruppepresentasjon
2/5
15 Minutter
Bokstavkarakterer
Ingen hjelpemidler tillatt
—
—
—
Individuell fagsamtale
3/5
15 Minutter
Bokstavkarakterer
Ingen hjelpemidler tillatt
—
—
—
Eksamen består av to sammenhengende deler:
Flerfaglig gruppepresentasjon. Omfang: Inntil 15 minutter, vektes 40% Individuell fagsamtale. Omfang: Inntil 15 minutter, vektes 60% Ingen hjelpemidler tillatt.
Begge vurderingsdeler må være bestått for å få endelig karakter i emnet.
Konsekvenser av ikke bestått/ikke avlagt eksamen senest ved utsatt(konte) eksamen, innebærer at studenten må ta ny eksamen med etterfølgende kull, i henhold til eventuelt revidert emnebeskrivelse.
Hvis en kandidat fremstiller seg til ny ordinær prøving, gjelder det pensum og den prøvingsformen som er fastsatt for den aktuelle prøvingen (Eksamensforskriften, § 3-9 pkt. 3).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatorisk tilstedeværelse 80%, 1 praktisk gruppeoppgave knyttet til matematikk og forming , 1 praktisk gruppeoppgave knyttet til drama og norsk, 1 individuell skriftlig oppgave knyttet til norsk og forming
Vilkår for å gå opp til eksamen:
80% obligatorisk tilstedeværelse 1 praktisk gruppeoppgave knyttet til matematikk og forming. Omfang: 1 dag. 1 praktisk gruppeoppgave knyttet til drama og norsk. Omfang: 1 dag. 1 individuell skriftlig oppgave knyttet til norsk og forming. Omfang: 1500 ord, +/- 10%
Fagperson(er)
Arbeidsformer
Undervisningen vil preges av estetiske læreprosesser. Den vil ta form av tema- og prosjektarbeid, praktisk undervisning, seminar, forelesninger, veiledning og ekskursjoner. Digital teknologi vil aktivt brukes som verktøy og medium i undervisningen og mellom samlingene. Arbeid med og refleksjon rundt praksisnære erfaringer og beskrivelser vil bli vektlagt.
Praksisperioden utgjør en integrert og viktig del av fordypningen. Se eget kapittel om praksis, samt praksisplan.
Åpent for
Arbeidsplassbasert barnehagelærer - bachelorstudium
Barnehagelærer - bachelorstudium -deltid
Barnehagelærer - bachelorstudium
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.
Litteratur
Book Barnehagebarns kulturliv Marit Holm Hopperstad (1962-) (redaktør), Oslo, Universitetsforlaget, 204 sider, [2022], isbn:978-82-15-06065-1, Utenom kap. 4 og 6 Book Kunstneriske bevegelser i barnehagen. De yngstes formgiving, bildeskaping og verksteder Fønnebø, Bente, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 290 sider, 2022, isbn:9788202756239, Book Lesepraksiser i barnehagen : inn i litteraturen på mange måter Solstad, Trine, Jansen, Turid Thorsby; Øines, Anne Marie, Bergen, Fagbokforl, 160 s., cop. 2018, isbn:978-82-450-2044-1, Book Prosjekt på gang! : kunstpedagogisk prosjektarbeid i barnehagen Djupvik, Barbro, Hopperstad, Marit Holm; Hovik, Lise, Bergen, Fagbokforlaget, 100 sider, [2022], isbn:9788245037050, Book Prosjektarbeid i barnehagen : fra fascinasjon til fordypning Kjær, Alice, Ingvill Christina Goveia (1974-) (oversetter), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 130 s., 2016, isbn:978-82-02-51061-9, Article "Han har ikke språk, han" – et fanoniansk perspektiv på flerspråklige barns posisjon i barnehagen Belseth, Kjartan, 55-69, Norsk pedagogisk tidskrift, 1, 105, 2021-03-02, 55-69, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2023-10-19T16%3A10%3A25IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-norart_idunn&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Han%20har%20ikke%20spr%C3%A5k,%20han%C2%BB%20%E2%80%93%20et%20fanoniansk%20perspektiv%20p%C3%A5%20flerspr%C3%A5klige%20barns%20posisjon%20i%20barnehagen&rft.jtitle=Norsk%20pedagogisk%20tidskrift&rft.au=Belseth,%20Kjartan&rft.date=2021-03-02&rft.volume=105&rft.issue=1&rft.spage=55&rft.epage=69&rft.pages=55-69&rft.issn=0029-2052&rft.eissn=1504-2987&rft_id=info:doi/10.18261/issn.1504-2987-2021-01-06&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cnorart_idunn%3E999921782504702201%3C/norart_idunn%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.140&req.skin=primoView online Book Chapter "Jammen, vi er jo reker!" Barnehagebarns aktive utforsking av bildebøker Kiil, Hanne, Kristin Ørjasæter (1959-) (redaktør), "Jammen, vi er jo reker!" Barnehagebarns aktive utforsking av bildebøker, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 204 s., 2019, 50-62, isbn:978-82-02-58469-6, Article A framework for identifying and developing children's creative thinking while coding with digital technologies Murcia, Karen ; Pepper, Coral ; Joubert, Mathilda ; Cross, Emma ; Wilson, Sinead, Perth, Perth, 1395-1417, Issues in educational research, 4, 30, 2020-12-01, 1395-1417, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2023-10-26T16%3A10%3A56IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-proquest_rmit_&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=A%20framework%20for%20identifying%20and%20developing%20children%27s%20creative%20thinking%20while%20coding%20with%20digital%20technologies&rft.jtitle=Issues%20in%20educational%20research&rft.au=Murcia,%20Karen&rft.date=2020-12-01&rft.volume=30&rft.issue=4&rft.spage=1395&rft.epage=1417&rft.pages=1395-1417&rft.issn=1837-6290&rft.eissn=1837-6290&rft_id=info:doi/&rft.place=Perth&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cproquest_rmit_%3E2702191572%3C/proquest_rmit_%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.140&req.skin=primo&rft_pqid=2702191572View online Article Barnehagelærarstudentars refleksjonar over barns fleirsanselege utforsking i naturfaglege samtaler Inga Margrethe Fagerbakke, Cappelen Damm Akademisk, 2022, https://hdl.handle.net/11250/3025838View online Book Chapter Barnehagen som arena for minoritetsspråklige ettåringers meningsfulle kommunikasjon Kanstad, Marit, Marit Kanstad (1956-) (redaktør), Barnehagen som arena for minoritetsspråklige ettåringers meningsfulle kommunikasjon, Bergen, Fagbokforl, 173 s., cop. 2015, 43-62, isbn:9788245017427, Book Chapter Bildebøker Bjorvand, Agnes-Margrethe, Svein Slettan (1962-) (redaktør), Bildebøker, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 308 sider, [2020], 154-176, isbn:9788202615840, Article Creative by Nature: Investigating the Impact of Nature Preschools on Young Children’s Creative Thinking Wojciehowski, Mandi; Ernst, Julie, International Journal of Early Childhood Environmental Education, 1, 6, 2018, https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1193490.pdfView online Conference Paper CREATIVE THINKING IN MATHEMATICS: ARE WE ABLE TO SOLVE MATHEMATICAL PROBLEMS IN A VARIETY OF WAY? Maharani, Hevy Risqi, 2014, Book Chapter Den lille tingverdenen- gjenbruk og nye materialpraksiser i barnehagen Inger-Lisa Møen (1968-) (redaktør), Den lille tingverdenen- gjenbruk og nye materialpraksiser i barnehagen, Bergen, Fagbokforlaget, 179 sider, 2019, 143-164, isbn:978-82-450-2347-3, Book Chapter Dramaturgisk analyse – forberedelsen til en devising-prosess Guss, Faith Gabrielle, Dramaturgisk analyse – forberedelsen til en devising-prosess, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 248 s., II :, 2017, 157-173, isbn:978-82-02-47125-5, Book Chapter En toåring maler tekst Hopperstad, Marit Holm, En toåring maler tekst, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 158 s., 2013, 29-46, isbn:9788202405960, Book Chapter Fortelling og identitet Breidlid, Halldis, Tove Nicolaisen (1947-), Fortelling og identitet, Oslo, Universitetsforl, 470 s., cop. 2011, 39-56, isbn:9788215015958, Book Chapter Frå bok til meir leik Synnes, Hege Holmquist & Øvereng, Liv Kristin Bjørlykke, Øystein Elle (1973-) (redaktør), Frå bok til meir leik, Bergen, Fagbokforlaget, 243 sider, [2021], 135-147, isbn:9788245032871, Book Chapter Innramminger av det lekende - performance, ritualisering, drama og teatralitet som lekende kommunikasjon Anita Hammer (1957-) (redaktør), Innramminger av det lekende - performance, ritualisering, drama og teatralitet som lekende kommunikasjon, Bergen, Fagbokforl, 214 s., cop. 2015, 19-48, isbn:978-82-321-0267-9, Book Chapter Kan du fortelle en historie der vi er med? Å utvikle improvisatorisk og samskapende fortellerkompetanse Mjanger, Ruth Hol, Kan du fortelle en historie der vi er med? Å utvikle improvisatorisk og samskapende fortellerkompetanse, Bergen, Fagbokforlaget, 117-130, isbn:9788245023473, Book Chapter Kneippbrød og piksler - med bildeboka ut i rommet gjennom visuelle og romlige transformasjoner Waterhouse, Ann-Hege Lorvik, Henriette Jæger (1975-) (redaktør/forfatter), Kneippbrød og piksler - med bildeboka ut i rommet gjennom visuelle og romlige transformasjoner, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 256 sider, 2019, 92-114, isbn:978-82-02-63216-8, Book Chapter Kulturformidlingens hva, hvordan og hvorfor. Teoretiske perspektiver Helge Ridderstrøm (1965-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Kulturformidlingens hva, hvordan og hvorfor. Teoretiske perspektiver, Oslo, Pax, 395 s., pl., 2015, 15-38, isbn:978-82-530-3796-7, Article Kvalitetar i den tidlege høgtlesinga Mjør, Ingeborg, 46-51, https://www.kulturdirektoratet.no/documents/10157/2528b69e-0e1d-43b0-a769-04e4b5b0a0caView online Book Chapter Litteratur som kilde til kunsthendelser og estetiske opplevelser Syversen, Therese Garshol, Litteratur som kilde til kunsthendelser og estetiske opplevelser, Bergen, Fagbokforlaget, 236 sider, 2020, 49-62, isbn:9788245022506, Book Chapter Litterære samtaler i barnehagen Vik, Marit, Nina Gram Garmann (1973-) (redaktør), Litterære samtaler i barnehagen, Oslo, Novus, 228 s., 2017, 55-76, isbn:978-82-7099-881-4, Article Mathematics and higher-order thinking in early childhood education and care (ECEC) Pollarolo, Enrico; Skarstein, Tuula Helka; Størksen, Ingrunn & Kucirkova, Natalia, [Oslo?], Barnehageliv, Nordisk barnehageforskning, 2, 20, 2023, 70-88, Book Chapter Multimodalitet Maagerø, Eva, Tønnessen, Elise Seip, Multimodalitet, Kristiansand, Portal, 245 s., cop. 2014, 23-48, isbn:9788283140132, Article Multimodalitet og multimodale tekster Løvland, Anne, Viden om læsning, 7, 2010, https://videnomlaesning.dk/media/1607/anne-lovland.pdfView online Book Chapter Pedagogen som tilrettelegger for litteratur, samtale og lek Fodstad, Cecilie, Alfheim, Ingvild, Fodstad, Cecilie D., Pedagogen som tilrettelegger for litteratur, samtale og lek, Oslo, Universitetsforlaget, 110 sider, [2023], 58-73, isbn:978-82-15-06572-4, Book Chapter Pedagogiske prosesser: Kommunikasjon og samtaler i barnehagen Gjems, Liv, Marit Alvestad (1957-) (redaktør), Pedagogiske prosesser: Kommunikasjon og samtaler i barnehagen, Oslo, Universitetsforlaget, 151 sider, [2021], 58-73, isbn:9788215050294, Article Present but silent? The use of languages other than Norwegian in mainstream ECEC. Romøren, Anna Sara H., Garmann, Nina Gram & Tkachenko, Elena, Cappelen Damm Akademisk, 2023, https://hdl.handle.net/11250/3071838View online Book Chapter Pursuing a Telling: Managing a Multi-unit Turn in Children’s Storytelling Bateman, Amanda ; Carr, Margaret, Pursuing a Telling: Managing a Multi-unit Turn in Children’s Storytelling, Singapore, Springer Singapore Pte. Limited, 91-109, 2016, 91-109, isbn:9811017018, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2023-10-19T16%3A16%3A40IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-proquest_sprin&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:book&rft.genre=bookitem&rft.atitle=Pursuing%20a%20Telling:%20Managing%20a%20Multi-unit%20Turn%20in%20Children%E2%80%99s%20Storytelling&rft.btitle=Children's%20Knowledge-In-Interaction&rft.au=Bateman,%20Amanda&rft.date=2016&rft.spage=91&rft.epage=109&rft.pages=91-109&rft.isbn=9811017018&rft.isbn_list=9789811017018&rft_id=info:doi/10.1007/978-981-10-1703-2_6&rft.eisbn=9811017034&rft.eisbn_list=9789811017032&rft.pub=Springer%20Singapore%20Pte.%20Limited&rft.place=Singapore&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/962152634&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cproquest_sprin%3E4728194_55_106%3C/proquest_sprin%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.140&req.skin=primo&rft_pqid=EBC4728194_55_106View online Article På vei mot litteraturformidlerrollen: barnehagelærerstudenters profesjonelle identitetskonstruksjoner Syversen, Therese Garshol ; Skaret, Anne, Universitetsforlaget, 117-129, Uniped (Lillehammer), 2, 44, 2021-06-16, 117-129, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2023-10-26T16%3A35%3A25IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-norart_idunn&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=P%C3%A5%20vei%20mot%20litteraturformidlerrollen:%20barnehagel%C3%A6rerstudenters%20profesjonelle%20identitetskonstruksjoner&rft.jtitle=Uniped%20(Lillehammer)&rft.au=Syversen,%20Therese%20Garshol&rft.date=2021-06-16&rft.volume=44&rft.issue=2&rft.spage=117&rft.epage=129&rft.pages=117-129&rft.issn=1893-8981&rft.eissn=1893-8981&rft_id=info:doi/10.18261/issn.1893-8981-2021-02-04&rft.pub=Universitetsforlaget&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cnorart_idunn%3E999921703342302201%3C/norart_idunn%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=171.23.6.112&req.skin=primoView online Article Se hun snakker! En undersøkelse av estetiske og kroppslige måter å snakke sammen på Johanne Ilje-Lien, 2018, http://hdl.handle.net/11250/2645562View online Article Skrivelek: En studie av tidlig litterasitet gjennom utstillingen Are You Experienced? Bendiksen, Solveig Åsgard, Oslo, Formakademisk, 1-, Formakademisk, 5, 11, 2019-02-04, 1 https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2023-10-26T16%3A09%3A36IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-proquest_cross&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Skrivelek&rft.jtitle=Formakademisk&rft.au=Bendiksen,%20Solveig%20%C3%85sgard&rft.date=2019-02-04&rft.volume=11&rft.issue=5&rft.spage=1&rft.pages=1-&rft.issn=1890-9515&rft.eissn=1890-9515&rft_id=info:doi/10.7577/formakademisk.1753&rft.pub=Formakademisk&rft.place=Oslo&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cproquest_cross%3E2185853961%3C/proquest_cross%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=128.39.239.48&req.skin=primo&rft_pqid=2185853961View online Book Chapter The criteria for Mediated Learning Experience Howie, Dorothy, The criteria for Mediated Learning Experience, London, Routledge, XIII, 210 sider, 2020; © 2020, 28-43, isbn:9780367312879; 9780367312862, Book Chapter Thinking in action. Analysing children's multimodal responses to multimodal picturebooks Styles, Morag & Noble, Kate, Evans, Janet, Thinking in action. Analysing children's multimodal responses to multimodal picturebooks, Milton, Taylor & Francis Group, 2009, 118-133, isbn:041547695X, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2023-10-31T09%3A57%3A46IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-proquest&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:book&rft.genre=book&rft.btitle=Talking%20Beyond%20the%20Page&rft.au=Evans,%20Janet&rft.date=2009&rft.isbn=041547695X&rft_id=info:doi/&rft.eisbn=9781000155136&rft.pub=Taylor%20&%20Francis%20Group&rft.place=Milton&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/1202476046&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cproquest%3EEBC6376115%3C/proquest%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=getit&user_ip=10.16.56.140&req.skin=primo&rft_pqid=EBC6376115View online Book Chapter Tilegnelse og bruk av flere språk Svendsen, Bente Ailin, Tilegnelse og bruk av flere språk, Oslo, Gyldendal, 302 sider, [2021], 63-92, isbn:9788205548039, Article Translanguaging Strategies in Superdiverse Mainstream Norwegian ECEC: Opportunities for Home Language Support Tkachenko, Elena, Romøren, Anna Sara Hexeberg & Garmann, Nina Gram, Stockholm University Press, 2021, https://hdl.handle.net/11250/2758707View online Article Ventriloquism as early literacy practice: making meaning in pretend play Bateman, Amanda, ABINGDON, Routledge, 68-85, Early years (London, England), 1, 38, 2018-01-02, 68-85, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2023-10-19T16%3A16%3A20IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-webofscience_infor&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Ventriloquism%20as%20early%20literacy%20practice:%20making%20meaning%20in%20pretend%20play&rft.jtitle=Early%20years%20(London,%20England)&rft.au=Bateman,%20Amanda&rft.date=2018-01-02&rft.volume=38&rft.issue=1&rft.spage=68&rft.epage=85&rft.pages=68-85&rft.issn=0957-5146&rft.eissn=1472-4421&rft_id=info:doi/10.1080/09575146.2016.1254162&rft.pub=Routledge&rft.place=ABINGDON&rft.stitle=EARLY%20YEARS-ABINGDON&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cwebofscience_infor%3E000423741400006%3C/webofscience_infor%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.140&req.skin=primoView online Article Voksne i dialog med femåringer som på eget initiativ produserer tekster i barnehagen Semundseth, Marit ; Hopperstad, Marit Holm, 43-59, BARN - Forskning om barn og barndom i Norden, 2, 30, 2021-01-13, 43-59, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2023-10-19T16%3A18%3A08IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-crossref&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Voksne%20i%20dialog%20med%20fem%C3%A5ringer%20som%20p%C3%A5%20eget%20initiativ%20produserer%20tekster%20i%20barnehagen&rft.jtitle=BARN%20-%20Forskning%20om%20barn%20og%20barndom%20i%20Norden&rft.au=Semundseth,%20Marit&rft.date=2021-01-13&rft.volume=30&rft.issue=2&rft.spage=43&rft.epage=59&rft.pages=43-59&rft.issn=0800-1669&rft.eissn=2535-5449&rft_id=info:doi/10.5324/barn.v30i2.3895&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Ccrossref%3E10_5324_barn_v30i2_3895%3C/crossref%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.140&req.skin=primoView online Article Å få øye på det tause som blir «sagt»: En estetisk tilnærming til barns uartikulerte perspektiver Johanne Ilje-Lien, Cappelen Damm Akademisk NOASP, 130-146, Internasjonal politikk, 5, 2019-06-01, 130-146, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2023-10-19T16%3A15%3A47IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-doaj&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=%C3%85%20f%C3%A5%20%C3%B8ye%20p%C3%A5%20det%20tause%20som%20blir%20%C2%ABsagt%C2%BB:%20En%20estetisk%20tiln%C3%A6rming%20til%20barns%20uartikulerte%20perspektiver&rft.jtitle=Internasjonal%20politikk&rft.au=Johanne%20Ilje-Lien&rft.date=2019-06-01&rft.volume=5&rft.spage=130&rft.epage=146&rft.pages=130-146&rft.issn=1891-1757&rft.eissn=1891-1757&rft_id=info:doi/10.23865/ntpk.v5.1364&rft.pub=Cappelen%20Damm%20Akademisk%20NOASP&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cdoaj%3Eoai_doaj_org_article_10ce819b1cc74c12a193afc49886e91f%3C/doaj%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.140&req.skin=primoView online Book Chapter Å lære språk i lek Grøver, Vibeke, Å lære språk i lek, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 194 s., 2018, 118-136, isbn:978-82-02-42220-2, Article Å utvikle språket er å utvikle tankens byggeklosser Janitz, Eva, Spesialpedagogikk, 10, 2010, 24-31, https://www.utdanningsnytt.no/files/2019/08/21/Spesialpedagogikk%2010%202010.pdfView online Website DigiTools Bergersen, Ove & Runestad, Anne Kristine Solberg, https://barnehagensinneoguterom.nettopuis.live/View online
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1