Emne

Mangfold og tilhørighet (BLU370)

Emnet retter søkelyset mot barnehagen som en inkluderende arena hvor tilhørighet skapes.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BLU370

Vekting (stp)

30

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Emnet skal bidra til å utvikle barnehagen som en inkluderende arena for barn, foreldre og ansatte. Et samfunn med økende mobilitet og globalisering gir nye rammer for barnehagen. Samfunnsendringene skaper muligheter og byr på utfordringer for institusjonen. For å ta vare på disse mulighetene og løse utfordringene kreves det interkulturell kompetanse hos de ansatte. Denne fordypningen vil bidra til dette gjennom teoretiske og komparative perspektiv og legge til rette for at dette kan omsettes i praksis.

Barnehagen trenger interkulturell kompetanse både i møte med barn, foreldre og ansatte. Denne kompetansen innebærer kjennskap til ulike sider ved kulturmøter som maktperspektiv og diskriminering, men også perspektivutvidelse og danning. Barnehagen er, med sitt brede nedslagsfelt, en sentral institusjon for å virkeliggjøre visjonen om et inkluderende samfunn.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført emnet har studenten tilegnet seg følgende læringsutbytter:

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om:

  • begrepene mangfold, inkludering og tilhørighet og barnehagepraksiser knyttet til dem.
  • Interkulturalitet
  • den norske barnehagen i et komparativt perspektiv, samt tenkning om barnehage i ulike kontekster
  • hvordan barnehagens praksiser og materielle utrustning som bøker, leker og kunst kan bidra til å fremme inkludering og motvirke hegemoni
  • barnehagens rolle som en møteplass for ulike familier

Ferdigheter

Studenten kan:

  • gjøre rede for og omsette teori om interkulturelle perspektiver til praksis
  • se barnehagen i med et utenfrablikk
  • skape gode fellesskap i en mangfoldig barnehage
  • se og videreutvikle barnehagens rolle som en arena der tilhørighet til lokalsamfunnet skapes for hele familien.

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • anvende fagkunnskapene sine på relevante praktiske problemstillinger
  • legge til rette for inkluderende praksiser i møte med barn, foreldre og kollegaer
  • oppdage, analysere og motvirke diskriminerende praksiser

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Muntlig eksamen 1/1 30 Minutter Bokstavkarakterer Egne notater


Individuell muntlig eksamen. Omfang: Inntil 30 min.

Konsekvenser av ikke bestått/ikke avlagt eksamen senest ved utsatt(konte) eksamen, innebærer at studenten må ta ny eksamen med etterfølgende kull, i henhold til eventuelt revidert emnebeskrivelse.

Hvis en kandidat fremstiller seg til ny ordinær prøving, gjelder det pensum og den prøvingsformen som er fastsatt for den aktuelle prøvingen (Eksamensforskriften, § 3-9 pkt. 3).

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Skriftlig oppgave, Obligatorisk deltakelse 80%

Skriftlig oppgave. Omfang: 2000 ord (+/- 10 %).

Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Studenter som får én eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgavene i bearbeidet form.

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Karin Berner

Praksiskoordinator:

Tone Lønseth Davidsen

Arbeidsformer

Fordypningen har varierte, utfordrende og temarelevante undervisnings- og arbeidsformer som innbefatter

  • Seminarer med studentpresentasjoner
  • Arbeid med praksisfortellinger/case
  • Forelesninger
  • Bruke av ulike digitale hjelpemidler
  • Gruppeoppgaver og praksisoppgaver
  • bruk av film og skjønnlitterære tekster

Praksis utgjør en integrert del av fordypningen. Se eget kapittel om praksis, samt praksisplan

Åpent for

Arbeidsplassbasert barnehagelærer - bachelorstudium Barnehagelærer - bachelorstudium -deltid Barnehagelærer - bachelorstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Working Paper Pensum Eidsvåg, Book Chapter Kræsjkurs i flerkulturell kompetanse – bra å vite for et godt samarbeid mellom barnehage og hjem. Bakken, Y., Bakken, Y. & Solbue, V., Kræsjkurs i flerkulturell kompetanse – bra å vite for et godt samarbeid mellom barnehage og hjem., Bergen, Fagbokforl, 189 s., cop. 2016, 49-70, isbn:978-82-450-1970-4, Book Chapter Primærkontaktsystemet i den flerkulturelle barnehagen Birkeland, J., Primærkontaktsystemet i den flerkulturelle barnehagen, Oslo, Universitetsforlaget, 227 sider, [2021], 101-116, isbn:9788215040721, Book Chapter Barnehagelæraren si betyding i relasjonsbygging med foreldre i foreldresamtaler Bakken, A. & Flaten, K., Barnehagelæraren si betyding i relasjonsbygging med foreldre i foreldresamtaler, Oslo, Universitetsforlaget, 227 sider, [2021], 117-134, isbn:9788215040721, Book Chapter Innledning til Distinksjonen (1979) Bourdieu, P., Innledning til Distinksjonen (1979), Oslo, Universitetsforl, 561 s., cop. 2008, 378-396, isbn:9788215010748, Book Symbolsk makt : artikler i utvalg Bourdieu, Pierre, Oslo, Pax, 167 s., 1996, isbn:9788253018058; 8253018053, Book Distinksjonen : en sosiologisk kritikk av dømmekraften Bourdieu, Pierre, Oslo, Pax, 283 s., 1995, isbn:9788253017211; 8253017219, Book Chapter The forms of capital. Bourdieu, P., The forms of capital., Boulder, CO :, Westview Press, 1 online resource (xli, 545 pages), 2011., 78-92, isbn:0-429-96288-6; 0-429-49433-5; 0-429-97396-9, Book Chapter Barnehagelæreres erfaringer med samarbeid med foreldre med polsk bakgrunn. Bøyum, S. & Gangstad, K. R., Barnehagelæreres erfaringer med samarbeid med foreldre med polsk bakgrunn., Oslo, Universitetsforlaget, 227 sider, [2021], 135-150, isbn:9788215040721, Book Møter mellom mennesker : innføring i interkulturell kommunikasjon Dahl, Øyvind, Oslo, Gyldendal Akademisk, 313 s., 2013, isbn:978-82-05-44684-7, Article Identification and Assessment of Intercultural Competence as a Student Outcome of Internationalization. Deardorff, D. K., Journal of Studies in International Education, Article Å høre til der du bor: om foreldres opplevelser av tilhørighet gjennom barnehagen Eidsvåg, G. M., [Oslo?], Barnehageliv, Nordisk barnehageforskning, 19(2, 2, 19, 2022, Article The power of belonging: Interactions and values in children’s group play in early childhood programs. Eidsvåg, G. M., & Rosell, Y., [Dublin, Ireland] :, OMEP Publications, International Journal of Early Childhood, 53, 1, 53, 2021, 83-99, Article Children’s perspectives about belonging in educational settings in five European countries. Einarsdottir, J., Juutinen, J., Emilson, A., Ólafsdóttir, S. M., Zachrisen, B., & Meuser, S., Worcester (Worcester College of Higher Education, Henwick Grove, Worcester WR2 6AJ) :, EECERA, European Early Childhood Education Research Journal, 30(3), 3, 30, 2022, 330-343, Article The personal relationship between the kindergarten teacher and the parents as a mediator between cultures. Eliyahu-Levi, D., & Ganz-Meishar, M., [Abingdon, Oxfordshire] :, Carfax International Publishers, International Journal of Early Years Education, 27(2), 2, 27, 2019, 184-199, Book Kulturforskjeller i praksis : perspektiver på det flerkulturelle Norge Eriksen, Thomas Hylland, Sajjad, Torunn Arntsen, Oslo, Gyldendal, 307 sider, [2020], isbn:9788205538122, Article Å overse et barn. Om lek og samhandling i den flerkulturelle barnehagen Evenstad, R., Trondheim, Norsk senter for barneforskning, Barn vol 25, 3–4, 25, 2007, Article Rom for ulike religioner og livssyn i barnehagen. Fellah, L., Prismet, 65, 2014, https://bibsys-almaprimo.hosted.exlibrisgroup.com/permalink/f/35bh5q/TN_cdi_norart_articles_999921769141602201View online Article Å gi rom for muslimske barns utprøving av faste i barnehagen Giæver, Katrine., Oslo, IKO-forl, Prismet, 70, 4, 70, 2019, 311-326, Article Tilgang til fellesskap i den flerkulturelle barnehagen GiÓ•ver, Katrine, Trondheim, Norsk senter for barneforskning, Barn, 2, 38, 2020-04-01, Book Barnehagelæreren i en foranderlig verden : bærekraftige og kultursensitive praksiser Heldal, M., Bergen, Fagbokforlaget, 247 sider, 2023, isbn:978-82-450-3724-1, Kap 1, 7 og 9 Book Chapter Sosial identitet, etnisk tilhørighet, nasjonalisme, tid og sted Hylland Eriksen, Thomas, Sosial identitet, etnisk tilhørighet, nasjonalisme, tid og sted, Bergen, Fagbokforl, 448 s., cop. 2000, 239-273, isbn:8276742734, Book Chapter Pølser i barnehagen – kilde til undring, famling, begjær og besvær Johannesen, N. & Moxnes, A. R., Pølser i barnehagen – kilde til undring, famling, begjær og besvær, Oslo, Universitetsforlaget, 213 sider, [2022], 148-168, isbn:9788215037158, Book Chapter Barnehagelærerens respekt for gruppefellesskap Kanstad, M., Barnehagelærerens respekt for gruppefellesskap, Oslo, Universitetsforlaget, 196 sider, [2022], 150-163, isbn:978-82-15-05031-7, Book Chapter Barnehagelærere som ledere for barnegrupper Kanstad, M., Barnehagelærere som ledere for barnegrupper, Oslo, Universitetsforlaget, 196 sider, [2022], 164-177, isbn:978-82-15-05031-7, Book Chapter Flerkulturell – Hva er det og hvem er de? Kasin, O., Flerkulturell – Hva er det og hvem er de?, Oslo, Universitetsforl, 316 s., c2008, 55-77, isbn:9788215013619, Book Chapter Den flerkulturelle barnehagen – idé og realitet Krogstad, K., Den flerkulturelle barnehagen – idé og realitet, Bergen, Fagbokforl, 189 s., cop. 2016, 27-48, isbn:978-82-450-1970-4, Book Chapter Ritualisering av daglige overganger. Majoritets- og minoritetsforeldres erfaringer med levering og henting i barnehagen. Krogstad, K., Ritualisering av daglige overganger. Majoritets- og minoritetsforeldres erfaringer med levering og henting i barnehagen., Oslo, Universitetsforlaget, 213 sider, [2022], 169-186, isbn:9788215037158, Article The convivial concealment of religion: Navigating religious diversity during meals in early childhood education – A Norwegian case Ragnhild Laird Iversen, [Oxford] :, Carfax Pub Co, British journal of religious education., 3, 45, 2023-07-03, 263-276, Book Chapter "Hvis du spør meg...” Foreldreblikk på mat og måltider i en barnehage med mange etniske minoriteter. Lindhart, E. M., "Hvis du spør meg...” Foreldreblikk på mat og måltider i en barnehage med mange etniske minoriteter., Bergen, Fagbokforl, 189 s., cop. 2016, 141-164, isbn:978-82-450-1970-4, Book Chapter Profesjoners etiske utfordringer i et flerkulturelt samfunn Lindås, I. M., Profesjoners etiske utfordringer i et flerkulturelt samfunn, Oslo, Universitetsforl, 316 s., c2008, 179-194, isbn:9788215013619, Book Chapter Nasjononen inn i kropp og sjel – Hvordan ulike profesjoner har formet barnas nasjonale habitus. Meyer, F., Nasjononen inn i kropp og sjel – Hvordan ulike profesjoner har formet barnas nasjonale habitus., Oslo, Universitetsforl, 316 s., c2008, 96-107, isbn:9788215013619, Book Chapter Å vere ein fleirkulturell barnehage – moglegheiter og utfordringar i kvardagspraksis. Nornes-Nymark, M. & Bergersen, A., Å vere ein fleirkulturell barnehage – moglegheiter og utfordringar i kvardagspraksis., Oslo, Universitetsforlaget, 227 sider, [2021], 151-167, isbn:9788215040721, Book Internasjonal migrasjon : en samfunnsvitenskapelig innføring Odden, Gunhild, Bergen, Fagbokforl, 230 s., cop. 2018, isbn:978-82-450-1956-8, Book Chapter Fra en annen til de andre – kritiske blikk på kategorier i interkulturell forskning. Otterstad, A. M., Fra en annen til de andre – kritiske blikk på kategorier i interkulturell forskning., Oslo, Universitetsforl, 316 s., c2008, 55-77, isbn:9788215013619, Book Chapter Majoriteten som premissleverandør i “flerkulturelt” arbeid Rugkåsa, M., Majoriteten som premissleverandør i “flerkulturelt” arbeid, Oslo, Universitetsforl, 316 s., c2008, 78-95, isbn:9788215013619, Book Identitet og tilhørighet : om ressurser og dilemmaer i en krysskulturell oppvekst Salole, Lill, Oslo, Gyldendal akademisk, 406 s., 2018, isbn:978-82-05-51241-2, Book Chapter Hvordan arbeid med fortelling kan fremme barnehagelærerens interkulturelle kompetanse. Stordal, G. & Schram, M., Fætten, Sølvi Ann; Nordli, Arnt; Schram, Marianne; Stordal, Gjertrud; Svare, Marit Hallset, Hvordan arbeid med fortelling kan fremme barnehagelærerens interkulturelle kompetanse., Bergen, Fagbokforlaget, 183 sider, 2022, 15-34, isbn:978-82-450-3392-2, Book Chapter Den interkulturelle barnehagelæreren Schram, M., Den interkulturelle barnehagelæreren, Oslo, Universitetsforlaget, 196 sider, [2022], 114-133, isbn:978-82-15-05031-7, Book Den flerkulturelle barnehagen i bevegelse : teoretiske og praktiske perspektiver Spernes, Kari, Hatlem, Marianne, Oslo, Gyldendal, 268 sider, 2019, isbn:978-82-05-52525-2, Book Det livssynsåpne samfunn Stålsett, Sturla J., Oslo, Cappelen Damm akademisk, 177 sider, 2021, isbn:978-82-02-73250-9, Book Chapter Interkulturell kompetanseutvikling – ein studie om leiing av barnehagepersonalet som lærer å lære om foreldresamarbeid Sønstehagen, A. G. & Bøyum, S., Interkulturell kompetanseutvikling – ein studie om leiing av barnehagepersonalet som lærer å lære om foreldresamarbeid, Oslo, Universitetsforlaget, 227 sider, [2021], 168-186, isbn:9788215040721, Book Chapter Sosialantropologiske grunnvoller Sørum, Arve, Sosialantropologiske grunnvoller, Bergen, Fagbokforl, 448 s., cop. 2000, 11-44, isbn:8276742734, Book Chapter Beskrivelsr av oppdragelse: utslag av definisjonsmakt og eurosentrisme. Qureshi, N. A., Beskrivelsr av oppdragelse: utslag av definisjonsmakt og eurosentrisme., Oslo, Universitetsforl, 316 s., c2008, 55-77, isbn:9788215013619, Article The contribution of different patterns of teachers’ interactions to young children’s experiences of democratic values during play Zachrisen, B., [Dublin, Ireland] :, OMEP Publications, International Journal of Early Childhood, 48, 2, 48, 2016, 179-192, Article Play in an ethnically diverse preschool: Conditions for belonging. Zachrisen, B., London :, Routledge,, Values in Early Childhood Education, 2027, 132-146, Book Chapter Recognizing children’s diverse backgrounds: Democracy and equality in preschool. Zachrisen, B., Recognizing children’s diverse backgrounds: Democracy and equality in preschool., Cham :, Springer International Publishing ; Imprint Springer, 1 online resource (XV, 317 p. 7 illus.), 2018., 231-247, isbn:3-319-75559-5, Article Nordic approaches to evaluation and assessment in early childhood education and care Mathias Urban; Elin Reikerås; Gunnar Magnus Eidsvåg; Jennifer Guevara; Janken Saebø; Carolina Semmoloni, Oxford, U.K. :, Symposium Journals,, 1 online resource, Global studies of childhood., 3, 13, 2023-09, 200-216, Book Barndomspedagogikk? -på leit etter pedagogikkens selvforståelse Vik, Stine, Myklestad, Synnøve, [Hamar], Oplandske bokforlag, 94 sider, [2022], isbn:9788275182775, Book Chapter Inkludering. Perspektiver i barnehagefaglige praksiser- Innledning. Arnesen, A-L., Inkludering. Perspektiver i barnehagefaglige praksiser- Innledning., Oslo, Universitetsforl, 302 s., cop. 2017, 13-31, isbn:978-82-15-02789-0, Book Chapter Ideologiske spenninger mellom offentlig inkluderingspolitikk og barnehagens inkluderende praksis. Andresen, R., Ideologiske spenninger mellom offentlig inkluderingspolitikk og barnehagens inkluderende praksis., Oslo, Universitetsforl, 302 s., cop. 2017, 101-123, isbn:978-82-15-02789-0,
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1