Emne
Bacheloroppgave (BPABAC)
Emnet er organisert som en skriftlig hjemmeoppgave. Oppgaven er fordypning i det ambulanse- og paramedisinske kunnskapsfelt, og kan være et litteraturstudium, et fagutviklingsprosjekt eller en prosjektidé i samarbeid med praksis.
Besvarelsen skal gå i dybden på et relevant og avgrenset område av læringsutbyttebeskrivelsene knyttet til utdanningen og synliggjøre kompetansen som studentene har oppnådd innen faget.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2021-2022. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
BPABAC
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Innhold
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten kan
- gjøre rede for styrker og svakheter ved egen anvendt forskningsmetode
- gjøre rede for forskningsetiske og juridiske aspekter relatert til eget prosjekt
- vise ambulanse- og paramedisinsk kunnskap gjennom å formulere, begrunne og drøfte et aktuelt tema eller problemstilling relevant for yrkesutøvelse og praksis
- dokumentere kunnskap om grunnleggende vitenskapsteori og forskningsmetode(r)
- vise til nyere forskning relatert til problemområdet for bacheloroppgaven
Ferdigheter
Studenten kan
- utarbeide en problemstilling og gjennomføre et relevant faglig prosjekt
- innhente, vurdere og anvende nasjonale og internasjonale forskningsartikler
- drøfte problemstillingen i lys av ambulanse- og paramedisinens empiri og teori
- velge relevant fremgangsmåte for å belyse tema eller problemstilling
- anvende relevant litteratur, vise evne til kildekritikk, og bruke referanser og litteraturliste korrekt
Generell kompetanse
Studenten kan
- utforske teoretiske og kliniske og/eller operative problemstillinger på en systematisk og reflektert måte
- planlegge, gjennomføre og dokumentere et samarbeidsprosjekt som strekker seg over tid
- reflektere over holdninger relatert til utøvelse av ambulanse- og paramedisinyrket, samt velge relevante kunnskaper som støtte til disse refleksjonene
- vise selvstendighet i anvendelse av fag- og forskningslitteratur og evne til skriftlig framstilling
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- Minimum 80 % deltagelse på seminar
- Godkjent prosjektskisse 1000 ord (±10 %)
- Delta på minimum 2 veiledningstimer
Fagperson(er)
Studieprogramleder:
Nina VatlandFaglærer:
Merete Frøyland KlugeEmneansvarlig:
Gudrun Songøygard BattinArbeidsformer
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, seminar, veiledning i grupper og selvstudier. Emnet starter med et seminar og forelesninger som skal understøtte studentenes arbeid med tema, problemstilling og utforming av prosjektskisse.
Oppgaven skrives individuelt. Tema skal ta utgangspunkt i et selvvalgt problemområde som faller inn under læringsutbyttet for bachelorutdanningen. Oppgaven skrives som et litteraturstudium, et fagutviklingsprosjekt eller en prosjektidé i samarbeid med praksis.
Studentene får tildelt veileder etter å ha levert prosjektskisse for oppgaven. Prosjektbeskrivelsen skal godkjennes av veileder. Det gis tilbud om inntil 4 veiledningstimer.
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Book
Metode og oppgaveskrivingDalland, Olav, Keeping, David, Oslo, Gyldendal, 272 sider, 2020, isbn:9788205543089,
Book
Bacheloroppgaven i sykepleie : praktiske råd i skriveprosessenGrønseth, Randi, Jerpseth, Heidi, Bergen, Fagbokforlaget, 124 sider, 2019, isbn:978-82-450-3304-5,
Book
Jobb kunnskapsbasert! : en arbeidsbokNortvedt, Monica Wammen, Graverholt, Birgitte; Jamtvedt, Gro; Gundersen, Malene Wøhlk; Nortvedt, Monica Wammen, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 218 sider, [2021], isbn:9788202688080,