Emne
HR-ledelse (HR) (BRH230)
Studentene får gjennom dette emnet kunnskap om sentrale personalpolitiske emner, problemstillinger og arbeidsmetoder.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2021-2022. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
BRH230
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Innhold
Læringsutbytte
Etter endt kurs forventes det at studentene skal ha følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
- har grunnleggende kunnskap om sentrale prinsipper, temaer og problemstillinger innen personalledelse
- har kunnskap om sentrale arbeidsprosesser, verktøy og arbeidsmetoder innen personalledelse
- har kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid innen fagfeltet og aktuelle diskusjoner og trender
- har kunnskap om fagområdets historie, utvikling og plass innenfor organisasjoner og serviceindustri
Ferdigheter:
- kan delta i ledelsesprosesser og anvende faglig kunnskap for planlegging og gjennomføring av organisasjoners personalpolitikk
- kan anvende og beherske relevante arbeidsmetoder og verktøy innen personalledelse
- kan analysere og definere medarbeidernes arbeidssituasjon og tilrettelegge personalarbeid på individ -, gruppe- og organisasjonsnivå
- kan reflektere over og klargjøre egen og andres rolle og ansvar innen det personalpolitiske arbeidsfeltet
Generell kompetanse:
- har innsikt i relevante etiske utfordringer og problemstillinger innen det personalpolitiske arbeidsfeltet
- kan finne fram, bearbeide og formidle sentralt fagstoff både skriftlig og muntlig, individuelt og i samarbeid med andre
- kan plassere og relatere feltet personalledelse i forhold til feltet ledelse generelt
- har kompetanse i akademisk skriveteknikk
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 3/5 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | Inspera assessment | — | — | |
Fordypningsoppgave | 2/5 | 7 Dager | Bokstavkarakterer | Alle | Inspera assessment | — | — |
Opplegg for fordypningsoppgaven vil bli redegjort for ved semesterstart.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Gro Ellen MathisenArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Personalledelse (HR) (BHO290_1) , HR-ledelse (HR) (BRH230_1) | 10 |
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Book
HR-bokaEgerdal, Å.G., Oslo, Gyldendal, 657 sider, 2019, isbn:9788205524484,2. utgave kom i 2017 og er utgitt igjen i 2019.
Book
Den dyktige medarbeider : behov og forventningerEinarsen, S., Skogstad, A., Bergen, Fagbokforlaget, 500 s., cop. 2016, isbn:978-82-450-1986-5,Les kapittel 8, 10, 17 og 18.
Book
Current research in hospitality and tourismFurunes, Trude,; Mykletun, Reidar J.; Marnburg, Einar,, Bergen, Fagbokforl, 400 s., cop. 2012, isbn:9788245014105,Kjøpes på instituttet. Les kapittel 1, 2, 9 og 10.
Article
Organisasjonskultur ; en begrepsavklaringBang, Henning, Oslo, Norsk psykologforening, 326-336, Tidsskrift for Norsk psykologforening, 4, 50, 2013, 326-336,https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2019-11-05T15:28:30IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-noart&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Organisasjonskultur%20;%20en%20begrepsavklaring&rft.jtitle=Tidsskrift%20for%20Norsk%20psykologforening&rft.btitle=&rft.aulast=Bang&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Bang,%20Henning&rft.aucorp=&rft.date=2013&rft.volume=50&rft.issue=4&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=326&rft.epage=336&rft.pages=326-336&rft.artnum=&rft.issn=0332-6470&rft.eissn=&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3cnoart%3e1300535530%3c/noart%3e%3curl%3e%3c/url%3e,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=193.215.200.178&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online
Article
TOWARD A THEORY OF MANAGING ORGANIZATIONAL CONFLICTAfzalur Rahim, M, [Bowling Green, Kentucky] :; Bingley, United Kingdom :, MCB UP Ltd, 206-235, International Journal of Conflict Management, 3, 13, 2002, p, 206-235,https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2019-11-05T15:34:12IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-emerald_s&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=TOWARD%20A%20THEORY%20OF%20MANAGING%20ORGANIZATIONAL%20CONFLICT&rft.jtitle=International%20Journal%20of%20Conflict%20Management&rft.btitle=&rft.aulast=Afzalur%20Rahim&rft.auinit=M&rft.auinit1=M&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Afzalur%20Rahim,%20M&rft.aucorp=&rft.date=2002-03-01&rft.volume=13&rft.issue=3&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=206&rft.epage=235&rft.pages=206-235&rft.artnum=&rft.issn=1044-4068&rft.eissn=1758-8545&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1108/eb022874&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=MCB%20UP%20Ltd&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3cemerald_s%3e10.1108/eb022874%3c/emerald_s%3e%3curl%3e%3c/url%3e,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.54&req.skin=primo&rft_pqid=199034363&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online
Book
InternkommunikasjonKveine, R., Erlien, B., Oslo, Universitetsforlaget, 294 sider, ©2019, isbn:9788215029788,Les kapittel 1, 2, 3, 4, 5, 6 og 12.
Article
"We're not slaves - we are actually the future!" A follow-up study of apprentices' experiences in the Norwegian hospitality industryBakkevig Dagsland, Åse Helene ; Mykletun, Reidar Johan ; Einarsen, Ståle, Wallingford, U.K. :; [Abingdon, England] :, Routledge, 460-481, Journal of Vocational Education & Training, 4, 67, 2015, p. 460-481,https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2019-11-05T16:21:51IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-informaworld_s&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=%22We're%20not%20slaves%20-%20we%20are%20actually%20the%20future!%22%20A%20follow-up%20study%20of%20apprentices'%20experiences%20in%20the%20Norwegian%20hospitality%20industry&rft.jtitle=Journal%20of%20Vocational%20Education%20&%20Training&rft.btitle=&rft.aulast=Bakkevig%20Dagsland&rft.auinit=%c3%85&rft.auinit1=%c3%85&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Bakkevig%20Dagsland,%20%c3%85se%20Helene&rft.aucorp=&rft.date=2015-10-02&rft.volume=67&rft.issue=4&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=460&rft.epage=481&rft.pages=460-481&rft.artnum=&rft.issn=1363-6820&rft.eissn=1747-5090&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1080/13636820.2015.1086411&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Routledge&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3cinformaworld_s%3e10_1080_13636820_2015_1086411%3c/informaworld_s%3e%3curl%3ehttp://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13636820.2015.1086411%3c/url%3e,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.125&req.skin=primo&rft_pqid=1773222415&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online
Article
Apprentices' Expectations and Experiences in the Socialisation Process in their Meeting with the Hospitality IndustryDagsland, Åse Helene Bakkevig ; Mykletun, Reidar ; Einarsen, Ståle, [London] :, Routledge, 395-415, Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 4, 11, 2011, p. 395-415,https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2019-11-05T16:22:15IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-informaworld_s&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Apprentices'%20Expectations%20and%20Experiences%20in%20the%20Socialisation%20Process%20in%20their%20Meeting%20with%20the%20Hospitality%20Industry&rft.jtitle=Scandinavian%20Journal%20of%20Hospitality%20and%20Tourism&rft.btitle=&rft.aulast=Dagsland&rft.auinit=%c3%85&rft.auinit1=%c3%85&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Dagsland,%20%c3%85se%20Helene%20Bakkevig&rft.aucorp=&rft.date=2011-12-01&rft.volume=11&rft.issue=4&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=395&rft.epage=415&rft.pages=395-415&rft.artnum=&rft.issn=1502-2250&rft.eissn=1502-2269&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1080/15022250.2011.595598&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Routledge&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3cinformaworld_s%3e10_1080_15022250_2011_595598%3c/informaworld_s%3e%3curl%3ehttp://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/15022250.2011.595598%3c/url%3e,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.125&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online
Article
The role of the hospitality managers in conflict managementNicolaides, A., Journal of Travel & Tourism Research, 1, 7, 2007, 103-112,
Book
Kommunikasjon for ledere og organisasjonerPeggy Simcic Brønn (1949-) (redaktør/forfatter (forord)/forfatter), Brønn, Peggy Simcic; Arnulf, Jan Ketil, Bergen, Fagbokforl, 390 s., 2019, isbn:978-82-450-2304-6,Kapittel 11: Konflikter og kommunikasjon