Emne

Digital Markedsføring (BRH310)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BRH310

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Michael E Porter sa i 2001 - noe som fortsatt er gyldig:

« The key question is not whether to deploy internet technology - companies have no choice if they want to stay competitive - but how to deploy it"

Emnet er delt inn i to hoveddeler. Del 1 «Det strategisk grunnleggende» hvor vi legger selve grunnmuren for hva digital markedskommunikasjon og distribusjon er. Vi introduserer sentrale modeller, begrep og litt historikk. Det er stort fokus på hvordan utvikle en digital markedsstrategi med alle komponenter, samt koordinering med tradisjonell markedsstrategi. Del 1 tar også opp hvordan vi jobber med den digitale kunden, skaper «personer» og vi utvider markedsmiksen og behandler hvordan vi anvender dette online. Til slutt i del 1 lærer vi hvordan vi skal måle og evaluere effekten av ulike digitale løsninger. Del 2 «Operasjonell tilnærming» - her er fokuset på alle de ulike kanalene, medieflatene, teknologien og det digitale innholdet. Vi starter med å se på hvordan man skaper «godt» innhold, dernest fokuserer vi på sosiale medier, websider, e-post, søkemotor optimalisering, mobilmarkedsføring, betalt online reklame, PR og merkevarebygging på nett. Siste tema er e-CRM (Electronic Customer Relationship Management) hvor vi diskuterer hvordan rekruttere og utvikle kunder, innsamling, vedlikehold og bruk av «Big Data».

Læringsutbytte

En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

  • Har kunnskap om digital markedskommunikasjon og distribusjon.
  • Har grunnleggende innsikt i utvikling av en digital markedsstrategi.
  • Har kunnskap rundt problemer knyttet til utvikling av innhold for digitale media.
  • Har oversikt over lover og retningslinjer som ivaretar sikkerheten for innsamling og behandling av persondata.
  • Har kunnskap om ulike kanaler, media og plattformer som brukes innenfor digital kommunikasjon.
  • Har forståelse av hvordan tradisjonelle markedsføringsmodeller kan anvendes for å utvikle nye metoder til bruk innenfor en digital verden.
  • Har innsikt i metoder for å måle og vurdere effekten av ulike digitale strategier og kanaler.

Ferdigheter:

  • Kan redegjøre for hvordan digital teknologi har endret markedskommunikasjon og distribusjon.
  • Kan utarbeide en grunnleggende digital markedsstrategi.
  • Kan analysere funksjonalitet og effektivitet til ulike digitale plattformer, kanaler og media i relasjon til en bedrifts behov.
  • Kan reflektere rundt etiske problemstillinger i bruken av ulike digitale løsninger.
  • Kan gjenkjenne og forklare hvordan ulike mikro- og makro-nivå faktorer påvirker ulike digitale løsninger for bedrifter og organisasjoner.
  • Kan utvikle godt innhold for digital kommunikasjon.
  • Kan vurdere effektivitet i valg av kanaler for digital markedskommunikasjon og distribusjon.
  • Kan beskrive hvordan digital markedskommunikasjon og distribusjon brukes i praksis.
  • Måle og evaluere effekten av ulike digitale strategier og kanaler.

Generell kompetanse

  • Kan demonstrere hvordan de ulike digitale teknologiske løsningene integreres til en helhet som gir et konkurransemessig fortrinn for en bedrift.
  • Kan sette de digitale teknikkene i en sømløs sammenheng med bedriftens øvrige tradisjonelle markedsaktiviteter.
  • Kan analysere relevansen av innovasjoner og digitale nyvinninger.
  • Har innsikt i og forståelse for hva som fungerer i forhold til kunde, produkt og organisasjon.

Forkunnskapskrav

Markedsføring (BRH210)

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Hjemmeeksamen/prosjektarbeid i gruppe 2/5 1 Semestre Bokstavkarakterer Inspera assessment 17.08.2023
Skriftlig individuell skoleeksamen 3/5 4 Timer Bokstavkarakterer Inspera assessment 07.11.2023 21.11.2023


Hjemmeeksamen/Prosjektarbeid i gruppe, maks 4 personer.

Prosjektoppgavens omfang: 3000 ord +/- 500

Fagperson(er)

Instituttleder:

Trude Furunes

Arbeidsformer

Forelesninger, gjesteforelesere, oppgaveløsning/case i undervisningstimene.

Forelesninger, 40 timer

Prosjektarbeid med foreleser, 6 timer

Selvstyrt Prosjektarbeid, 30 timer

Selvstudium, 170 timer

Individuell eksamen, 4 timer

Totalt anbefalt tid, 250 timer

Åpent for

Barnehagelærer - bachelorstudium -deltid Barnehagelærer - bachelorstudium Barnevern (barnevernspedagog) - bachelorstudium Batteri- og energiteknologi - bachelor i ingeniørfag Biologisk kjemi - bioteknologi - bachelor i realfag Bygg - bachelor i ingeniørfag Byplanlegging og samfunnssikkerhet - bachelorstudium Datateknologi - bachelor i ingeniørfag Datateknologi - bachelor i ingeniørfag, deltid Digital serviceledelse - bachelorstudium Elektroteknologi - bachelor i ingeniørfag, deltid Elektroteknologi - bachelor i ingeniørfag Energi- og petroleumsteknologi - bachelor i ingeniørfag Engelsk språk og litteratur - bachelorstudium Film- og TV produksjon - bachelorstudium Geovitenskap og energiressurser - bachelor i ingeniørfag Historie - bachelorstudium Hotelledelse - bachelorstudium Idrettsvitenskap - bachelorstudium Journalistikk - bachelorstudium Miljøteknologi - bachelor i ingeniørfag Maskin - bachelor i ingeniørfag Matematikk og fysikk - bachelor Medisinsk teknologi - bachelor i ingeniørfag Medisinsk teknologi - bachelor i ingeniørfag - deltid Nordisk språk og litteratur - bachelorstudium Paramedisin - bachelorstudium Psykologi - bachelorstudium Reiselivsledelse - bachelorstudium Religion, kultur og samfunn - bachelorstudium Rettsvitenskap - bachelorstudium Skolefritidspedagogikk - bachelorstudium Sosiologi - bachelorstudium Sosialt arbeid (sosionom) - bachelorstudium Statsvitenskap - bachelorstudium Sykepleie - bachelorstudium Toll, vareførsel og grensekontroll - bachelorstudium Økonomi og administrasjon - bachelorstudium
Enkeltemner ved Det samfunnsvitenskaplige fakultet
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1 - 7, femårig masterprogram Grunnskolelærerutdanning for trinn 1 - 7, femårig master, deltid Grunnskolelærerutdanning for trinn 5 - 10, femårig masterprogram Lektorutdanning for trinn 8-13 Lektorutdanning for trinn 8-13 i realfag Matematikk og fysikk - femårig integrert master Engelsk fordypning Historie fordypning Religionsstudier - fordypning Nordisk fordypning Praktisk pedagogisk utdanning - deltid Praktisk pedagogisk utdanning - heltid Praktisk pedagogisk utdanning i utøvende og skapende kunstfag Praktisk pedagogisk utdanning i utøvende og skapende kunstfag Drama og teaterkommunikasjon - årsstudium Engelsk - årsstudium Friluftsliv - årsstudium Havvind - årsstudium Historie - årsstudium Idrett- årsstudium Kommunikasjon årsstudium Religionsstudier - årsstudium Kunst og håndverk - årsstudium Læring og psykologi - årsstudium Matematikk - årsstudium Musikkopplæring - årsstudium Nordisk - årsstudium Psykologi - årsstudium Realfag og teknologi - årsstudium Reiseliv i endring - årsstudium Sosiologi - årsstudium Statsvitenskap - årsstudium Utøvende musikk - årsstudium Økonomi og ledelse - årsstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.

I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Book Digital marketing : strategy, implementation and practice Chaffey, Dave, Ellis-Chadwick, Fiona, Harlow, Pearson, xxv, 534 sider, 2022, isbn:9781292400969,
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1