Emne

Reisemålsutvikling (BRL260)

Emnet reiselivsplanlegging vil fokusere på ressursgrunnlaget for reiseliv ut fra markedsmulighetene, konsekvenser ved resursutnyttelse, samt aktører som blir involvert i utviklingen fra ressurs til produkt.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2017-2018. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BRL260

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Kurset baseres på forelesninger kombinert med øvingsoppgaver hvorav det inngår en større obligatorisk gruppeoppgave. Det blir tatt utgangspunkt i ressursgrunnlaget og markedet for reiseliv som grunnlag for utvikling av et reisemål. Drøfting av veien mot en plan vil omfatte aktuelle aktører, lovgrunnlag, relaterte planer, analyse av muligheter for og konsekvenser av reiselivsutvikling, mål, strategier og tiltak.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten skal etter endt kurs:

  • ha kunnskap om helhetlig, integrert planlegging av reisemål
  • ha kunnskap om teorier, modeller og verktøy knyttet til strategisk reisemålsutvikling
  • ha forståelse for de utfordringer som er knyttet til helhetlig reisemålsutvikling og planlegging
  • forstå hvordan planlegging og utvikling av reiselivstilbud bør skje ut fra et bærekraftig perspektiv, både lokalt og globalt
  • kjenne til aktuelle aktører, lovgrunnlag og planer, og å forstå hvordan vårt plansystem gir muligheter og begrensninger for reiselivsutvikling.

Ferdigheter

Studenten skal etter endt kurs:

  • Ha evnen til å kunne bruke prosessverktøy og metoder for å starte opp, organisere og gjennomføre reisemålsutviklingsprosjekt
  • Ha evnen til å bruke verktøy og metoder for å kunne implementere og gjennomføre helhetlig reisemålsutvikling av destinasjoner, kommuner og regioner.
  • Ha evnen til å bruke undersøkelses- og analyseverktøy for evaluering av reisemål
  • kunne analysere mulighetene for reiselivsutvikling, og kunne problematisere interesser og behov fra ulike interessegrupper

Generell kompetanse

Studenten skal etter endt kurs:

  • kunne forholde seg til vitenskapelig reiselivs litteratur og statistikk på en selvstendig og kritisk måte.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Gruppeoppgave 2/5 1 Semestre Bokstavkarakterer Alle Inspera assessment
Skriftlig eksamen 3/5 4 Timer Bokstavkarakterer Ingen hjelpemidler tillatt Inspera assessment


Fagperson(er)

Instituttleder:

Trude Furunes

Arbeidsformer

Forelesninger, øvingsoppgaver, gruppearbeid.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Bærekraftig reiselivsledelse (BRL220_1) , Reisemålsutvikling (BRL260_1) 10
Reisemålsutvikling (BRL260_1) , Bærekraftig reiselivsledelse (NH0486_1) 10
Reisemålsutvikling (BRL260_1) , Bærekraftig reiselivsledelse (NH0486_A) 10
Reisemålsutvikling (BRL260_1) , Reiselivsplanlegging (NH0421_1) 5
Reisemålsutvikling (BRL260_1) , Planlegging og utvikling i reiselivet (NH0421_2) 5
Reisemålsutvikling (BRL260_1) , Plan og utvikling i reiselivet (NH0421_A) 5

Åpent for

Reiselivsledelse - bachelorstudium
Enkeltemner ved Det samfunnsvitenskaplige fakultet

Emneevaluering

Emnet vil følge studentevalueringsprosedyrer fastlagt av UiS og SV-fakultetet.

Litteratur

Inskeep, Edward (1991)Tourism Planning - an integrated and sustainable development approach, John Wiley & Sons Inc. (ISBN 0-471-29392-X)

Utdelte artikler

Håndbok for reisemålsutvikling, Innovasjon Norge, rapport nr. 3, 2015 deles ut ved kursets start.

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1