Emne
Bacheloroppgave i reiselivsledelse (BRLBAO)
Bacheloroppgaven skrives som avslutning på studieprogrammet.
Oppgaven er et selvstendig arbeid der en skal benytte de kunnskaper som er opparbeidet gjennom studieprogrammet. Arbeidet med oppgaven er trening i kritisk problemformulerings- og framstillingsevne. I tillegg er det trening i å dokumentere og anvende kildestoff for å belyse eller løse utvalgte problem.
Det avholdes et informasjonsmøte i høstsemesteret (i det femte semesteret) med presentasjon av mulige tema. Det er mulig å skrive oppgaver i samarbeid med næringslivet.
Det gjennomføres en metodeuke rett etter semesterstart i januar. Studentene må ha gjennomgått et obligatorisk kurs i metodebruk og oppgaveseminar før de leverer inn prosjektbeskrivelse. Prosjektbeskrivelsen godkjennes av veileder.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2017-2018. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
BRLBAO
Vekting (stp)
20
Semester undervisningsstart
Vår
Undervisningsspråk
Engelsk, Norsk
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Innhold
Ved hjelp av en faglig begrunnet tilnærming og forskningsmetodiske verktøy, skal studentene levere en skriftlig fordypningsoppgave. Oppgaven kan være empirisk utforskende, teoretisk utredende eller prosjektorientert.
Oppgaven kan leveres som et individuelt arbeid eller som et gruppearbeid av inntil tre kandidater. Instituttet anbefaler at oppgaven løses i gruppe. Bacheloroppgaven bør utgjøre 20-40 sider når den leveres som et individuelt arbeid. Ved gruppearbeid økes omfanget etter avtale med veileder..
Det er laget eget veiledningshefte for skriving av bacheloroppgaver ved instituttet. All relevant informasjon vil bli lagt ut på Canvas.
Oppgaven skal være basert på minst ett fag og en metode som er del av det aktuelle studieprogrammet.
Det gjennomføres en metodeuke rett etter semesterstart i januar. Studentene må ha gjennomgått et obligatorisk kurs i metodebruk og oppgaveseminar før de leverer inn prosjektbeskrivelse. Prosjektbeskrivelsen godkjennes av veileder.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten skal gjennom arbeidet med bacheloroppgaven:
- kunne gjøre rede for faglige problemstillinger innenfor selvvalgt tema
- opparbeide seg fordypningskompetanse innenfor selvvalgt tema
Ferdigheter
Studenten skal gjennom arbeidet med bacheloroppgaven:
- kunne konstruere en problemstilling og arbeide systematisk ut fra den
- kunne velge ut og anvende relevant teori
- kunne velge hensiktsmessig metode i forhold til problemstilling
- kunne vise forståelse og anvendelse av relevant metode
Generell kompetanse
Studenten skal gjennom arbeidet med bacheloroppgaven:
- Kunne formidle sitt faglige bidrag i skriftlig form gjennom de formkrav som stilles til en vitenskapelig publikasjon.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Fagperson(er)
Veileder:
Truls Eric Johan EngströmVeileder:
Kai Victor Myrnes-HansenVeileder:
Heidi Victoria SkeiseidVeileder:
Marit Gunda Gundersen EngesetVeileder:
Jon Børre BenjaminsenVeileder:
Åsa Helen GrahnVeileder:
Kristin EnghVeileder:
Tone Therese LingeVeileder:
Torvald ØgaardVeileder:
Trude FurunesEmneansvarlig:
Olga GjeraldVeileder:
Dag OsmundsenVeileder:
Einar MarnburgVeileder:
Anne-Sofie EngelschiønVeileder:
Mona Anita Kristiansen OlsenVeileder:
Lukasz Andrzej DerdowskiVeileder:
Rune Todnem ByVeileder:
Fifi Tjan KvalsvikVeileder:
Jinghua XieVeileder:
Huseyin ArasliVeileder:
Marie Christine LundbergVeileder:
Lars Ingvar BergkvistVeileder:
Kristina Nilsson LindstrømArbeidsformer
Å skrive bacheloroppgave er et selvstendig arbeid. Arbeidsformene som blir valgt skal fremgå av oppgaven. Undervisningen foregår ved veiledningsmøter mellom studentene og veileder, og i obligatoriske metodekurs.
Veiledning:
Å skrive bacheloroppgave er en prosess. Hver student/gruppe har tilbud om tre veiledningsmøter. Møtene bør avtales med faglærer tidligst mulig i prosessen.
Åpent for
Litteratur
All litteratur som benyttes i bacheloroppgaven skal følge referansestilen APA6. Det tilbys kurs i litteraturhenvisning og studenten er ansvarlig for å følge disse slik at riktig kildehenvisning blir fulgt.
Veilederheftet gir informasjon om hvordan oppgaven kan struktureres i tillegg til annen nyttig informasjon.
Anbefalt litteratur:
Dalland, Olav (2007) Metode og oppgaveskriving for studenter. Oslo: Gyldendal Akademiske forlag. Gripsrud, G. m.fl.(2004) Metode og dataanalyse med fokus på beslutninger i bedrifter. Kristiansand Høyskole-Forlaget