Emne

Sosiologisk teori (BSS100)

Det finnes mange måter å forstå samfunnslivet på. Ulike teorier fremmer ulike forståelser. Gjennom tidene har sosiologien forkastet gamle og utviklet nye teorier. I emnet Individ og samfunn vil studentene bli kjent med ulike teorier om samfunnet. Sosiologiens klassikere var opptatt av hva som kjennetegner moderne samfunn. De stilte spørsmål som: Hva skiller moderne fra førmoderne samfunn? Hva er individets plass i moderne samfunn? Hva holder moderne samfunn sammen? Hva skaper endring? Hvilke sosiale konflikter er fremtredende? Hvilke utfordringer står moderne samfunn overfor? Emnet gir en innføring i sosiologisk tenkning omkring disse spørsmålene.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2014-2015. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BSS100

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Målet er å gi studentene innsikt i sosiologiske teorier, og gjøre dem i stand til å reflektere over hvordan sosiologiske teorier bidrar til ulike måter å forstå forholdet mellom individ og samfunn på. Studentene får en grunnleggende innføring i sosiologiens teoretiske hovedretninger, begreper og perspektiver, med tanke på å forstå sammenhenger i samfunnet. Emnet gir en historisk gjennomgang av sosiologiens tenkemåte og utvikling. Studentene skal også få økt bevissthet om at ulike teorier gir ulike forklaringer på forholdet mellom individ og samfunn. Emnet skal også gi studentene innsikt i hvordan ulike teorier og forklaringer på forholdet mellom individ og samfunn også gir politiske implikasjoner i håndteringen av utfordringer ved ulike sosiale fenomener som til dømes ulikhet, helse, fattigdom osv. Begrepene ´individ´ og ´samfunn´ er sentrale begreper i sosiologien. Studentene vil ha nytte av kunnskap om disse begrepene, i tillegg til teoriene som blir forelest over, også i andre deler av bachelor i sosiologi.

Læringsutbytte

Etter at studentene har fullført emnet, forventes det at de skal ha tilegnet seg følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

  • Utvikle forståelse for sosiologiens grunnlag og tenkemåte
  • Kunnskap om klassisk og moderne sosiologisk teori med vekt på teorienes grunnposisjoner og grunnbegreper.
  • Utvikle kunnskap om perspektiver, teorier og begreper som er viktige for å forstå sammenhengen mellom individ og samfunn
  • Kunnskap om hvordan ulike sosiologiske teorier bidrar til ulike forklaringer vedrørende forholdet mellom individ og samfunn.

Ferdigheter

  • Bruke sosiologiske begreper, modeller og teorier til å analysere samfunnsforhold
  • Sette mer avgrensede sosiologiske teorier inn i en overordnet og helhetlig forståelse av moderne samfunn
  • Kunne diskutere likhet og forskjeller og styrker og svakheter ved sosiologiske teorier opp mot hverandre

Generell kompetanse

  • Stimulere til sosiologisk fagidentitet
  • Utvikle respekt og forståelse for vitenskapelig tenkemåte
  • Stimulere den analytiske evnen til å bruke generelle begreper og teorier til å analysere sammenhenger mellom individ og samfunn
  • Kunne problematisere og kritisere fagkunnskap på selvstendig vis
  • Oppøve evnen til å drøfte komplekse sammenhenger og resonnementer

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Skriftlig skoleeksamen 1/1 5 Timer Bokstavkarakterer Ingen hjelpemidler tillatt Inspera assessment 01.11.2014 19.11.2014


Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Turid Rødne

Arbeidsformer

Emnet består av 12-13 doble forelesningstimer over ca 13 uker. I tillegg vil det være jevnlige

gruppearbeid hvor faglærer deltar, med mulighet for innlevering med kommentarer fra fagansvarlig. Emnet krever utstrakt grad av selvstendig arbeid. For å oppnå forventet læringsutbytte må studentene delta aktivt i den organiserte undervisningsaktiviteten, lese pensum og jobbe med skriftlige arbeider. Gruppearbeid med skriftlige arbeider er eneste mulighet for skrivetrening til eksamen og er således en viktig arbeidsform 

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Individ og samfunn (BSP150_1) , Sosiologisk teori (BSS100_1) 10

Åpent for

Sosiologi - bachelorstudium Lektorutdanning for trinn 8-13 Sosiologi - årsstudium

Emneevaluering

Evaluering skjer i tråd med fakultetsets praksis, vanligvis gjennom skjema og/eller samtaler i henhold til gjeldende retningslinjer.

Litteratur

Andersen, Heine & Kaspersen, Lars Bo (red) 2013, Klassisk og moderne samfundsteori, København, Hans Reitzelz Forlag.

 

Det tas forbehold om enkelte justeringer i litteratur/pensum. Eventuelle justeringer publiseres på It´s learning senest innen semesterstart.

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1