Emne
Sosiologisk teori (BSS100)
Det finnes mange måter å forstå samfunnslivet på. Ulike teorier fremmer ulike forståelser. Gjennom tidene har sosiologien forkastet gamle og utviklet nye teorier. I emnet Individ og samfunn vil studentene bli kjent med ulike teorier om samfunnet. Sosiologiens klassikere var opptatt av hva som kjennetegner moderne samfunn. De stilte spørsmål som: Hva skiller moderne fra førmoderne samfunn? Hva er individets plass i moderne samfunn? Hva holder moderne samfunn sammen? Hva skaper endring? Hvilke sosiale konflikter er fremtredende? Hvilke utfordringer står moderne samfunn overfor? Emnet gir en innføring i sosiologisk tenkning omkring disse spørsmålene.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2014-2015. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
BSS100
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Innhold
Læringsutbytte
Etter at studentene har fullført emnet, forventes det at de skal ha tilegnet seg følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
- Utvikle forståelse for sosiologiens grunnlag og tenkemåte
- Kunnskap om klassisk og moderne sosiologisk teori med vekt på teorienes grunnposisjoner og grunnbegreper.
- Utvikle kunnskap om perspektiver, teorier og begreper som er viktige for å forstå sammenhengen mellom individ og samfunn
- Kunnskap om hvordan ulike sosiologiske teorier bidrar til ulike forklaringer vedrørende forholdet mellom individ og samfunn.
Ferdigheter
- Bruke sosiologiske begreper, modeller og teorier til å analysere samfunnsforhold
- Sette mer avgrensede sosiologiske teorier inn i en overordnet og helhetlig forståelse av moderne samfunn
- Kunne diskutere likhet og forskjeller og styrker og svakheter ved sosiologiske teorier opp mot hverandre
Generell kompetanse
- Stimulere til sosiologisk fagidentitet
- Utvikle respekt og forståelse for vitenskapelig tenkemåte
- Stimulere den analytiske evnen til å bruke generelle begreper og teorier til å analysere sammenhenger mellom individ og samfunn
- Kunne problematisere og kritisere fagkunnskap på selvstendig vis
- Oppøve evnen til å drøfte komplekse sammenhenger og resonnementer
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 1/1 | 5 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt | Inspera assessment | 01.11.2014 | 19.11.2014 |
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Turid RødneArbeidsformer
Emnet består av 12-13 doble forelesningstimer over ca 13 uker. I tillegg vil det være jevnlige
gruppearbeid hvor faglærer deltar, med mulighet for innlevering med kommentarer fra fagansvarlig. Emnet krever utstrakt grad av selvstendig arbeid. For å oppnå forventet læringsutbytte må studentene delta aktivt i den organiserte undervisningsaktiviteten, lese pensum og jobbe med skriftlige arbeider. Gruppearbeid med skriftlige arbeider er eneste mulighet for skrivetrening til eksamen og er således en viktig arbeidsform
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Individ og samfunn (BSP150_1) , Sosiologisk teori (BSS100_1) | 10 |
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Andersen, Heine & Kaspersen, Lars Bo (red) 2013, Klassisk og moderne samfundsteori, København, Hans Reitzelz Forlag.
Det tas forbehold om enkelte justeringer i litteratur/pensum. Eventuelle justeringer publiseres på It´s learning senest innen semesterstart.