Emne

Stedsutvikling (BYG510)

Undersøkende Design Strategier for Bebodde Komponenter: muligheten for å skape en ny by ved Bybåndet Sør. U.Co.S. vil både studeres individuelt og i gruppe slik at følgende tema kan adresseres:

  1. Den interne stukturen i urban design forslaget
  2. Sammenhengen mellom forslaget og den eksisterende byplanen og planens forbindelse til det øvrige urbane uttrykk
  3. Forslagets multifunksjonalitet i måten det adresserer et mangfold av brukergrupper og aktiviteter
  4. Storskala-arkitektur og utvikling av et urbant image som bidrar til romlig opplevelse


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2014-2015. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BYG510

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Engelsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Den "Urban Konfigurasjon Studio" er et studio-basert modul utviklet å gi et mulighet for studentene til å teste syntetiske strategier gjennom design. Det strategiske rammeverket skal utforske måter som kan gjøre at forslaget til nytt byrom kan integreres i byens struktur og funksjon, hvordan det nye offentlige rommet kan gi nye aktiviteter og bruksområder, hvordan dette kan skape mening og symbolikk for fremtidens beboere og bidra til å utvikle et estetisk uttrykk. Til dette kreves en detaljert masterplan. Masterplanen skal kunne bygge bro mellom eksisterende og nye fasiliteter, men også forbinde det offentlige rommet og det nye urbane uttrykket som en naturlig del av byen.

 

Dette masteremnet utforsker en syntetisk tilnærming til utviklingen av nytt urbant territorium som del av byen. Rollen til et urbant designforslag utforskes gjennom metriske og funksjonelle karakteristika knyttet til rommet. Dette gjøres for å kunne inkludere viktige aspekter relatert til det å “leve i byen”: Spatiale opplevelser, urban identitet og originalitet, helhet og perseptuell struktur og oppmerksomhet og grad av symbolikk, sensitivitet og kompleksitet, er bare noen få av de virkemidler som en urban designer kan bruke for å skape forståelse og mening med designprosessen. Gjennom emnet skal studentene arbeide i tre sammenhengende faser for å frembringe en overordnet plan (masterplan) som kan lede til utpekingen av bybildet som en syntetisk “placemaking” tilnærming (analyse), med begrepsutvikling (strategi) og designprosess (forslag).

Læringsutbytte

En urban design prosess, og tenkningen omkring denne, er kompleks og foregår på flere nivå. Materaliseringen av en abstrakt ide´og abstrakte begreper i tredimensjonale former krever en syntetisk holdning omkring det å oversette ikke-materielle helheter til først arbeidsdiagrammer, og deretter utbytte i design sammenheng for det fremtidige produktet. Målet med stedsutviklingsstudio "the PlaceMaking master studio" baserer seg på en utforsking av slike oversettelsesmetoder for å skape komplette, koherente og detaljerte designforslag til en byplan. Fokuset er på å skape en grunnforståelse av kompleksiteten i den urbane designprosessen som en intellektuell aktivitet som forbinder det imaginære med muligheten for materalisering, det kreative med operasjonaliserbarhet og det utforskende med urbane aspekter som bruk, funskjon, mønster, form og bevegelse. Videre er utfordringen å forstå alternativene i et urbant designuttrykk, å samle data og analysere det aktuelle stedet for å kunne formulere et strategisk konsept. Det handler også om å transformere abstrakte ideer i tenkte diagrammer og om å skape en urban komposisjon som kan demonstrere sammenheng og konsistens gjennom designets visuelle språk.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Mappevurdering og skriftlig eksamen(er) 1/1 4 Timer Bokstavkarakterer 01.11.2014 06.12.2014


Vurderingen i emnet består av et hoved designprosjekt (med alle dets faser inkludert det som gjøres individuelt eller i gruppe) med muntlig presentasjon (Midterm Critique ), seminarserien og skriftlig eksamen. Prosjektarbeidet teller 50% av endelig karakter og seminarserien 30%. En skriftlig eksamen teller 20% av karakter. Designprosjekter som ikke har vært lagt fram for diskusjon og kommentarer i minst 9 uker i løpet av studiet vil ikke kunne leveres ved semesterslutt. Gjennomføring av alle prosjektfasene er obligatoriske og skal leveres etter oppsatte frister. Gjennomføring eller presentasjon av prosjektet skal gjøres før normal eksamensperiode er over. Karakteren på hovedprosjektet vil basere seg på kvalitet, nøyaktighet, tidsplanlegging og helheten i studentenes arbeid. Sensor setter den endelige karakteren også på bakgrunn av studentens arbeid med prosjektet og deres utdannelsesmessige utvikling.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Deltakere må ha gjennomført og bestått en bachelorgrad i en designrelatert disiplin og derigjennom kunne dokumentere grunnkompetanse i design

Fagperson(er)

Instituttleder:

Tore Markeset

Faglærer:

Andreas Skaare

Arbeidsformer

Teoretisk innføring gjennom forelesinger (2 timer), øvinger og kollokvier, veiledning av individuelle formgivnings- og prosjektoppgaver i grupper (studio 4 timer). Kurset starter med en intensiv introdukssjonssekvens med individuelle oppgaver. Dernest vil arbeidet omfatte prosjektarbeid i grupper som omfatter større prosjektoppgaver. I prosjektene inngår både overordnede problemstillinger for større byområder, og oppgaver hvor ulike detaljstudier er i fokus. Det blir avholdt veiledning og presentasjonsseminarer. Deltakelse er obligatorisk. Veiledning blir gitt i øvingstimene og/eller til avtalte tider - det er en forutsetning for godkjenning at alle i gruppene er til stede i veiledningstimene og kan vise fram sine bidrag til gruppearbeidet. Resultat fra veiledning skal dokumenteres og legges fram på kommende veiledning.

Åpent for

Master nivå på Det teknisk-naturvitenskaplige fakultet

Emneevaluering

Dette gjøres i tråd med UiS kvalitetssystem og pågående diskusjoner.

Litteratur

Hovedbibliografi:

Alexander R. Cuthbert, The Form of Cities - Political Economy and Urban Design, Blackwell, 2006https://mail.uis.no/OWA/redir.aspx?C=2b363f3b064a45bd8176b12d845e1d54&URL=http://www.amazon.com/Lorraine-Farrelly/e/B001HO7IC6/ref=ntt_athr_dp_pel_1

https://mail.uis.no/OWA/redir.aspx?C=2b363f3b064a45bd8176b12d845e1d54&URL=http://www.amazon.com/Lorraine-Farrelly/e/B001HO7IC6/ref=ntt_athr_dp_pel_1Lorraine Farrelly, Drawing for Urban Design (Portfolio Skills: Architecture), Laurence King Publishers, 2011

 

Ekstra bibliografien:

Espen Røyseland, Øystein Rø and Elizabeth Paden, (2012), Europan 11 - Book of Results, ISBN 978-82-92960-02-9 Spiro Kostof, (1999), The City Shaped: Urban Patterns and Meanings Trough History.

Emmie Vos, Sandra Mellaart, (2012), Europan 11 in the Netherlands, SUN Architectuur, ISBN 978 94 6105 8737 Mattehew Carmaona, Tim Heath, Tanner Oc and Steve Tiesdell, (2010): Public Places Urban Spaces - The Dimensions of Urban Design.

Per Olaf, (2009): Sverre Fehn. The pattern of thoughts.

Gehl, Jan (1971): Livet mellom husene.

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1