Bærekraftige byregioner i en tid med mulige klimaendringer er tema for emnet. Drivkreftene bak endring i bosetting, arbeidsplasser, næringsliv, arealbruk og transport studeres.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Dette kurset tar for seg regionale prosesser i sammenheng med teknologiske, sosiale og demografiske endringer, alt sett gjennom bærekraftig utvikling. Sentrale temaer inkluderer urbanisering, byspredning, miljøutfordringer og strategiene for å redusere disse problemene. Kurset dekker også teorier om regional endring, drivkreftene bak urbanisering, og den økende rollen til offentlig-private partnerskap i planlegging. Strategisk planlegging på både by- og regionalt nivå, sammen med integrert areal- og transportplanlegging, er sentrale temaer gjennom hele kurset. Partnerskap i planlegging behandles. Strategisk planlegging og prosesser på by- og regionalt nivå, og integrert areal- og transportplanlegging er viktige temaer.
Læringsutbytte
Gi studentene innsikt i byregionale utviklingsprosesser, metoder for å analysere og kunnskap om verktøy for å skape mer robuste og bærekraftige byer. Emnet skal gi teoretisk bakgrunn og metodiske ferdigheter i å arbeide på et strategisk oversiktsnivå med regionale prosesser innen areal- og transportutvikling, lokalisering av bosetting, arbeidsplasser og næringsliv, kultur- og fritidsaktiviteter. Målet er at studentene skal få innsikt i oversiktsplanlegging som et virkemiddel for bedre miljø, reduserte klimagassutslipp og økt bærekraft. De skal utvikle evnen til å forholde seg kritisk til utviklingen i byregionene og kunne vurdere hvilke grupper som taper og hvilke som vinner på denne utviklingen.
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
Oppgave, muntlig presentasjon og rapport
Vurderingsform
Vekting
Varighet
Karakter
Hjelpemiddel
Oppgaver
1/4
Bokstavkarakterer
Alle
Muntlig prøve
1/4
Bokstavkarakterer
Alle
Rapport
2/4
Bokstavkarakterer
Alle
Emnet har en løpende vurdering. Alle deler må være bestått for å oppnå en samlet karakter i emnet. Rapporten baserer seg på gruppearbeid, og den muntlige presentasjonen er relatert til rapporten. Begge disse vurderingsdelene må bestås innenfor samme semester. Dette gjelder også dersom en student ønsker å forbedre karakteren gjennom å levere rapporten på nytt. Oppgaven er individuell. Det er ingen kontinuasjonsmuligheter for noen av vurderingsdelene. Studenter som ønsker å forbedre karakteren sin, kan gjøre dette neste gang emnet har ordinær undervisning.
Undervisningen er prosjektbasert med aktuelle problemer og utfordringer hentet fra byregioner, forelesninger, gruppe-arbeide og workshops.
Åpent for
Studenter som oppfyller gjeldende opptakskrav for master i byplanlegging.
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.