Emne

Bacheloroppgave i datateknologi (DATBAC)

Bacheloroppgaven er et selvstendig arbeid der du skal bruke de kunnskapene som er opparbeidet gjennom bachelorstudiet til å løse en gitt oppgave. Gjennom denne oppgaven skal du vise evner og kvaliteter som kommende ingeniør.

Bacheloroppgaven skal normalt utføres i siste semester av studiet. På dette studiet har du vanligvis skaffet deg de fagkunnskapene som kreves for gjennomføring av en relevant bacheloroppgave for studieløpet ditt.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2014-2015. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

DATBAC

Vekting (stp)

20

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Engelsk, Norsk

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Bacheloroppgaver kan ha svært forskjellig form. I mange oppgaver inngår konstruksjons- eller eksperimentelt arbeid, mens andre oppgaver er mer teoretiske. En oppgave kan være en oversiktsoppgave der det gis en samlet oversikt over et tema ut fra spredte litteraturkilder, en mer utfyllende diskusjonsoppgave, eller en oppgave hvor en skal løse en konkret problemstilling eller utvikle et produkt. Generelt kan vi si at besvarelsen skal inneholde et klart definert budskap, være godt strukturert, lett å finne frem i og lett å lese. Argumenter for og i mot en gitt påstand skal være logisk presentert. Presentasjonene skal kunne leses av en medstudent med samme bakgrunn uten at denne skal behøve å benytte seg av ekstra informasjonsmateriale for å forstå budskapet. Gjengivelse fra lærebøker e.l. om generell teori og kunnskap bør begrenses. Det skal utarbeides en referanseliste. Mer informasjon om bacheloroppgaven finner du på Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet sine sider på www.uis.no.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått bacheloroppgave skal ha følgende læringsutbytte:
  • Kan jobbe selvstendig
  • Kan beskrive oppgaven klart og ryddig i henhold til fagområdets terminologi og uttrykksformer
  • Har erfaring med litteratursøk, vitenskapelig rapportering og etiske standarder på fagområdet
  • Kan anvende relevante teoretiske modeller eller studier støttet av forskningsresultat
  • Kjenner til og kan begrunne relevante metodeverktøy og arbeidsmåter
  • Kan utrede problemstillingen og koble konklusjonen til problemstilling
  • Har evne til kritisk vurdering av eget arbeid
  • Kan forsvare og være gode rollemodeller for høy etisk atferd i faglige og andre sammenhenger
  • Kan utveksle synspunkter og erfaringer og opptre som nyttig og saklig aktør i en vitenskapelig debatt
  • Kan avgjøre når en vitenskapelig uenighet har karakter av å være en paradigmatisk uenighet og kan håndtere debatten deretter

Forkunnskapskrav

Vitenskapsteori og etikk- essay (TEKBAV)
Viser til Regler for kandidat- og bacheloroppgaver for krav om beståtte studiepoeng for å ta ut bacheloroppgave.

Eksamen / vurdering

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Vurderingene er i hovedsak basert på innlevert rapport, med vektlegging på faglig forståelse og presentasjonsform. Det kan i tillegg holdast individuell muntlig eksaminasjon. Blir rapporten levert etter fristens utløp, blir rapporten gitt karakteren F (stryk). Står bacheloroppgaven til stryk, vil den bli levert tilbake til kandidaten. Han har da anledning til å utbedre feil og mangler innen en ny tidsfrist. Karakteren kan da likevel ikke bli bedre enn dårligste ståkarakter, som er E.

Godkjent essay over selvvalgt tema (vitenskapsteori).

Fagperson(er)

Faglærer:

Nejm Saadallah

Faglærer:

Hein Meling

Faglærer:

Ståle Freyer

Emneansvarlig:

Tom Ryen

Instituttleder:

Tom Ryen

Faglærer:

Chunming Rong

Faglærer:

Jarle Urdal

Faglærer:

Mina Farmanbar

Arbeidsformer

Prosjektarbeid. Det er viktig både for student og veileder/faglig ansvarlig at man etablerer et godt samarbeid under gjennomføringen av oppgaven. Det kan for eksempel skje ved at en har regelmessige møter hvor studenten fremlegger og diskuterer arbeidet etter hvert som dette utvikler seg. Det er en god regel at studenten skal ha skrevet noe som utgangspunkt for samtale/diskusjon med veileder/faglig ansvarlig. Det er en fordel å starte skrivingen av oppgaven så tidlig som mulig. Bacheloroppgaven skal være relevant til studieretningen; studenten kan velge oppgave fra en liste utarbeidet av linjens faglige ansvarlige, eller han kan også selv foreslå en problemstilling og formulere oppgavebeskrivelse i samråd med disse. Oppgaven kan utføres individuelt, eller i samarbeid med en eller to andre studenter. Den organiserte introduksjonen til vitenskapsteorien vil foregå som en konsentrert forelesningsserie på 10-12 timer innledningsvis i semesteret, som skal danne grunnlaget for et skriftlig essay over et selvvalgt tema.

Åpent for

Datateknologi - bachelor i ingeniørfag Datateknologi - master i teknologi/siv.ing., femårig Kybernetikk og robotteknologi - Master i teknologi/siv.ing. - 5 år

Litteratur

All litteratur som benyttes for løsning skal oppgis som referanser: Referanser er en liste over bøker, artikler, manualer osv., som det er referert til i rapporten. Det er viktig å få klart frem i oppgaven hva som er ditt bidrag og hva som er hentet fra kilder. Dersom en gjengir tekst fra for eksempel en artikkel skal leseren gjøres oppmerksom på dette. Formuleringer som: " dette avsnittet er i stor grad hentet fra " " dette avsnittet er inspirert av " kan brukes for å kunne gi en mest mulig riktig beskrivelse av de faktiske forhold. Dersom man siterer setninger må kilden komme klart frem. Noter kilder etter hvert. Det er ofte vanskelig å spore dem opp senere. Hver referanse skal inneholde tre elementer:

1.Forfatteren(e)s navn

2.Bokens/artikkelens/osv. tittel

3.Utgiveropplysninger

En elektronisk utgave av rapporten samt eventuell programvare og eksperimentelle data skal legges ved rapporten slik at blant annet rapporterte eksperiment skal kunne utføres på nytt.

 

Introduksjonen til vitenskapsteorien

Litteratur:  Per Arne Bjørkum: Annerledestenkerne - En reise i vitenskapens historie, 3. utg. 2009

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1