Emne
Forskning i lesing, skriving og literacy. Teoretiske, metodiske og analytiske tilganger (DUH713)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
DUH713
Vekting (stp)
5
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Timeplan
Litteratur
Innhold
Kurset arrangeres i samarbeid med Aarhus universitet (DPU i København), Nasjonalt Videncenter for Læsning (NVL), og Universitetet i Uppsala, og vekselvis mellom disse lærestedene. Kurset vil gi en introduksjon til og diskusjon av ulike forskningsmessige tilnærminger til studiet av lesing, skriving og literacy med særlig fokus på ulike metodiske og analytiske overveielser og problematikker forbundet med disse. Kursinnholdet vil være styrt av aktuelle forskningsinteresser knyttet til lesing, skriving og literacy, med eksempler fra hele utdanningsløpet
Læringsutbytte
Etter dette kurset skal studentene oppnå følgende:
Kunnskaper:
Studentene vil ha kunnskap om
- grunnleggende problemstillinger i forskning på lesing, skriving og literacy med relevans for utdanningsfeltet
- sentrale teorier og metoder i utdanningsvitenskapelig lese-, skrive- og literacy-forskning
- utfordringer i utdanningsfeltet og forskningsinitiativer som svarer på disse
Ferdigheter:
Etter kurset vil studentene kunne
- bruke sentrale begreper knyttet til forskning på lesing, skriving og literacy
- reflektere over teoretiske og metodiske valg knyttet til forskning på lesing, skriving og literacy
- definer og plassere eget forskningsprosjekt i forskningsfeltet
Generell kompetanse:
Kurset vil kvalifisere studentene til:
- deltagelse i det offentlige ordskiftet om lesing, skriving og literacy i utdanningskontekster
- deltagelse i forskningsfellesskapet
Forkunnskapskrav
Deltakerne må ha en konkret plan for datainnsamling med relevans for kursets tematikk.
Anbefalte forkunnskaper
Erfaring fra datainnsamling som grunnlag for deltakelse i data workshops
Eksamen / vurdering
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Deltakerne må innen oppgitt frist i forkant av kurset levere en tekst (ca 5 s) med beskrivelse av:
- overordnet presentasjon av ph.d.-prosjektet
- dataeksempel som er valgt ut og kontekstuelle rammer
- foreløpige refleksjoner om analytisk tilgang til eksempelet
Deltakerne må introdusere eget prosjekt og dataeksempelet i workshop, samt holde opponentinnlegg til en tilsvarende presentasjon fra en annen deltaker.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Atle SkaftunFaglærer:
Arne Olav NygardEmneansvarlig:
Oddny Judith SolheimFaglærer:
Vibeke RønnebergStudieprogramleder:
Hein BerdinesenArbeidsformer
- Forelesninger
- Seminar
- Data workshops
Åpent for
Utdanningsvitenskap og humaniora eller tilsvarende Ph.d.-programmer
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.
Litteratur
Book Chapter The literacy episteme Brockmeier, J., & Olson, D. R., The literacy episteme, Cambridge :, Cambridge University Press, 1 online resource (xxi, 601 pages) :, 2009., 3-22, isbn:1-107-19667-1; 1-283-32981-6; 9786613329813; 1-139-13432-9; 0-511-60966-3; 1-139-12927-9; 1-139-13184-2; 0-511-50458-6; 0-511-50672-4, Article A review of Scandinavian writing research between 2010 and 2020 Bremholm, Jesper ; Kabel, Kristine ; Liberg, Caroline ; Skar, Gustaf B., 7-, Writing & Pedagogy, 1-3, 13, 2021-01-01, 7 http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-481983View online Book Chapter Literacy James Paul Gee, Gee, James Paul, Literacy, New York, Routledge, XII, 148 s., 2015, 21-63, isbn:9781138826045; 9781138826021, Article A Revised Writer(s)-Within-Community Model of Writing Graham, Steve, ABINGDON, Routledge, 258-279, Educational psychologist, 4, 53, 2018-10-02, 258-279, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2023-05-10T13%3A14%3A29IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-proquest_webof&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=A%20Revised%20Writer(s)-Within-Community%20Model%20of%20Writing&rft.jtitle=Educational%20psychologist&rft.au=Graham,%20Steve&rft.date=2018-10-02&rft.volume=53&rft.issue=4&rft.spage=258&rft.epage=279&rft.pages=258-279&rft.issn=0046-1520&rft.eissn=1532-6985&rft_id=info:doi/10.1080/00461520.2018.1481406&rft.pub=Routledge&rft.place=ABINGDON&rft.stitle=EDUC%20PSYCHOL-US&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cproquest_webof%3E2157717316%3C/proquest_webof%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.148&req.skin=primo&rft_pqid=2157717316View online Book Chapter Skriftkulturforsking i Norden. Nokre overordna perspektiv på forskingsfeltet og forskingsresultat på 2000-talet Berge, K. L., Skriftkulturforsking i Norden. Nokre overordna perspektiv på forskingsfeltet og forskingsresultat på 2000-talet, 21-51, https://doi.org/10.23865/noasp.67View online Book Chapter Introduction Rowsell, J. & Pahl, K., Introduction, 1-16, isbn:9780367501723, Book Chapter Bringing literacy studies into research on learning across the curriculum Ivanič, R., Bringing literacy studies into research on learning across the curriculum, 100-122, isbn:9780230553712, Book Chapter Primary Grade Reading Foorman, B. R., & Connor, C. M., Primary Grade Reading, New York :, Longman, 1 online resource (799 p.), 1984-, 136-156, isbn:1-136-89141-2; 1-136-71334-4; 1-136-89142-0; 1-282-92986-0; 1-78034-797-9; 9786612929861; 0-203-84041-0, Book Chapter Text and Comprehension: A retrospective, perspective and prospective Fox, E. & Alexander, P.A., Text and Comprehension: A retrospective, perspective and prospective, New York, New York ; London, [England] :; New York, New York ; London, [England] :, The Guilford Press, 1 online resource (722 pages), 2017.; ©2017, 227-260, isbn:1-4625-2893-7, Book Chapter Literacy Engagement and Motivation: Rationale, Research, Teaching and Assessment. Guthrie, J. T. & Wigfield, A, Literacy Engagement and Motivation: Rationale, Research, Teaching and Assessment., 57-84, isbn:9781138122277, Book Chapter Progress i Reading Science: Word Identification, Comprehension, and Universal Perspectives Perfetti, C. & Helder, A., Progress i Reading Science: Word Identification, Comprehension, and Universal Perspectives, Malden, Mass., Blackwell, XIV, 661 s., 2005, 416-438, isbn:9781405114882; 9781405168113, Book Chapter Expert primary-level teaching of literacy is balanced teaching Wharton-McDonald, R., Pressley, Michael, Allington, Richard L., Expert primary-level teaching of literacy is balanced teaching, New York, Guilford Press, VIII, 487 s., cop. 2015, 277-313, isbn:9781462516858; 9781462516803, Article Teaching disciplinary literacy to adolescents: Rethinking content-area literacy Shanahan, Timothy ; Shanahan, Cynthia, CAMBRIDGE, Harvard Graduate School Education, 40-59, Harvard educational review, 1, 78, 2008-04-01, 40-59, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2023-05-10T13%3A39%3A58IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-gale_cross&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Teaching%20disciplinary%20literacy%20to%20adolescents:%20Rethinking%20content-area%20literacy&rft.jtitle=Harvard%20educational%20review&rft.au=Shanahan,%20Timothy&rft.date=2008-04-01&rft.volume=78&rft.issue=1&rft.spage=40&rft.epage=59&rft.pages=40-59&rft.issn=0017-8055&rft.eissn=1943-5045&rft.coden=HVERAP&rft_id=info:doi/10.17763/haer.78.1.v62444321p602101&rft.pub=Harvard%20Graduate%20School%20Education&rft.place=CAMBRIDGE&rft.stitle=HARVARD%20EDUC%20REV&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cgale_cross%3EA178607604%3C/gale_cross%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.148&req.skin=primo&rft_pqid=212267873&rft_galeid=A178607604View online Article Taking the Long View on Writing Development Bazerman, Charles ; Graham, Steve ; Applebee, Arthur N. ; Matsuda, Paul Kei ; Berninger, Virginia W. ; Murphy, Sandra ; Brandt, Deborah ; Rowe, Deborah Wells ; Schleppegrell, Mary, URBANA, National Council of Teachers of English, 351-360, Research in the teaching of English, 3, 51, 2017-02-01, 351-360, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2023-05-10T13%3A42%3A18IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-jstor_webof&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Taking%20the%20Long%20View%20on%20Writing%20Development&rft.jtitle=Research%20in%20the%20teaching%20of%20English&rft.au=Bazerman,%20Charles&rft.date=2017-02-01&rft.volume=51&rft.issue=3&rft.spage=351&rft.epage=360&rft.pages=351-360&rft.issn=0034-527X&rft.eissn=1943-2348&rft.coden=RTEGAK&rft_id=info:doi/&rft.pub=National%20Council%20of%20Teachers%20of%20English&rft.place=URBANA&rft.stitle=RES%20TEACH%20ENGL&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cjstor_webof%3E44821267%3C/jstor_webof%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.148&req.skin=primo&rft_pqid=1873998292View online Book Chapter Models of writing and text production. Donahue, C., & Lillis, T., Models of writing and text production., Berlin, Germany ; Boston, Massachusetts :; Berlin, Germany ; Boston, Massachusetts :, de Gruyter Mouton, 1 online resource (436 p.), 2014.; ©2014, 55-78, isbn:3-11-037238-X, Book Chapter Development of writing abilities in childhood. Rowe, D. W., Development of writing abilities in childhood., New York, Lawrence Erlbaum Associates, XVII, 652 s., c2008, 491-515, isbn:0805848703; 9780805848700; 9780805848694,
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1