Emne

Vitenskapsteori, metode og statistikk (IDR332)

I dette emnet skal studentene få en grunnleggende innføring i sentral (i) vitenskapsteori, (ii) ulike vitenskapelige metoder i tilknytning til idrettsforskning og (iii) grunnleggende statistiske begreper og databehandling.

Emnet er et fundament for skriving og tolkning av vitenskapelig litteratur og et obligatorisk krav for å skrive Bacheloroppgave.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

IDR332

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

  •  Teoretisk grunnlag for ulike vitenskapstradisjoner
  •  Forskningsetikk
  •  Sentrale studiedesign og målemetoder (observasjon, spørreskjema, intervju, målinger)
  •  Validitet og reliabilitet
  •  Grunnleggende statistiske begreper og analyser
  •  Grunnleggende metoder for tekstanalyse
  •  Akademisk skriving, litteratursøk og referering
  •  Programvarene Microsoft Excel, Nvivo og IBM SPSS

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten skal ha kunnskap om:

  •  Grunnleggende sentrale vitenskapsteoretiske problemstillinger
  •  Forskningsetiske retningslinjer
  •  Vitenskapelige metoder i tilknytning til idrettsforskning
  •  Grunnleggende statistiske begreper og analyser
  •  Analyser av kvalitative forskningsintervju

Ferdigheter

Kandidaten skal kunne:

  •  Formulere forskningsspørsmål (problemstilling) og hypoteser på bakgrunn av teori og tidligere forskning
  • Analysere og tolke kvalitative data ved hjelp av Nvivo
  •  Analysere, presentere og tolke deskriptiv statistikk
  •  Presentere kvalitative og kvantitative data på en oversiktlig måte
  •  Bruke SPSS og Excel til hensiktsmessige statistiske beregninger
  •  Skrive rapporter med oppsett og referering i henhold til gjeldende standarder

Generell kompetanse

Kandidaten skal kunne:

  •  Kommunisere og drøfte etiske overveielser knyttet til forskning
  •  Anvende hovedprinsippene for vitenskapelig tenke- og arbeidsmåter
  •  Kritisk vurdere ulike skriftlige kilder, med tanke på metodiske utfordringer og bruk av statistikk

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Skriftlig eksamen 1/2 3 Timer Bestått/ Ikke bestått Inspera assessment 23.11.2023 07.12.2023
Semesteroppgave 1/2 10 Uker Bestått/ Ikke bestått Inspera assessment 03.11.2023


Omfang på hjemmeeksamen: 4000 ord +/- 10%

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

80% oppmøte, Flervalgsoppgave, Studentpresentasjon, 5 deloppgaver knyttet til akademisk skriving og datanalyse, 6 deloppgaver knyttet til akademisk skriving og datanalyse

Obligatorisk oppmøte (80%)

Studentpresentasjoner og arbeidskravene på dette kurset trenger en aktiv veiledning og dermed forutsettes det at studentene er aktive deltakere i undervisningen. Utvikling av bacheloroppgaven krever at man er i dialog med skoler, utvalgte elever og gjennomfører feltarbeid. Det kreves at studentene jobber grundig med lærestoffet. Slik virksomhet foregår kontinuerlig i utdanningen. Det er derfor krav om minimum 80 % tilstedeværelse i undervisningen.

Det utarbeides fem individuelle oppgaver/studentpresentasjoner. Oppgavene hjelper studenter med å gjennomføre hjemmeeksamensoppgaven som er på 4000 ord +/- 10%. Oppgavene gjennomføres i klassetimer.

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Ivar Bjørnsen

Studieprogramleder:

Gaute Sørensen Schei

Arbeidsformer

Forelesninger, gruppearbeid, studentpresentasjoner og selvstudium.

Tidfesting av studentaktiviteter på 15 stp = 413 timer i aktivitet.

Åpent for

Barnehagelærer - bachelorstudium -deltid Barnehagelærer - bachelorstudium Barnevern (barnevernspedagog) - bachelorstudium Batteri- og energiteknologi - bachelor i ingeniørfag Biologisk kjemi - bioteknologi - bachelor i realfag Bygg - bachelor i ingeniørfag Byplanlegging og samfunnssikkerhet - bachelorstudium Datateknologi - bachelor i ingeniørfag Datateknologi - bachelor i ingeniørfag, deltid Digital serviceledelse - bachelorstudium Elektroteknologi - bachelor i ingeniørfag, deltid Elektroteknologi - bachelor i ingeniørfag Energi- og petroleumsteknologi - bachelor i ingeniørfag Engelsk språk og litteratur - bachelorstudium Film- og TV produksjon - bachelorstudium Geovitenskap og energiressurser - bachelor i ingeniørfag Historie - bachelorstudium Hotelledelse - bachelorstudium Idrettsvitenskap - bachelorstudium Journalistikk - bachelorstudium Miljøteknologi - bachelor i ingeniørfag Maskin - bachelor i ingeniørfag Medisinsk teknologi - bachelor i ingeniørfag Medisinsk teknologi - bachelor i ingeniørfag - deltid Nordisk språk og litteratur - bachelorstudium Paramedisin - bachelorstudium Psykologi - bachelorstudium Reiselivsledelse - bachelorstudium Religion, kultur og samfunn - bachelorstudium Rettsvitenskap - bachelorstudium Skolefritidspedagogikk - bachelorstudium Sosiologi - bachelorstudium Sosialt arbeid (sosionom) - bachelorstudium Statsvitenskap - bachelorstudium Sykepleie - bachelorstudium Toll, vareførsel og grensekontroll - bachelorstudium Økonomi og administrasjon - bachelorstudium Grunnskolelærerutdanning for trinn 1 - 7, femårig masterprogram Grunnskolelærerutdanning for trinn 1 - 7, femårig master, deltid Grunnskolelærerutdanning for trinn 5 - 10, femårig masterprogram Lektorutdanning for trinn 8-13 Lektorutdanning for trinn 8-13 i realfag Matematikk og fysikk - femårig integrert master Engelsk fordypning Historie fordypning Religionsstudier - fordypning Nordisk fordypning Praktisk pedagogisk utdanning - deltid Praktisk pedagogisk utdanning - heltid Praktisk pedagogisk utdanning i utøvende og skapende kunstfag Praktisk pedagogisk utdanning i utøvende og skapende kunstfag Drama og teaterkommunikasjon - årsstudium Engelsk - årsstudium Friluftsliv - årsstudium Havvind - årsstudium Historie - årsstudium Idrett- årsstudium Kommunikasjon årsstudium Religionsstudier - årsstudium Kunst og håndverk - årsstudium Læring og psykologi - årsstudium Matematikk - årsstudium Musikkopplæring - årsstudium Nordisk - årsstudium Psykologi - årsstudium Realfag og teknologi - årsstudium Reiseliv i endring - årsstudium Sosiologi - årsstudium Statsvitenskap - årsstudium Utøvende musikk - årsstudium Økonomi og ledelse - årsstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Book Research methods in physical activity Thomas, Jerry R., Silverman, Stephen J.; Martin, Philip E.; Etnier, Jennifer L.; Nelson, Jack K., Champaign, IL; 2022, Human Kinetics, xv, 479 s., cop. 2023, isbn:978-1-7182-0102-6; 978-1-7182-1304-3, kapittel 1-5, og kapittel 12-22 = 350 sider Book Statistics in kinesiology Vincent, William J., Weir, Joseph P., Champaign, Ill., Human Kinetics, xiv, 378 s., cop. 2012, isbn:978-1-4504-0254-5; 9781492560715; 1450402542, https://www.human-kinetics.co.uk/9781492560715/statistics-in-kinesiology/View online Book Kvalitative forskningsmetoder i praksis Tjora, Aksel Hagen, Oslo, Gyldendal, 327 sider, [2021], isbn:9788205546530, Book Innføring i statistikk og dataanalyse for studenter i idretts- og helsefag Medbø, Jon Ingulf, Søbstad, Roy,, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 413 s., 2018, isbn:978-82-02-51688-8, kapittel 1-7 + 9 = 211s Book Innføring i statistikk og dataanalyse for studenter i idretts- og helsefag : løysingsforslag Medbø, Jon Ingulf, Søbstad, Roy,, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 106 s., 2018, isbn:978-82-02-58858-8, kapittel 1-7 + 9 = 211s
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1