Emne
Kammermusikk og teori - Klassisk (INF200)
INF200 Sammensatt innføringsemne i kammermusikk/teori er et emne på det laveste utøvernivået ved IMD, og kombineres med VIM100. Emnet er spesielt innrettet for studenter på klassisk musikk. Studenten deltar i kammermusikk/ensemblespill i minst ett ensemble med minst tre utøvere. Innstudering og repertoarkunnskap, konsertpraksis og instrumentkunnskap vektlegges. Emnet setter høye krav til studentens arbeidsdisiplin og evne til å organisere selv, selv om det også gis faglig veiledning av en tildelt lærer. Studentermå påregne en stor mengde egenøving og øving i ensemble. Det kreves også tilstedeværelse på oppsatte seminarer og masterclasser.
Det kan være flere instrumental- og teorilærere med ulike ansvarsområder i emnet. Det overordnede fagansvaret ivaretas av fagleder.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2016-2017. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
INF200
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Innhold
Læringsutbytte
- demonstrere en tilstrekkelig grad av stilistisk differensiert interpretasjonsevne
- demonstrere tilstrekkelige tekniske og musikalske ferdigheter
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|
En utøvende eksamen på 10- 15 minutter.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Kristian Thunestvedt EvjenStudiekoordinator:
Anne Siri NorlandArbeidsformer
Kammermusikk/ensemblespill. Egenøving, øving i ensemble, samt at ensemblet får veiledning av en tildelt lærer. Tilstedeværelse på oppsatte seminarer og masterclasser. Studiet setter høye krav til studentens arbeidsdisiplin og evne til å organisere selv.
I begynnelsen av hvert semester vil det bli arrangert et møte med alle studenter som har et kammermusikkemne som en del av sitt studium der de blir delt opp i egnede grupper. Hvert ensemble vil få en ansvarlig lærer som veileder. I tillegg kan studentene også på egen hånd organisere supplerende ensembler.