Emne

Grunnleggende kjemi (KJE101)

Grunnleggende emne i kjemi tilpasset bachelorstudium i ingeniørfag.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

KJE101

Vekting (stp)

5

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Atomstrukturen, kjemisk binding, intermolekylære bindinger, navnsetting, kruk av mol begrepet, masseforhold og konsentrasjoner, støkiometriske beregninger, kjemisk likevekt, syrer og baser, vannløselighet, reduksjon og oksidasjon, elektrokjemi og organisk kjemi.

Læringsutbytte

De tiltenkte læringsutbytte for KJE101, som definerer de forventede ferdighetene ved gjennomføring av emnet, inkluderer:

  • å definere en balansert reaksjonsligning og bruke den i støkiometriske beregninger.
  • å forklare forskjellen mellom en eksoterm og endoterm reaksjon. Studentene skal kunne forklare kilden til den frigjorte varmen (energien) ved forbrenning av et brensel og forklare hvordan dette fenomenet stemmer overens med termodynamikkens første lov.
  • å definere en løsning, forklare hvilket kriterium som må oppnås for at en løsning skal dannes, og å beregne konsentrasjonen av en løsning i ulike typer enheter inkludert molar konsentrasjon og masseprosent.
  • å beskrive en ideell gass og å bruke den ideelle gassloven for å beregne trykket til gassen.
  • å beskrive betydningen av en reaksjon ved kjemisk likevekt og tolke rollen til kjemisk likevekt i La Châteliers prinsipp.
  • å definere en base og syre ved å bruke Brønsted-Lowry-teorien og Arrhenius-teorien, og å definere pH. Studentene skal kunne bruke definisjonen av sterke syrer og baser for å beregne pH i en løsning.
  • å definere syre- og basekonstantene og bruke dem til å beregne pH til en løsning, som inneholder henholdsvis en svak syre og base.
  • å identifisere reduksjonshalvreaksjonen og oksidasjonshalvreaksjonen og forklare hvorfor de alltid foregår parallelt i en redoksreaksjon. I denne sammenhengen vil studentene også kunne forklare hvorfor spontane redoksreaksjoner brukes i galvaniske celler (batterier) for å generere elektrisk strøm.
  • å definere elektrolyse og forklare forskjellen mellom en galvanisk celle og en elektrolysecelle.
  • å definere alifatiske og aromatiske forbindelser i tillegg til alkoholer, haloalkaner og karbonylforbindelser og mestre nomenklaturen for å skrive navnene på slike organiske molekyler. I tillegg skal studentene kunne tolke hvorfor noen organiske molekyler er vannløselige mens andre ikke er det.
  • å identifisere miljøutfordringer knyttet til kjemi.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Skriftlig eksamen 1/1 3 Timer Bokstavkarakterer Cappelen, Dalen m.fl.: Tabeller og formelsamling, Kalkulator Inspera assessment 06.11.2024 20.11.2024


Eksamen er digital.

Fagperson(er)

Ansvarlig laboratorieøvelser:

Liv Margareth Aksland

Emneansvarlig:

Emil Lindback

Arbeidsformer

Forelesninger (2 timer i uken), regneøvelser (4 timer i uken).

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Grunnleggende kjemi (KJE101_1) , Kjemi for data/elektro (RED101_1) 5

Åpent for

Barnehagelærer - bachelorstudium -deltid Barnehagelærer - bachelorstudium Barnevern (barnevernspedagog) - bachelorstudium Batteri- og energiteknologi - bachelor i ingeniørfag Biologisk kjemi - bioteknologi - bachelor i realfag Bygg - bachelor i ingeniørfag Byplanlegging og samfunnssikkerhet - bachelorstudium Datateknologi - bachelor i ingeniørfag Datateknologi - bachelor i ingeniørfag, deltid Elektroteknologi, y-vei - bachelor i ingeniørfag Elektroteknologi - bachelor i ingeniørfag, deltid Elektroteknologi - bachelor i ingeniørfag Energi- og petroleumsteknologi, y-vei - bachelor i ingeniørfag Energi- og petroleumsteknologi - bachelor i ingeniørfag Engelsk språk og litteratur - bachelorstudium Film- og TV produksjon - bachelorstudium Geovitenskap og energiressurser - bachelor i ingeniørfag Historie - bachelorstudium Hotelledelse - bachelorstudium Idrettsvitenskap - bachelorstudium Journalistikk - bachelorstudium Miljøteknologi - bachelor i ingeniørfag Maskin, y-vei - bachelor i ingeniørfag Maskin - bachelor i ingeniørfag Medisinsk teknologi - bachelor i ingeniørfag Medisinsk teknologi - bachelor i ingeniørfag - deltid Nordisk språk og litteratur - bachelorstudium Paramedisin - bachelorstudium Psykologi - bachelorstudium Reiselivsledelse - bachelorstudium Religion, kultur og samfunn - bachelorstudium Rettsvitenskap - bachelorstudium Skolefritidspedagogikk - bachelorstudium Sosiologi - bachelorstudium Sosialt arbeid (sosionom) - bachelorstudium Statsvitenskap - bachelorstudium Sykepleie - bachelorstudium Toll, vareførsel og grensekontroll - bachelorstudium Økonomi og administrasjon - bachelorstudium
Enkeltemner ved Det teknisk-naturvitenskaplige fakultet
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1 - 7, femårig masterprogram Grunnskolelærerutdanning for trinn 1 - 7, femårig master, deltid Grunnskolelærerutdanning for trinn 5 - 10, femårig masterprogram Lektorutdanning for trinn 8-13 Lektorutdanning for trinn 8-13 i realfag Matematikk og fysikk - femårig integrert master Engelsk fordypning Historie fordypning Religionsstudier - fordypning Nordisk fordypning Praktisk pedagogisk utdanning - deltid Praktisk pedagogisk utdanning - heltid Praktisk pedagogisk utdanning i utøvende og skapende kunstfag Praktisk pedagogisk utdanning i utøvende og skapende kunstfag Drama og teaterkommunikasjon - årsstudium Engelsk - årsstudium Friluftsliv - årsstudium Havvind - årsstudium Historie - årsstudium Idrett- årsstudium Kommunikasjon årsstudium Religionsstudier - årsstudium Kunst og håndverk - årsstudium Læring og psykologi - årsstudium Matematikk - årsstudium Musikkopplæring - årsstudium Nordisk - årsstudium Psykologi - årsstudium Realfag og teknologi - årsstudium Reiseliv i endring - årsstudium Sosiologi - årsstudium Statsvitenskap - årsstudium Utøvende musikk - årsstudium Økonomi og ledelse - årsstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1