Kommunikasjonsarbeid krever langsiktig arbeid for å nå fram med et budskap i en stadig mer komplisert verden av informasjonskilder og medieplattformer.
Dette emnet skal gi studenten en innføring i strategisk kommunikasjon, ledelseskommunikasjon, kommunikasjon i kriser og strategisk bruk av ulike medieplattformer og sosiale medier.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2022-2023. Merk at det kan komme endringer.
Emnet er en kombinasjon av teori og praktiske kommunikasjonsfaglige oppgaver. Det blir undervist i kommunikasjonsstrategi, kommunikasjon i kriser, og spørsmål knyttet til etikk i kommunikasjonsfaglige oppgaver. Det vil også bli undervist i praktisk kommunikasjon på ulike medieplattformer.
Læringsutbytte
Ved fullført emne forventes det at studentene sitter igjen med følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten skal:
Ha kunnskap om strategisk kommunikasjon
Ha kunnskap om ledelseskommunikasjon
Ha kunnskap om kommunikasjon under kriser
Ferdigheter
Studenten skal:
Kunne anvende kunnskapene til å utvikle kommunikasjonsstrategier
Kunne drøfte og reflektere over etikken som brukes i krisekommunikasjon
Kunne håndtere pressehenvendelser på en god måte
Kunne bruke klarspråk
Generell kompetanse
Studenten skal:
Kunne bidra i utformingen av et internt eller eksternt strategidokument
Kunne bistå ledelse i offentlig forvaltning eller næringsliv i håndtering av kriser
Forkunnskapskrav
Innføring i PR og kommunikasjon (KOM101)
Eksamen / vurdering
Vurderingsform
Vekting
Varighet
Karakter
Hjelpemiddel
Exam system
Withdrawal deadline
Exam date
Hjemmeeksamen
1/1
1 Uker
Bokstavkarakterer
Inspera assessment
—
—
En ukes individuell hjemmeeksamen. Eksamensbesvarelsene kan leveres på bokmål, nynorsk eller engelsk.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatoriske oppgaver
Alle innleveringsoppgaver er obligatoriske og må være godkjente for å kunne gå opp til eksamen. Det er også obligatorisk deltakelse i prosjekter og seminarer i emnet.
Forelesninger, prosjektarbeid, praktiske øvelser og innleveringsoppgaver.
Åpent for
Åpent for studenter tatt opp på årsstudium i kommunikasjon samt alle 2. og 3. års bachelorstudenter innen samfunnsvitenskap.
Emneevaluering
Evaluering- og kvalitetssikring av emnet vil gjennomføres i tråd med kvalitetssystemet ved Universitetet i Stavanger.
Litteratur
Book Bedre PR og kommunikasjon : en praktisk håndbok Dahlen, Øystein Pedersen, Skarpen, Thor Erik, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 240 s., 2018, isbn:978-82-02-55531-3, Book Strategic Communication: An Introduction to Theory and Global Practice Falkheimer, Jesper ; Heide, Mats, Taylor and Francis, 2018, isbn:1-317-22030-7, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2022-11-03T08%3A48%3A04IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-informaworld&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:book&rft.genre=book&rft.btitle=Strategic%20Communication&rft.au=Jesper%20Falkheimer&rft.date=2022-08-17&rft.isbn=0367769298&rft_id=info:doi/10.4324/9781003168997&rft.eisbn=9781003168997&rft.pub=Taylor%20and%20Francis&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cinformaworld%3E9781003168997%3C/informaworld%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=getit&user_ip=10.16.56.128&req.skin=primoView online Book PR og strategisk kommunikasjon : teorier og fagidentitet Ihlen, Øyvind, Oslo, Universitetsforl, 181 s., cop. 2013, isbn:978-82-15-02228-4, Book En innføring i PR : teori, prosess og praksis Brønn, Peggy Simcic, Bonvik, Øystein; Bang, Tor, Bergen, Fagbokforl, 345 s., cop. 2015, isbn:9788245016567,
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1