Emne

Matematikkens historie (MAT240)

Emnet gir en innføring i hvordan matematiske ideer og metoder har oppstått og utviklet seg opp gjennom menneskehetens historie.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

MAT240

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Historien til sentrale begreper innenfor tallteori, algebra, geometri og analyse; notasjon, regneteknikker og aksiomsystemer.

Et bredt utvalg historiske kilder og personer, som tidlig tallnotasjon og regnemetoder fra Mesopotamia og Egypt; gresk geometri og tallteori som beskrevet i Euklids Elementer, Ptolemeios Almagest, Diofantus' Arithmetica m.fl.; indiske (Brahmagupta), kinesiske ("ni kapitler") og arabiske (al-Khwarizmi) kilder. Videre europeisk utvikling fra renessansen og utover med sentrale verker og personer som Cardano (Ars Magna), Descartes (La Géometrie), Fermat, Newton og Leibniz. Utvalgte temaer fra nyere matematikkhistorie kan også inngå, som ikke-euklidske geometrier eller Cantors kardinaltall og tellbarhet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne skal kandidaten kunne

  • gjøre rede for fremveksten av matematiske begreper innenfor tallteori, geometri og analyse i en historisk kontekst,
  • tolke og gjøre rede for innholdet i en matematisk kildetekst, og
  • ved hjelp av regneeksempler demonstrere teknikker fra et utvalg matematiske kilder, og sammenligne slike teknikker fra ulike epoker.

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Matematiske metoder 1 (MAT100), Diskret matematikk (MAT120)

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Skriftlig eksamen 1/1 4 Timer Bokstavkarakterer Ingen trykte eller håndskrevne hjelpemidler tillatt. Godkjent, enkel kalkulator tillatt


Skriftlig eksamen er med penn og papir

Fagperson(er)

Instituttleder:

Bjørn Henrik Auestad

Emneansvarlig:

Alex Bentley Nielsen

Arbeidsformer

6 timer pr uke forelesninger og øvinger.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Matematikkens historie (MAT240_1) , Matematikkens historie (ÅMA240_1) 10

Åpent for

Batteri- og energiteknologi - bachelor i ingeniørfag Biologisk kjemi - bioteknologi - bachelor i realfag Bygg - bachelor i ingeniørfag Datateknologi - bachelor i ingeniørfag Datateknologi - bachelor i ingeniørfag, deltid Elektroteknologi, y-vei - bachelor i ingeniørfag Elektroteknologi - bachelor i ingeniørfag, deltid Elektroteknologi - bachelor i ingeniørfag Energi- og petroleumsteknologi - bachelor i ingeniørfag Geovitenskap og energiressurser - bachelor i ingeniørfag Miljøteknologi - bachelor i ingeniørfag Maskin - bachelor i ingeniørfag Matematikk og fysikk - bachelor Medisinsk teknologi - bachelor i ingeniørfag Medisinsk teknologi - bachelor i ingeniørfag - deltid Petroleumsteknologi - bachelor i ingeniørfag
Enkeltemner ved Det teknisk-naturvitenskaplige fakultet
Miljøteknologi - master i teknologi Industriell økonomi - master i teknologi/siv.ing. Industriell økonomi - master i teknologi/siv.ing., femårig Kybernetikk og robotteknologi - Master i teknologi/siv.ing. - 5 år Robotteknologi og signalbehandling - Master i teknologi/siv.ing. Lektorutdanning for trinn 8-13 i realfag Matematikk og fysikk - femårig integrert master Marin- og undervannsteknologi, master i teknologi/siv.ing., femårig Offshore Technology - Master's Degree Programme Petroleumsteknologi - master i teknologi/siv.ing. Petroleumsteknologi - master i teknologi, femårig Samfunnssikkerhet, studieretning teknisk samfunnssikkerhet - Master i teknologi/siv.ing. Matematikk - årsstudium Realfag og teknologi - årsstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1