Emne
Kunnskapsperspektiver og vitensposisjoner i arbeid med utsatte barn, unge og deres familier (MBA101)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2022-2023. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
MBA101
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Timeplan
Litteratur
Innhold
Emnet retter oppmerksomheten mot sentrale kunnskapsperspektiver i arbeid med utsatte barn, unge og deres familier og vitenskapsteoretiske posisjoner for kunnskapsforståelse- og utvikling. Sentralt i emnet er hvordan teoretiske perspektiver, profesjonskunnskap og vitenskapsteoretiske posisjoner har betydning for kunnskapsforståelse, kunnskapsanvendelse og kunnskapsutvikling. Gjennom emnet skal studentene trenes i kritisk refleksjon omkring kunnskap og kunnskapsanvendelse, med utgangspunkt i overordnede vitenskapsteoretiske perspektiver, teoretisk kunnskap og i lys problemstillinger barnevernsarbeidere møter i sitt arbeid med barn, unge og deres familier. Sentrale temaområder i emnet er sosialfaglige- og velferdsteoretiske perspektiv, profesjonsteoretiske- og etiske perspektiver, og vitenskapsteoretiske perspektiver som er aktuelle for kunnskapsutvikling, kunnskapsforståelse og barnevernfaglig arbeid.
Læringsutbytte
Læringsutbyttebeskrivelse:
Kunnskap
Kandidaten:
- har inngående kunnskap om sentrale faglige og politiske diskurser som har hatt og har betydning for utviklingen av barnevernet og for faglige innsatser rettet mot barn, unge og deres familier.
- har avansert kunnskap om sentrale perspektiver for arbeid med barn, unge og familier og ulike anvendelsesområder for barnevernfaglig kunnskap
- har inngående kunnskap om barn og unges psykologiske og sosiale utvikling, og den betydning relasjonelle og kontekstuelle faktorer har for barns utvikling og livssituasjon.
- har inngående kunnskap om hvordan levekår, utenforskap og andre sosiale forhold virker inn på barn og familiers hverdagsliv og livsutfordringer
- har avansert kunnskap om den profesjonelle rolle og profesjonelt ansvar, og kan reflektere over hvordan egne verdier og kunnskapsforståelser innvirker på arbeid med barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner.
- Kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i sentrale vitenskapsteoriske posisjoner og hvordan vitensposisjoner får betydning for kunnskapsforståelse, kunnskapsanvendelse og kunnskapsutvikling.
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan analysere og forholde seg kritisk til over hvordan ulike teorier bidrar til forståelse av komplekse problemområder som barn, unge og familier står i og som barnevernsfeltet er satt til å avhjelpe og løse.
- kan analysere faglige og etiske problemstillinger, og identifisere og problematisere etiske dilemma og verdikonflikter profesjonsutøvere står i
- kan analysere og forholde seg kritisk til forholdet mellom teori og empiri i vitenskapelige spørsmål og problemstillinger, og ulike kunnskapsforståelsers betydning for profesjonell praksis
- kan analysere barnevernfaglige problemstillinger med utgangspunkt vitenskapsteoretiske perspektiver og ulike kunnskapsdiskurser
Generell kompetanse
Kandidaten:
- Behersker fagområdets uttrykksformer og kan analysere og kommunisere sentrale barnevernfaglige og vitenskapsteoretiske problemstillinger
- Kan anvende kunnskaper og ferdigheter på måter som anerkjenner kontekstuelle og strukturelle forhold i problemforståelse og i relasjonell samhandling
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 5 Dager | Bokstavkarakterer | Alle | Inspera assessment | 07.11.2022 | — |
5 dagers individuell hjemmeeksamen, 3500 ord.
Vurderes etter karakterskala A-F.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Skriftlig gruppeoppgave, 75% Nærvær i obligatorisk undervisningsopplegg
75% nærvær i obligatorisk undervisningopplegg markert i undervisningsplan.
Godkjent arbeidskrav: gruppeoppgave knyttet til refleksjon over pensumlitteratur (bestått/ikke bestått).
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Tina BojovicEmneansvarlig:
Ida Bruheim-EscobarArbeidsformer
Forelesninger og gruppearbeid.
Åpent for
Emneevaluering
For å sikre kvalitet i studieprogrammet og et godt læringsmiljø for studenter og undervisere, gjennomføres det tidligdialoger i alle emner hvert semester, samt standardisert emneevaluering minimum hvert tredje år. Evalueringen av studieprogrammet og emnene er forankret i universitetets kvalitetssystem.
Litteratur
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
Book
Vitskapsteori i sosialt arbeid tilnærmingar og normative spørsmål Jenssen, Dag, Oslo, Samlaget, 291 sider, [2021], isbn:9788234002045,
Article
Person-in-situation: History, theory, and new directions for social work practice Cornell, K. L, 2006,
Article
Revisiting the knowledge base of social work: a framework for practice Trevithick, Pamela, England, Deutsches Zentralinstitut für soziale Fragen/DZI, 1212-1237, The British Journal of Social Work, 6, 38, 2008-01-01, 1212-1237, View online
Article
Utvikling av kritisk refleksjon i barnevernet gjennom evaluering og selvregulering Vindegg, Jorunn ; Stang, Elisabeth Gording, Universitetsforlaget, 200-212, Tidsskriftet Norges barnevern, 3-04, 92, 2016-11-21, 200-212, View online
Article
Ivaretakelse av barns rettigheter i sosialt arbeid med familier Ellingsen, Ingunn T. ; Studsrød, Ingunn ; Ursin, Marit, BARN - Forskning om barn og barndom i Norden, 3-4, 37, 2020-01-14, View online
Book Chapter
Barnets beste: Barnevernets formål i spenning mellom individuelle og relasjonelle hensyn Solveig Botnen Eide, Barnets beste: Barnevernets formål i spenning mellom individuelle og relasjonelle hensyn, 121-139,
Book Chapter
Rettferdsagentane - samfunnsoppdraget til barnevernet Tuastad, Svein, Rettferdsagentane - samfunnsoppdraget til barnevernet, Oslo, Universitetsforl, 195 s., cop. 2014, 42-56, isbn:9788215023526,
Book Chapter
Barn, oppvekst og utvikling Gulbrandsen, Liv Mette, Liv Mette Gulbrandsen, Barn, oppvekst og utvikling, Oslo, Universitetsforl, 408 s., 2017, 15-50, isbn:978-82-15-02693-0,
Book Chapter
Tilknytning: teori og forskning Smith, L., Tilknytning: teori og forskning, Oslo, Universitetsforl, 408 s., 2017, 139-178, isbn:978-82-15-02693-0,
Article
Professional Values Challenged by Case Management—Theorizing Practice in Child Protection with Reflexive Practitioners Marthinsen, Edgar ; Clifford, Graham ; Fauske, Halvor ; Lichtwarck, Willy, MDPI AG, 44-, Social sciences (Basel), 4, 9, 2020-04-08, 44 View online
Article
When standardization becomes the lens of professional practice in child welfare services Sletten, Marina S ; Ellingsen, Ingunn T, HOBOKEN, WILEY, 714-722, Child & family social work, 3, 25, 2020-08, 714-722, View online
Article
Et maktperspektiv på "gode nok foreldre" i barnevernets kontekst Langsrud, Elizabeth ; Fauske, Halvor ; Lichtwarck, Willy, 126-138, Tidsskriftet Norges barnevern, 2, 94, 2017, 126-138, View online
Article
'The art of kindergarten drop off': how young Norwegian-Somali parents perform ethnicity to avoid reports to Child Welfare Services Handulle, Ayan ; Vassenden, Anders, ABINGDON, Routledge, 469-480, European journal of social work, 3, 24, 2021-05-04, 469-480, View online
Article
Changing paradigms and conditions of childhood: implications for the social professions and social work Graham, Mekada, OXFORD, Deutsches Zentralinstitut für soziale Fragen/DZI, 1532-1547, The British Journal of Social Work, 8, 41, 2011-01-01, 1532-1547, View online
Article
Reconceptualising Children’s Agency as Continuum and Interdependence Abebe, Tatek, Basel, MDPI AG, 81-, Social sciences (Basel), 3, 8, 2019-03-05, 81 View online
Article
The Decolonisation of Children's Rights and the Colonial Contours of the Convention on the Rights of the Child Elizabeth A. Faulkner Conrad Nyamutata, 2020,
Article
Child protection social workers' constructions of children and childhood: An integrative review Jensen, Ida Bruheim ; Studsrød, Ingunn ; Ellingsen, Ingunn T, HOBOKEN, WILEY, 83-96, Child & family social work, S1, 25, 2020-08, 83-96, View online
Article
What are the perspectives of children in child protection work among social workers in Norway and Chile? Ida Bruheim Jensen, Elsevier Ltd., 2020, View online
Book Chapter
Character and relationship-based approaches to social work ethics Sarah Banks, Banks, Sarah, British Association of Social Workers, Character and relationship-based approaches to social work ethics, London, Red Globe Press, XXVII, 315 sider, [2021]; © 2021, 75-113, isbn:9781137607188,
Book Chapter
Ethical problems and dilemmas in practice Sarah Banks, Banks, Sarah, British Association of Social Workers, Ethical problems and dilemmas in practice, London, Red Globe Press, XXVII, 315 sider, [2021]; © 2021, 217-268, isbn:9781137607188,
Book Chapter
Principle-based approaches to social work ethics Sarah Banks, Banks, Sarah, British Association of Social Workers, Principle-based approaches to social work ethics, London, Red Globe Press, XXVII, 315 sider, [2021]; © 2021, 42-74, isbn:9781137607188,
Book Chapter
Sosionomen i refleksjonen: Kritisk refleksjon som kjernekompetanse i sosialt arbeid Ellingsen, I. & Marthinsen, K., H., Ellingsen, Ingunn Tollisen, Kleppe, Lise Cecilie; Martinsen, Kathrine Haugland; Vindegg, Jorunn, Sosionomen i refleksjonen: Kritisk refleksjon som kjernekompetanse i sosialt arbeid, Oslo, Universitetsforlaget, 142 sider, [2021]; © 2021, 124-138, isbn:9788215041469, View online
Article
Kjærlighetens inntreden i barnevernet - en utfordring for den profesjonelle relasjon? Thrana, Hilde Marie, 96-109, Tidsskriftet Norges barnevern, 2, 92, 2016-06-27, 96-109, View online
Book Chapter
Family experiences of care and protection services: the good, the bad and the hopeful Brid Featherstone, Anna Gupta, Kate Morris and Sue White, Brid Featherstone, Family experiences of care and protection services: the good, the bad and the hopeful, Bristol, Policy Press, IV, 192, 2018, 67-82, isbn:9781447332732, View online
Book Chapter
A social model for protecting children: changing our thinking? Brid Featherstone, Anna Gupta, Kate Morris and Sue White, Brid Featherstone, A social model for protecting children: changing our thinking?, Bristol, Policy Press, IV, 192, 2018, 83-105, isbn:9781447332732, View online
Book Chapter
Innledning: beslutningslandskapet i barnevernet Øivin Christiansen og Bente Heggem Kojan, Øivin Christiansen og Bente Heggem Kojan, Øivin Christiansen (1956-) (redaktør), Innledning: beslutningslandskapet i barnevernet, Oslo, Universitetsforl, cop. 2016, 15-19, isbn:978-82-15-02684-8, View online
Book Chapter
Kapittel 1: Å fatte beslutninger i barnevernet Bente Heggem Kojan og Øivin Christiansen, Øivin Christiansen (1956-) (redaktør), Kapittel 1: Å fatte beslutninger i barnevernet, Oslo, Universitetsforl, 261 s., cop. 2016, 19-33, isbn:978-82-15-02684-8, View online
Book Chapter
Kapittel 13 Best mulige beslutninger til best mulig hjelp Elisabeth Backe-Hansen, Øivin Christiansen og Bente Heggem Kojan, Øivin Christiansen (1956-) (redaktør), Kapittel 13 Best mulige beslutninger til best mulig hjelp, Oslo, Universitetsforl, 261 s., cop. 2016, 214-229, isbn:978-82-15-02684-8, View online
Article
Is it mandatory to celebrate birthdays?’ Birthday parties as a test of belonging in Norway Hilde Danielsen, 2020, View online
Article
Dealing with diversity, hoping for inclusion. Parents’ involvement in urban schools in Norway Danielsen, Hilde ; Bendixsen, Synnøve, London, England, SAGE Publications, 1158-1180, Ethnicities, 6, 19, 2019-12, 1158-1180, View online
Article
PUBLIC ENCOUNTERS: THE HISTORY AND FUTURE OF FACE-TO-FACE CONTACT BETWEEN PUBLIC PROFESSIONALS AND CITIZENS KOEN P.R. BARTELS,
Article
Understanding Power and Powerlessness: Towards a Framework for Emancipatory Practice in Social Work Tew, Jerry, Thousand Oaks, CA, Sage Publications, 33-51, Journal of social work : JSW, 1, 6, 2006-04, 33-51, View online
Article
Governing the family: immigrant parents' perceptions of the controlling power of the Norwegian welfare system Tembo, Memory Jayne ; Studsrød, Ingunn ; Young, Susan, ABINGDON, Routledge, 492-503, European journal of social work, 3, 24, 2021-05-04, 492-503, View online
Book Chapter
Profesjonsrolla til sosialarbeidarane Svein Tuastad, Magne Eikås (1959-) (forfatter), Profesjonsrolla til sosialarbeidarane, Oslo, Samlaget, 2022, 49-67, isbn:9788234001864, View online
Book
Child Protection Systems: International Trends and Orientations Gilbert, Neil ; Parton, Nigel ; Skivenes, Marit, Parton, Nigel ; Gilbert, Neil ; Skivenes, Marit, Cary, Oxford University Press, 2011-04-27, isbn:9780199793358, View online
Document
UNGT UTENFORSKAP I STAVANGER Andre delrapport fra kommunens utenforskapskommisjon
Article
The formalized framework for decision-making in child protection care orders: A cross-country analysis Berrick, Jill D ; Peckover, Sue ; Pösö, Tarja ; Skivenes, Marit, London, England, SAGE Publications, 366-378, Journal of European social policy, 4, 25, 2015-10, 366-378, View online
Article
Developing Child-Centered Social Policies: When Professionalism Takes Over Hennum, Nicole, Basel, MDPI AG, 441-459, Social sciences (Basel), 3, 3, 2014-08-19, 441-459, View online
Article
Den barnevernskapte virkelighet: Et sosial konstruktivistisk perspektiv på det faktiske grunnlaget i barnevernets beslutninger Elizabeth Langsrud, Universitetsforlaget, 2019, View online
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1