Emne

Kunnskapsperspektiver og vitensposisjoner i arbeid med utsatte barn, unge og deres familier (MBA101)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2022-2023. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

MBA101

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Emnet retter oppmerksomheten mot sentrale kunnskapsperspektiver i arbeid med utsatte barn, unge og deres familier og vitenskapsteoretiske posisjoner for kunnskapsforståelse- og utvikling. Sentralt i emnet er hvordan teoretiske perspektiver, profesjonskunnskap og vitenskapsteoretiske posisjoner har betydning for kunnskapsforståelse, kunnskapsanvendelse og kunnskapsutvikling. Gjennom emnet skal studentene trenes i kritisk refleksjon omkring kunnskap og kunnskapsanvendelse, med utgangspunkt i overordnede vitenskapsteoretiske perspektiver, teoretisk kunnskap og i lys problemstillinger barnevernsarbeidere møter i sitt arbeid med barn, unge og deres familier. Sentrale temaområder i emnet er sosialfaglige- og velferdsteoretiske perspektiv, profesjonsteoretiske- og etiske perspektiver, og vitenskapsteoretiske perspektiver som er aktuelle for kunnskapsutvikling, kunnskapsforståelse og barnevernfaglig arbeid.

Læringsutbytte

Læringsutbyttebeskrivelse:

Kunnskap

Kandidaten:

  • har inngående kunnskap om sentrale faglige og politiske diskurser som har hatt og har betydning for utviklingen av barnevernet og for faglige innsatser rettet mot barn, unge og deres familier.
  • har avansert kunnskap om sentrale perspektiver for arbeid med barn, unge og familier og ulike anvendelsesområder for barnevernfaglig kunnskap
  • har inngående kunnskap om barn og unges psykologiske og sosiale utvikling, og den betydning relasjonelle og kontekstuelle faktorer har for barns utvikling og livssituasjon.
  • har inngående kunnskap om hvordan levekår, utenforskap og andre sosiale forhold virker inn på barn og familiers hverdagsliv og livsutfordringer
  • har avansert kunnskap om den profesjonelle rolle og profesjonelt ansvar, og kan reflektere over hvordan egne verdier og kunnskapsforståelser innvirker på arbeid med barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner.
  • Kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i sentrale vitenskapsteoriske posisjoner og hvordan vitensposisjoner får betydning for kunnskapsforståelse, kunnskapsanvendelse og kunnskapsutvikling.

Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan analysere og forholde seg kritisk til over hvordan ulike teorier bidrar til forståelse av komplekse problemområder som barn, unge og familier står i og som barnevernsfeltet er satt til å avhjelpe og løse.
  • kan analysere faglige og etiske problemstillinger, og identifisere og problematisere etiske dilemma og verdikonflikter profesjonsutøvere står i
  • kan analysere og forholde seg kritisk til forholdet mellom teori og empiri i vitenskapelige spørsmål og problemstillinger, og ulike kunnskapsforståelsers betydning for profesjonell praksis
  • kan analysere barnevernfaglige problemstillinger med utgangspunkt vitenskapsteoretiske perspektiver og ulike kunnskapsdiskurser

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • Behersker fagområdets uttrykksformer og kan analysere og kommunisere sentrale barnevernfaglige og vitenskapsteoretiske problemstillinger
  • Kan anvende kunnskaper og ferdigheter på måter som anerkjenner kontekstuelle og strukturelle forhold i problemforståelse og i relasjonell samhandling

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Hjemmeeksamen 1/1 5 Dager Bokstavkarakterer Alle Inspera assessment 07.11.2022


5 dagers individuell hjemmeeksamen, 3500 ord.

Vurderes etter karakterskala A-F.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Skriftlig gruppeoppgave, 75% Nærvær i obligatorisk undervisningsopplegg

75% nærvær i obligatorisk undervisningopplegg markert i undervisningsplan.

Godkjent arbeidskrav: gruppeoppgave knyttet til refleksjon over pensumlitteratur (bestått/ikke bestått).

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Tina Bojovic

Emneansvarlig:

Ida Bruheim-Escobar

Arbeidsformer

Forelesninger og gruppearbeid.

Åpent for

Barnevernsarbeid - Masterprogram

Emneevaluering

For å sikre kvalitet i studieprogrammet og et godt læringsmiljø for studenter og undervisere, gjennomføres det tidligdialoger i alle emner hvert semester, samt standardisert emneevaluering minimum hvert tredje år. Evalueringen av studieprogrammet og emnene er forankret i universitetets kvalitetssystem.

Litteratur

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?> Book Vitskapsteori i sosialt arbeid tilnærmingar og normative spørsmål Jenssen, Dag, Oslo, Samlaget, 291 sider, [2021], isbn:9788234002045, Article Person-in-situation: History, theory, and new directions for social work practice Cornell, K. L, 2006, Article Revisiting the knowledge base of social work: a framework for practice Trevithick, Pamela, England, Deutsches Zentralinstitut für soziale Fragen/DZI, 1212-1237, The British Journal of Social Work, 6, 38, 2008-01-01, 1212-1237, View online Article Utvikling av kritisk refleksjon i barnevernet gjennom evaluering og selvregulering Vindegg, Jorunn ; Stang, Elisabeth Gording, Universitetsforlaget, 200-212, Tidsskriftet Norges barnevern, 3-04, 92, 2016-11-21, 200-212, View online Article Ivaretakelse av barns rettigheter i sosialt arbeid med familier Ellingsen, Ingunn T. ; Studsrød, Ingunn ; Ursin, Marit, BARN - Forskning om barn og barndom i Norden, 3-4, 37, 2020-01-14, View online Book Chapter Barnets beste: Barnevernets formål i spenning mellom individuelle og relasjonelle hensyn Solveig Botnen Eide, Barnets beste: Barnevernets formål i spenning mellom individuelle og relasjonelle hensyn, 121-139, Book Chapter Rettferdsagentane - samfunnsoppdraget til barnevernet Tuastad, Svein, Rettferdsagentane - samfunnsoppdraget til barnevernet, Oslo, Universitetsforl, 195 s., cop. 2014, 42-56, isbn:9788215023526, Book Chapter Barn, oppvekst og utvikling Gulbrandsen, Liv Mette, Liv Mette Gulbrandsen, Barn, oppvekst og utvikling, Oslo, Universitetsforl, 408 s., 2017, 15-50, isbn:978-82-15-02693-0, Book Chapter Tilknytning: teori og forskning Smith, L., Tilknytning: teori og forskning, Oslo, Universitetsforl, 408 s., 2017, 139-178, isbn:978-82-15-02693-0, Article Professional Values Challenged by Case Management—Theorizing Practice in Child Protection with Reflexive Practitioners Marthinsen, Edgar ; Clifford, Graham ; Fauske, Halvor ; Lichtwarck, Willy, MDPI AG, 44-, Social sciences (Basel), 4, 9, 2020-04-08, 44 View online Article When standardization becomes the lens of professional practice in child welfare services Sletten, Marina S ; Ellingsen, Ingunn T, HOBOKEN, WILEY, 714-722, Child & family social work, 3, 25, 2020-08, 714-722, View online Article Et maktperspektiv på "gode nok foreldre" i barnevernets kontekst Langsrud, Elizabeth ; Fauske, Halvor ; Lichtwarck, Willy, 126-138, Tidsskriftet Norges barnevern, 2, 94, 2017, 126-138, View online Article 'The art of kindergarten drop off': how young Norwegian-Somali parents perform ethnicity to avoid reports to Child Welfare Services Handulle, Ayan ; Vassenden, Anders, ABINGDON, Routledge, 469-480, European journal of social work, 3, 24, 2021-05-04, 469-480, View online Article Changing paradigms and conditions of childhood: implications for the social professions and social work Graham, Mekada, OXFORD, Deutsches Zentralinstitut für soziale Fragen/DZI, 1532-1547, The British Journal of Social Work, 8, 41, 2011-01-01, 1532-1547, View online Article Reconceptualising Children’s Agency as Continuum and Interdependence Abebe, Tatek, Basel, MDPI AG, 81-, Social sciences (Basel), 3, 8, 2019-03-05, 81 View online Article The Decolonisation of Children's Rights and the Colonial Contours of the Convention on the Rights of the Child Elizabeth A. Faulkner Conrad Nyamutata, 2020, Article Child protection social workers' constructions of children and childhood: An integrative review Jensen, Ida Bruheim ; Studsrød, Ingunn ; Ellingsen, Ingunn T, HOBOKEN, WILEY, 83-96, Child & family social work, S1, 25, 2020-08, 83-96, View online Article What are the perspectives of children in child protection work among social workers in Norway and Chile? Ida Bruheim Jensen, Elsevier Ltd., 2020, View online Book Chapter Character and relationship-based approaches to social work ethics Sarah Banks, Banks, Sarah, British Association of Social Workers, Character and relationship-based approaches to social work ethics, London, Red Globe Press, XXVII, 315 sider, [2021]; © 2021, 75-113, isbn:9781137607188, Book Chapter Ethical problems and dilemmas in practice Sarah Banks, Banks, Sarah, British Association of Social Workers, Ethical problems and dilemmas in practice, London, Red Globe Press, XXVII, 315 sider, [2021]; © 2021, 217-268, isbn:9781137607188, Book Chapter Principle-based approaches to social work ethics Sarah Banks, Banks, Sarah, British Association of Social Workers, Principle-based approaches to social work ethics, London, Red Globe Press, XXVII, 315 sider, [2021]; © 2021, 42-74, isbn:9781137607188, Book Chapter Sosionomen i refleksjonen: Kritisk refleksjon som kjernekompetanse i sosialt arbeid Ellingsen, I. & Marthinsen, K., H., Ellingsen, Ingunn Tollisen, Kleppe, Lise Cecilie; Martinsen, Kathrine Haugland; Vindegg, Jorunn, Sosionomen i refleksjonen: Kritisk refleksjon som kjernekompetanse i sosialt arbeid, Oslo, Universitetsforlaget, 142 sider, [2021]; © 2021, 124-138, isbn:9788215041469, View online Article Kjærlighetens inntreden i barnevernet - en utfordring for den profesjonelle relasjon? Thrana, Hilde Marie, 96-109, Tidsskriftet Norges barnevern, 2, 92, 2016-06-27, 96-109, View online Book Chapter Family experiences of care and protection services: the good, the bad and the hopeful Brid Featherstone, Anna Gupta, Kate Morris and Sue White, Brid Featherstone, Family experiences of care and protection services: the good, the bad and the hopeful, Bristol, Policy Press, IV, 192, 2018, 67-82, isbn:9781447332732, View online Book Chapter A social model for protecting children: changing our thinking? Brid Featherstone, Anna Gupta, Kate Morris and Sue White, Brid Featherstone, A social model for protecting children: changing our thinking?, Bristol, Policy Press, IV, 192, 2018, 83-105, isbn:9781447332732, View online Book Chapter Innledning: beslutningslandskapet i barnevernet Øivin Christiansen og Bente Heggem Kojan, Øivin Christiansen og Bente Heggem Kojan, Øivin Christiansen (1956-) (redaktør), Innledning: beslutningslandskapet i barnevernet, Oslo, Universitetsforl, cop. 2016, 15-19, isbn:978-82-15-02684-8, View online Book Chapter Kapittel 1: Å fatte beslutninger i barnevernet Bente Heggem Kojan og Øivin Christiansen, Øivin Christiansen (1956-) (redaktør), Kapittel 1: Å fatte beslutninger i barnevernet, Oslo, Universitetsforl, 261 s., cop. 2016, 19-33, isbn:978-82-15-02684-8, View online Book Chapter Kapittel 13 Best mulige beslutninger til best mulig hjelp Elisabeth Backe-Hansen, Øivin Christiansen og Bente Heggem Kojan, Øivin Christiansen (1956-) (redaktør), Kapittel 13 Best mulige beslutninger til best mulig hjelp, Oslo, Universitetsforl, 261 s., cop. 2016, 214-229, isbn:978-82-15-02684-8, View online Article Is it mandatory to celebrate birthdays?’ Birthday parties as a test of belonging in Norway Hilde Danielsen, 2020, View online Article Dealing with diversity, hoping for inclusion. Parents’ involvement in urban schools in Norway Danielsen, Hilde ; Bendixsen, Synnøve, London, England, SAGE Publications, 1158-1180, Ethnicities, 6, 19, 2019-12, 1158-1180, View online Article PUBLIC ENCOUNTERS: THE HISTORY AND FUTURE OF FACE-TO-FACE CONTACT BETWEEN PUBLIC PROFESSIONALS AND CITIZENS KOEN P.R. BARTELS, Article Understanding Power and Powerlessness: Towards a Framework for Emancipatory Practice in Social Work Tew, Jerry, Thousand Oaks, CA, Sage Publications, 33-51, Journal of social work : JSW, 1, 6, 2006-04, 33-51, View online Article Governing the family: immigrant parents' perceptions of the controlling power of the Norwegian welfare system Tembo, Memory Jayne ; Studsrød, Ingunn ; Young, Susan, ABINGDON, Routledge, 492-503, European journal of social work, 3, 24, 2021-05-04, 492-503, View online Book Chapter Profesjonsrolla til sosialarbeidarane Svein Tuastad, Magne Eikås (1959-) (forfatter), Profesjonsrolla til sosialarbeidarane, Oslo, Samlaget, 2022, 49-67, isbn:9788234001864, View online Book Child Protection Systems: International Trends and Orientations Gilbert, Neil ; Parton, Nigel ; Skivenes, Marit, Parton, Nigel ; Gilbert, Neil ; Skivenes, Marit, Cary, Oxford University Press, 2011-04-27, isbn:9780199793358, View online Document UNGT UTENFORSKAP I STAVANGER Andre delrapport fra kommunens utenforskapskommisjon Article The formalized framework for decision-making in child protection care orders: A cross-country analysis Berrick, Jill D ; Peckover, Sue ; Pösö, Tarja ; Skivenes, Marit, London, England, SAGE Publications, 366-378, Journal of European social policy, 4, 25, 2015-10, 366-378, View online Article Developing Child-Centered Social Policies: When Professionalism Takes Over Hennum, Nicole, Basel, MDPI AG, 441-459, Social sciences (Basel), 3, 3, 2014-08-19, 441-459, View online Article Den barnevernskapte virkelighet: Et sosial konstruktivistisk perspektiv på det faktiske grunnlaget i barnevernets beslutninger Elizabeth Langsrud, Universitetsforlaget, 2019, View online
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1