Målet med emnet at er studentene skal bli stand til å reflektere rundt betydningen av kulturelt mangfold og hvordan det påvirker møter mellom mennesker. Emnet vil særlig fokusere på arbeid med barn, unge og familier og hvordan deres kulturelle bakgrunn i samvirkning med andre sosiale kategorier kan innvirke på hverdagslivet generelt, og møte med hjelpeapparatet og barnevernet spesielt. Gjennom emnet skal studentene bli i stand til å kritisk reflektere over, analysere og anvende ulike diskurser, perspektiver og teorier om kulturelt mangfold. Sentrale temaområder er: kultursensitivitet, akkulturasjonsteori, interseksjonalitet, flerkulturelle perspektiver på barn og barns medvirkning, og krysskulturell påvirkning.
Læringsutbytte
Ved gjennomført emne forventes det følgende:
Kunnskaper
Studenten har:
inngående kunnskap om sentrale teorier og diskurser om betydningen av kulturelt mangfold og kultursensitivitet i møte med mennesker
avansert kunnskap om hvordan påvirkning fra ulik kulturell- og sosial tilhørighet kan innvirke på barn, ungdommer og familiers hverdagsliv
avansert kunnskap om hvordan flerkulturelle barn, unge og familier opplever møte med hjelpeapparatet
Ferdigheter
Studenten kan:
reflektere over og kritisk analysere hvordan egen kulturelle- og sosiale bakgrunn påvirker møter- og arbeid med mennesker fra ulik kulturell bakgrunn
analysere, anvende og forholde seg kritisk til ulike teorier og perspektiver om barn, unge og familier i et flerkulturelt perspektiv
analysere og forholde seg kritisk til begrepet ‘barnets beste’ i et flerkulturelt perspektiv
analysere hvilken betydning kulturelle forskjeller kan ha for hjelpebehov hos barn, unge og familier
Generell kompetanse
Studenten kan:
anvende kunnskaper og ferdigheter om flerkulturelle barn, unge og familier på nye områder
anvende kunnskap og ferdigheter for å planlegge kulturelt sensitive praksiser
anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å gjennomføre innovasjonsprosjekter i arbeid med barn, unge og familier
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
Vurderingsform
Vekting
Varighet
Karakter
Hjelpemiddel
Exam system
Withdrawal deadline
Exam date
Hjemmeeksamen
1/1
5 Dager
Bokstavkarakterer
Alle
Inspera assessment
06.11.2023
—
Omfang 3500 ord +/- 10% inkl. innholdsfortegnelse og noter; ekskl. kildehenvisninger og litteraturliste. Referansestil: APA 7th.
Konsekvenser av ikke bestått eksamen innen utsatt eksamen: Dersom studenten ikke består eksamen senest ved utsatt eksamen, innebærer dette at studenten må ta ny eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. Studenten må ta eksamen i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet, men avgjør selv om han/hun vil følge undervisning i det nye eksamenssemesteret.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Nærværskrav, Presentasjoner
Begge obligatoriske aktiviteter må være godkjent for at studenten kan ta eksamen i emnet. Godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning av en eller flere obligatoriske aktiviteter vil bli trukket fra eksamen.
Nærværskrav: 75% nærvær i obligatorisk undervisningopplegg markert i undervisningsplan.
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.
Litteratur
Book Antirasistisk sosialt arbeid Fernandes, Ariana Guilherme, Rugkåsa, Marianne, Oslo, Gyldendal, 198 sider, 2023, isbn:978-82-05-56463-3, https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_pliktmonografi_000016526View online Book Rasisme : fenomenet, forskningen, erfaringene Orupabo, Julia; Vassenden, Anders; Handulle, Ayan, Cora Alexa Døving (1966-) (redaktør), Oslo, Universitetsforlaget, 318-332, 2022, isbn:978-82-15-06306-5, Article Little Norway in Somalia–Understanding Complex Belongings of Transnational Somali Families Handulle, Ayan, Helsinki University Press, 88-104, Nordic Journal of Migration Research, 1, 12, 2022-03-01, 88-104, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2023-05-01T19%3A25%3A39IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-doaj_cross&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Little%20Norway%20in%20Somalia%E2%80%93Understanding%20Complex%20Belongings%20of%20Transnational%20Somali%20Families&rft.jtitle=Nordic%20Journal%20of%20Migration%20Research&rft.au=Handulle,%20Ayan&rft.date=2022-03-01&rft.volume=12&rft.issue=1&rft.spage=88&rft.epage=104&rft.pages=88-104&rft.issn=1799-649X&rft.eissn=1799-649X&rft_id=info:doi/10.33134/njmr.371&rft.pub=Helsinki%20University%20Press&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cdoaj_cross%3Eoai_doaj_org_article_19f54f9cc083493788f3c11c8a393f34%3C/doaj_cross%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.128&req.skin=primoView online Article Transmission of Child Removal Stories Among Norwegian Somalis: An interactionist Analysis of Ethnic Minority Parents’ Fears of Child Welfare Services Handulle, Ayan & Vassenden,Anders, Acta Sociologica, 2023, https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/00016993231177548View online Article Dimensions of Ethnic Boundary-Making: Experiences of Young Muslims and Christians in Religious Transnational Fields in Oslo Ronald Mayora Synnes, Helsinki University Press, Nordic Journal of Migration Research, 4, 12, 2022-12-01, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2023-05-01T19%3A36%3A36IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-doaj&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Dimensions%20of%20Ethnic%20Boundary-Making:%20Experiences%20of%20Young%20Muslims%20and%20Christians%20in%20Religious%20Transnational%20Fields%20in%20Oslo&rft.jtitle=Nordic%20Journal%20of%20Migration%20Research&rft.au=Ronald%20Mayora%20Synnes&rft.date=2022-12-01&rft.volume=12&rft.issue=4&rft.eissn=1799-649X&rft_id=info:doi/10.33134/njmr.353&rft.pub=Helsinki%20University%20Press&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cdoaj%3Eoai_doaj_org_article_92b597bae8584d249b3f615a6c46f509%3C/doaj%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.128&req.skin=primoView online Article Gøy og lærerikt, men også vanskelig: Unge, enslige flyktningers perspektiver på deltakerbasert forskning Kristina Johansen, Fellesorganisasjonen, 2022, https://hdl.handle.net/11250/3061195View online Article An interdisciplinary framework examining culture and adaptation in migrant children and adolescents Pérez, Isabela E. ; Wu, Rachel ; Murray, Carolyn B. ; Bravo, Diamond, Eckstein, K ; Crocetti, E, SAN FRANCISCO, Wiley, 13-39, New directions for child and adolescent development, 176, 2021, 2021-03, 13-39, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2023-05-01T19%3A37%3A37IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-gale_proqu&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=An%20interdisciplinary%20framework%20examining%20culture%20and%20adaptation%20in%20migrant%20children%20and%20adolescents&rft.jtitle=New%20directions%20for%20child%20and%20adolescent%20development&rft.au=P%C3%A9rez,%20Isabela%20E.&rft.date=2021-03&rft.volume=2021&rft.issue=176&rft.spage=13&rft.epage=39&rft.pages=13-39&rft.issn=1520-3247&rft.eissn=1534-8687&rft_id=info:doi/10.1002/cad.20405&rft.pub=Wiley&rft.place=SAN%20FRANCISCO&rft.series=New%20Directions%20for%20Child%20and%20Adolescent%20Development&rft.stitle=NEW%20DIR%20CHILD%20ADOLES&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/33729704&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cgale_proqu%3EA659310924%3C/gale_proqu%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.128&req.skin=primo&rft_pqid=2515978064&rft_galeid=A659310924View online Book Chapter Minoritetsorganisasjonen som arena for å motvirke sosial kontroll i innvandrerfamilier Ragnhild Ihle, Minoritetsorganisasjonen som arena for å motvirke sosial kontroll i innvandrerfamilier, Cappelen Damm Akademisk, 2022, isbn:9788202772673, https://hdl.handle.net/11250/3059588View online Article Mobbing og hatytringer blant skoleungdom i Oslo: Betydningen av elevenes minoritetsbakgrunn og skolekonteksten Marjan Nadim ; Audun Fladmoe, Scandinavian University Press/Universitetsforlaget, 129-149, Nordisk Tidsskrift for Ungdomsforskning, 2, 2021-01-01, 129-149, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2023-05-01T19%3A39%3A02IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-doaj&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Mobbing%20og%20hatytringer%20blant%20skoleungdom%20i%20Oslo:%20Betydningen%20av%20elevenes%20minoritetsbakgrunn%20og%20skolekonteksten&rft.jtitle=Nordisk%20Tidsskrift%20for%20Ungdomsforskning&rft.au=Marjan%20Nadim&rft.date=2021-01-01&rft.volume=2&rft.spage=129&rft.epage=149&rft.pages=129-149&rft.eissn=2535-8162&rft_id=info:doi/10.18261/issn.2535-8162-2021-02-03&rft.pub=Scandinavian%20University%20Press/Universitetsforlaget&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cdoaj%3Eoai_doaj_org_article_ad7ef3a38a444ddb9eae35c0c3d7d96a%3C/doaj%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.128&req.skin=primoView online Article «Åja,drikker du ikke? Jeg trodde du var litt mer norsk» Alkoholens betydning for opplevelse av tilhørighet blant unge voksne med krysskulturell oppvekst i Norge Tina Bojovic, Universitetsforlaget, 2022, https://hdl.handle.net/11250/3039053View online Article Navigating the multifaceted landscape of culture and social work A qualitative evidence synthesis of cultural competence and cultural sensitivity in practice Maria Gussgard Volckmar-Eeg, Stavanger, University of Stavanger, 2020, https://hdl.handle.net/11250/2740237View online Article Foreldrerestriksjoner blant minoritetsungdom: omfang og mønstre i og utenfor skolen Smette, Ingrid ; Hyggen, Christer ; Bredal, Anja, Scandinavian University Press/Universitetsforlaget, 5-26, Tidsskrift for samfunnsforskning, 1, 62, 2021, 5-26, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2023-05-01T21%3A48%3A21IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-doaj_crist&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Foreldrerestriksjoner%20blant%20minoritetsungdom:%20omfang%20og%20m%C3%B8nstre%20i%20og%20utenfor%20skolen&rft.jtitle=Tidsskrift%20for%20samfunnsforskning&rft.au=Smette,%20Ingrid&rft.date=2021&rft.volume=62&rft.issue=1&rft.spage=5&rft.epage=26&rft.pages=5-26&rft.issn=0040-716X&rft.eissn=1504-291X&rft_id=info:doi/10.18261/issn.1504-291X-2021-01-01&rft.pub=Scandinavian%20University%20Press/Universitetsforlaget&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cdoaj_crist%3Eoai_doaj_org_article_066e0ce006f14673a937053f3992298a%3C/doaj_crist%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.128&req.skin=primoView online Article Kulturelle fallgruver i vurderinger av foreldrenes omsorgsevne: Innspill og veiledning for barnevern, sakkyndige og rettens aktører Weele, Judith van der ; Fiecko, Elwira Magdalena, 126-147, Tidsskrift for familierett, arverett og barnevernrettslige spørsmål, 2, 18, 2020-05-29, 126-147, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2023-05-01T21%3A54%3A51IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-idunn_cross&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Kulturelle%20fallgruver%20i%20vurderinger%20av%20foreldrenes%20omsorgsevne&rft.jtitle=Tidsskrift%20for%20familierett,%20arverett%20og%20barnevernrettslige%20sp%C3%B8rsm%C3%A5l&rft.au=Weele,%20Judith%20van%20der&rft.date=2020-05-29&rft.volume=18&rft.issue=2&rft.spage=126&rft.epage=147&rft.pages=126-147&rft.issn=1503-2965&rft.eissn=0809-9553&rft_id=info:doi/10.18261/issn.0809-9553-2020-02-04&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cidunn_cross%3E10.18261/issn.0809-9553-2020-02-04%3C/idunn_cross%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.128&req.skin=primoView online Article Navigating emotions in child welfare: Immigrant parents’ experiences and perceptions of involvement with child welfare services in Norway Tembo, Memory Jayne, London, England, SAGE Publications, 254-267, International social work, 2, 65, 2022-03-01, 254-267, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2023-05-01T21%3A56%3A20IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-proquest_cross&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Navigating%20emotions%20in%20child%20welfare:%20Immigrant%20parents%E2%80%99%20experiences%20and%20perceptions%20of%20involvement%20with%20child%20welfare%20services%20in%20Norway&rft.jtitle=International%20social%20work&rft.au=Tembo,%20Memory%20Jayne&rft.date=2022-03-01&rft.volume=65&rft.issue=2&rft.spage=254&rft.epage=267&rft.pages=254-267&rft.issn=0020-8728&rft.eissn=1461-7234&rft_id=info:doi/10.1177/0020872819897770&rft.pub=SAGE%20Publications&rft.place=London,%20England&rft.stitle=INT%20SOC%20WORK&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cproquest_cross%3E2640530093%3C/proquest_cross%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.128&req.skin=primo&rft_pqid=2640530093View online
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1