Emne

Verdipedagogikk: mangfold, tilhørighet og bærekraft (MBV135)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2016-2017. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

MBV135

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

I dette emnet dreier innholdet seg om barnehagen som møteplass for lek og læring. Hvilken betydning omgivelsene har for læringen, og da særlig samspillet og kommunikasjonen med pedagogen vil løftes fram. Aktuell forskning og teorier om kvaliteten i samspillet med barn og personalet problematiseres. Spørsmål om relasjoner og spenningsforhold mellom lek og læring samt mellom formell og uformell læring drøftes med utgangspunkt i aktuell forskning. Emnet vektlegger spesielt didaktiske spørsmål og dilemma knyttet til naturvitenskaplige og matematiske tema. Barns utvikling av kompetanse i matematikk og naturfag i barnehagekontekst belyses og problematiseres. Barns tekning, forståelse og begrepsutvikling på sentrale områder innenfor matematikk og naturfag belyses og granskes kritisk. Temaet læring for bærekraftig utvikling i barnehagekontekst står og sentralt i dette emnet.

Læringsutbytte

Etter deltakelse i emnet skal kandidaten ha avansert kunnskap om:

  • barnehage som arena for læring ut fra didaktiske problemstillinger
  • forskning og teori om lek og læring i barnehagekontekst
  • forskning om ulike forutsetninger for utvikling av læringskulturer i barnehagen
  • vitenskaplige teori og metoder i fagområdene matematikk og naturfag
  • barns utvikling av kompetanse i matematikk og naturfag
  • faglig og didaktisk kunnskap knyttet til bærekraftig utvikling i barnehagen

Ferdigheter

Etter deltakelse i emnet skal kandidatene kunne:

  • analysere og diskutere ulike perspektiver på og vilkår for barns utvikling og tilegnelse av sentrale begreper innenfor de faglige områdene matematikk og naturfag
  • forholde seg kritisk til egen formidling av verdier og holdninger
  • være bevisst om de ulike forutsetninger for barns lek og læring i barnehagekontekst og kunne forholde seg til disse

Generell kompetanse

Etter deltakelse i emnet skal kandidatene kunne:

  • kritisk analysere og kommunisere faglige problemstillinger og dilemmaer knyttet till didaktiske spørsmål innenfor de faglige områdene matematikk og naturfag
  • analysere og forholde seg kritisk til ulike læringspraksiser

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Individuell, skriftlig hjemmeeksamen 1/1 Bestått/ Ikke bestått Alle 09.11.2016


Individuell hjemmeoppgave: 5000 ord (+/- 10%).  Oppgaven kan presenteres som artikkel, essay eller paper, og kan gjerne også inkludere empirisk og/eller estetisk materiale som for eksempel billedmateriale, videoopptak, lydopptak og lignende. 

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Hjemmeoppgave og obligatorisk fremmøte, Individuell skriftlig hjemmeoppgave, Obligatorisk tilstedeværelse

Individuell skriftlig hjemmeoppgave: 2500 ord (+/- 10%). Som del av skriveprosessen leser studenter hverandres oppgaver og gir muntlig respons i et oppgaveseminar.

Olbigatoisk tilstedeværelse: Minimum 80%.

Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Madli Dagestad

Faglærer:

Sara Esmaeeli

Studieprogramleder:

Katarzyna Anna Tunkiel

Arbeidsformer

Det legges vekt på varierte arbeidsformer som seminar, forelesninger, faglige diskusjoner individuelle litteraturstudier og refleksjon over andres og egne skriftlige tekster, skriftlige og arbeider og presentasjoner. Studiet er organisert som samlinger med arbeidsmåter som krever høy grad av aktiv deltakelse og refleksjon. Samlingene er derfor obligatoriske (80%).

Åpent for

Barnehagevitenskap - masterstudium -deltid

Emneevaluering

Det blir gjennomført studentevalueringer etter rutinene for kvalitetsarbeid ved Det humanistiske fakultet ved UiS.

Litteratur

Totalt: 1400 s.

Alvestad, M. (2012). Førskolelærere om læring i barnehagen - spor av læringskulturer. I T. Vist & M. Alvestad (Red.), Læringskulturer i barnehagen: Flerfaglige forskningsperspektiver (s. 67-89). [Oslo]: Cappelen Damm akademisk. 22 s.

Bae, B. (2012). Barnehagebarns medvirkning. I B. Bae (Red.), Medvirkning i barnehagen: Potensialer i det uforutsette (s. 13-31). Bergen: Fagbokforlaget. 18 s.

Bae, B. (2012). Kraften i lekende samspill. I B. Bae (Red.), Medvirkning i barnehagen: Potensialer i det uforutsette (s. 33-55). Bergen: Fagbokforlaget. 22 s.

Baroody, A. J., Lai, Meng-Lung & Mix, Kelly S. (2013). The development of young children's early number and operation sense and its implications for early childhood education. I B. Spodek & O. N. Saracho (Red.), Handbook of research on the education of young children (3nd ed., s. 187-221). New York: Routledge. 24 s.

Björklund, C. (2010). Att fånga komplexiteten i små barns lärande. En metodologisk reflektion. Nordisk barnehageforskning, 3(1),(S. 17-26) 9 s.

Brownlee, J. & Berthelsen, D. (2009). Beliefs about toddlers's learning in Child Care Programs in Australia. I D.  Berthelsen, J. Brownlee & E. Johansson (Red.), Participatory Learning in The Early Years: Research and Pedagogy (s. 93-108). New York: Routledge. 15 s.

Carlsen, M. (2010). Orchestrating mathematical activities in the kindergarten: The role of inquiry. Nordic Studies in Mathematics Education, 15(3), 51-72. 22 s.

Davis, J. M. (2010). Young children and the environment: Early education for sustainability. Melbourne: Cambridge University Press. (S. 1-25, 43-58, 76-110, 127-171, 273-276) 121 s.

Dewey, J. (1997). Democracy and education: An introduction to the philosophy of education. Første ugave 1916. New York: Free Press / Simon & Schuster. (Kap. 7) 18 s.

Hannula, M. M. & Lethinen, E. (2005). Spontaneous focusing on numerosity and mathematical skills of young children. Learning and Instruction, 15, (s. 237-256) 20 s.

Hägglund, S. (2011). Förskolebarnet och rätten till lärande för hållbar utveckling - några tankar om förutsättningar, möjligheter och utmaningar. I P. Williams & S. Sheridan (Red.), Barns lärande i ett livslångt perspektiv. Stockholm: Liber. (S. 245 - 255) 10 s.

Johansson, B. S. (2005). Numeral Writing Skill and Arithmetic Mental Calculations. Scandinavian Journal of Educational Research, 49(1), (s. 3-25) 22 s.

Johansson, E. & Pramling Samuelsson, I. (2009). To Weave Together - Play and learning in Early Childhood Education. Australian Research in Early Childhood education. Journal of Australian Research in Early childhood education, 16(1), (s. 33-48) 15 s.

Johansson, E. (2012). Lærende møter. Oslo: Gyldendal forlag. (Kap. 1-3) 40 s.

Johansson, E. (2012). Læringskulturer i spenningsfeltet mellom "vi og de andre". I T. Vist & M. Alvestad (Red.), Læringskulturer i barnehagen: Flerfaglige forskningsperspektiver (s. 261-282). [Oslo]: Cappelen Damm akademisk. 21 s.

Johnstone, J. (2006). Early explorations in science: Exploring primary science and technology (2nd. Ed., s. 1-28, 29-48, 58-59, 60-90, 91-94, 108-111, 117-119, 138-146, 161-180, 191-195). Maidenhead: Open University Press. 123 s.

Klafki, W. (1998). Characteristics of Critical- Constructive Didaktik. I B. B. Gundem & S. Hopmann, Didaktik and/or Curriculum (s. 307-327), New York: P. Lang. 20 s.

Mazzocco, M. & Thompson, R. E. (2005). Kindergarten Predictors of Math Learning Disability. Learning Disabilities Research and Practice, 20(3), (s. 142-155) 13 s.

Mosvold, R. (2012). Førskolelærerens utfordringer knyttet til arbeidet med antall, rom og form i barnehagen (s. 92-112). I T. Vist & M. Alvestad (Red.), Læringskulturer i barnehagen: Flerfaglige forskningsperspektiver (s. 261-282). [Oslo]: Cappelen Damm akademisk. 21 s.

Qvarsell, B. (2010). Den problematiska och nödvändiga leken. I M. Jensen & Å. Harvard, Leka för att lära: Utveckling, kognition och kultur. Lund: Studentlitteratur. 12 s.

Reikerås, E., Løge, I. K. & Knivsberg, A.-M. (2012). The Mathematical Competencies of Toddlers Expressed in Their Play and Daily Life Activities in Norwegian Kindergartens. International Journal of Early Childhood, 43(1), (s. 91-114) 23 s.

Sageidet, B. M. (2012). Inquirybaserte naturfagaktiviteter i barnehagen.  I T. Vist & M. Alvestad (Red.), Læringskulturer i barnehagen: Flerfaglige forskningsperspektiver (s. 115-139). [Oslo]: Cappelen Damm Akademisk forlag. 24 s.

Sageidet, B. M. (2012, manus). Norwegian perspectives on ECEFS. I J. Davis & S. Elliot (Red.), International Research in Early Childhood Education for Sustainability: Beginning the Conversations. New York: Routledge. 20 s.

Sandseter, E. B. H. (2010)."It tickles in my tummy": Understanding children's risk-taking in play through Reversal Theory. Journal of Early Childhood Research, 8(1), (s. 67-88) 11 s.

Sarama, J. A. & Clements, D. H. (2009). Early childhood mathematics education research: Learning trajectories for young children. New York: Routledge. (S. 3-25, 29-79, 81-99, 161-247, 335-345) 191 s.

Sheridan, S., Pramling Samuelsson, I. & Johansson, E. (2011). Förskolan arena för barns lärande. Stockholm: Liber.

Siraj-Blatchford, I. (2007). Creativity, Communication and Collaboration: The identification of Pedagogic Progression in Sustained Shared Thinking. Asia Pacific Journal of Research in early childhood education, 1(2), (s. 3-23) 20 s.

Sjøberg, S. (2004). Naturfag som allmenndannelse: en kritisk fagdidaktikk (2. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. (Utvalg s. 29-45, 50-52, 54-79, 85-94, 107-110) 59 s.

Sutton-Smith, B. (1997). The ambigity of play. Cambridge, London: Harward university press. (S. 35-51, 74-110. 127-150 173-200) 82 s.

Sæbbe, P.-E. & Mosvold, R. (2013). "Han går oppover mens han går nedover!" Femåringers refleksjoner om vertikal forflytning i klatrevegg. Nordisk barnehageforskning vol 6.nr.18, s. 1-15 . 15 s.

Thulin, S. (2006). Vad händer med lärandets objekt?: En studie om hur lärare och barn i förskolan kommunicerar naturvetenskapliga fenomen. Växjö University Press. Acta Wexionensia, Nr. 102. 70 s.

Thulin, S. (2010). Barns frågor under en naturvetenskaplig aktivitet i förskolan. I Nordisk barnehageforskning, 3(1), (s. 27-40) 13 s.

Vygotsky, L. S. (2001). Tenkning og tale. Oslo: Gyldendal Akademisk. (Kap. 7) 36 s.

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1