Emne
Dokumentarteori (MDO100)
Hva er dokumentar? Hva er likt og ulikt mellom dokumentarer på kino, radio, TV, i aviser og bøker? Er det mulig å gi en verdinøytral og saklig fremstilling av en sak, eller er det tvert i mot ønskelig å ta standpunkt, vise frem sine verdier, og fortelle historier fra virkeligheten gjennom en mer subjektiv fremstilling? Er skillet mellom fiksjon og fakta alltid vanntett? Kan det subjektive være sannere enn det antatt objektive? Kurset vil behandle teoretiske spørsmål knyttet til tekstbaserte dokumentarer i bøker og aviser, filmbaserte dokumentarer for kino og TV, lydbasert dokumentarer for radio, og multimediale dokumentarer.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2017-2018. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
MDO100
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Innhold
Målet er å gi studentene en grunnleggende innføring i dokumentarteorier-og begreper, samt gjøre de kjent med debatter innen dokumentarfaget. Studentene får også en innføring i variasjonen av dokumentariske uttrykk, med fokus på likheter og forskjeller. Emnet skal gi en økt bevissthet om forholdet mellom dokumentariske representasjoner og virkeligheten, og om dokumentaristens egen posisjon i forhold til det som formidles.
Med slike basiskunnskaper vil studentene selv kunne ta reflekterte valg i sine egne produksjoner.
Læringsutbytte
Etter at studentene har fullført emnet, forventes det at de skal ha tilegnet seg følgende kunnskaper, ferdigheter og kompetanse:
Kunnskaper:
- Kunnskap om ulike definisjoner og perspektiver på dokumentargenren
- Perspektiver på forholdet mellom dokumentariske representasjoner (språk, bilde, fortelling) og virkeligheten
- Kunnskap om begrepene fakta/fiksjon og subjektivitet/objektivitet
- Kunnskap om hvordan ulike kontrakter etableres mellom publikum og dokumentartekstene
- Kunnskap om likheter og ulikheter mellom ulike typer dokumentarer og mellom dokumentarer på ulike medieplattformer som film, radio, avis og bøker
- Kjenne til dokumentargenrenes funksjon og oppgaver i samfunnet
Ferdigheter:
- Kunne skjelne ulike fortellertekniske virkemidler i dokumentarsjangrene
- Anvende dokumentarteori- og begreper til å analysere ulike typer dokumentarer
- Reflektere omkring skillet mellom fakta og fiksjon innen ulike sjangre, og mellom ulike plattformer slik som bilde og foto, litteratur, avis-reportasjer, lyd (radio), dokumentarfilm og multimedia.
Generell kompetanse:
- Ha utviklet forståelse for dokumentariske tenkemåter
- Evne til å kritisk drøfte dokumentarbegrepet
- Evne til å kritisk reflektere over egne valg i forbindelse med utvikling og gjennomføring av dokumentarproduksjoner
- Evne til å selvstendig problematisere og kritisere fagkunnskap
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 1/1 | Bokstavkarakterer | — | — | 07.12.2017 |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Studieprogramleder:
Hans Eirik VoktorFaglærer:
Sigmund TragetonInstituttleder:
Oluf LanghelleEmneansvarlig:
Cato WittusenFaglærer:
Nadine ZoghbiFaglærer:
Ane Lyngstad OltedalArbeidsformer
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Pensum vil inneholde en kjerne av teoretiske tekster og en liste med eksempler på dokumentarisk litteratur og film der studentene kan velge å fordype seg i minst ett litterært og ett filmatisk bidrag.
Narrativ teori, semiotikk og pragmatikk
Lothe, Jacob (2003): Fiksjon og film. Narrativ teori og analyse. 2. utg. Oslo: Universitetsforlaget (kapittel 1-4, 135 sider)
Svennevig, Jan (2009): Språklig samhandling. Innføring i kommunikasjonsteori og diskursanalyse. LNU: Cappelen akademis Forlag (s. 13-43, s.49-68, 49 sider)
Dokumentarlitteratur
Blinn, Ulrike (1982): «Norsk dokumentarlitteratur - et definisjonsspørsmål?» Norsk litterær årbok, 1982. (s. 184-205, 20 sider)
Bech-Karlsen (2014): Den nye litterære bølgen. Oslo: Cappelen Damm Akademisk
Fotodokumentar
Solomon-Godeau, (1991): "Who Is Speaking Thus? Some Questions about Documentary Photography". Photography at the Dock: Essys on Photographic History, Institutions, and Practices. Minneapolis, University of Minnesota Press. (15 sider.)
Dokumentarfilm
Plantinga, Carl R. (1997): Rhetoric and representation in Nonfiction Film. Cambridge: Cambridge University Press (222 sider)
Nichols, Bill (2010): Introduction to Documentary 2nd Edition. Bloomington & Indianapolis: Indiana University Press (kapittel 1, 5, 6 og 7, 130 sider)